Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

NS maakt eerste testrit snellere intercity met passagiers

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
NS maakt eerste testrit snellere intercity met passagiers
De nieuwe intercitytrein van de NS heeft woensdagochtend vroeg voor het eerst met reizigers gereden tussen Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal. De ritten horen bij de laatste testfase van de trein, om te kijken hoe die het in de dienstregeling doet. De trein kan sneller rijden dan de voertuigen die de NS nu gebruikt.

De nieuwe ICNG (Intercity Nieuwe Generatie) kan 200 kilometer per uur aantikken op de hogesnelheidslijn en 160 kilometer per uur op andere lijnen. Het is de bedoeling dat de huidige intercity's op de hogesnelheidslijn het komende jaar stapsgewijs worden vervangen door de nieuwe treinen. "Als alle huidige intercity’s vervangen zijn, kunnen ze vanaf dat moment ook de maximale snelheid van 200 kilometer per uur gaan rijden", zegt programmamanager Maarten Bakker.

Met de uitkomsten van de praktijktest kan fabrikant Alstom eventueel nog wat aanloopproblemen oplossen en verdere verbeteringen doorvoeren. Door de nieuwe trein eerst op kleine schaal uit te proberen hoopt de NS de impact voor reizigers klein te houden. "Een nieuwe trein is technisch niet gelijk perfect en het is wennen voor iedereen. Voor reizigers, maar ook voor NS-collega’s die werken met de trein", zegt Bakker.

Meer ruimte en comfort

Volgens NS-topman Wouter Koolmees biedt de nieuwe trein meer zitplaatsen en meer comfort. Alle 99 ICNG's hebben samen 33.000 zitplaatsen. Koolmees laat weten "trots" te zijn op het debuut. "Gaat dan meteen alles goed? Vast niet", weet hij nu al. Maar hij denkt wel dat de ICNG in de toekomst "z'n plek in het Nederlandse landschap zal verdienen".

Naast het traject Amsterdam-Rotterdam moet de nieuwe trein bijvoorbeeld gaan rijden tussen Den Haag en Eindhoven en tussen Amsterdam en Brussel. Twintig treinen worden zo gemaakt dat ze zowel in Nederland als in België kunnen rijden. Andere treinen van hetzelfde type als de ICNG rijden al in andere Europese landen als Duitsland en Frankrijk.

Vertraging

Het was eigenlijk de bedoeling dat de trein vorig jaar al zou gaan rijden op het traject Amsterdam-Breda, maar de start liep vertraging op. Dit kwam onder meer door leveringsproblemen door corona en de oorlog in Oekraïne.

29 oktober '24 (15:56)

NS behoudt alleenrecht op Nederlands hoofdspoor

NS hoeft voorlopig nog geen concurrentie te vrezen op het Nederlandse hoofdspoor. Ook als de rechter de vervoervergunning voor de belangrijkste spoortrajecten terugdraait, mag NS nog gewoon treinen laten rijden. Dat hebben de regionale spoorbedrijven laten weten tijdens een zitting bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) waarin zij het monopolie van de NS op het hoofdrailnet aanvechten.

29 oktober '24 (14:57)

Dinner Train sluit definitief de deuren: 3.420 klanten met waardeloze tickets

Het concept van Dinner Train, dat luxe diners in een trein aanbiedt, komt tot een abrupt einde. De curator heeft bevestigd dat er geen mogelijkheden zijn voor een doorstart, wat betekent dat de 3.420 klanten met een gekocht ticket hun geld waarschijnlijk niet terug zullen zien. Dit meldt de NOS.

22 oktober '24 (15:30)

Tot eind oktober geen rechtstreekse intercity's naar Berlijn

Door werkzaamheden aan het spoor in Duitsland rijden er tot het eind van de maand geen rechtstreekse intercity's naar Berlijn. Reizigers naar de Duitse hoofdstad moeten gebruikmaken van vervangend vervoer of omreizen, meldt een woordvoerder van de NS.

22 oktober '24 ( 8:34)

Enkele dagen geen treinen tussen Breda en Tilburg

ProRail verbetert van dinsdag 29 oktober tot en met donderdag 31 oktober 2024 het spoor tussen Breda en Tilburg. Vanwege de werkzaamheden rijden deze dagen geen treinen tussen beide Noord-Brabantse steden. Dat meldt NS.

22 oktober '24 ( 6:00)

Twee weken minder of geen treinen op spoortraject Rotterdam-Den Haag

Door werk aan het spoor rijden er tussen 22 oktober en 4 november geen of minder treinen tussen Rotterdam Centraal en Den Haag Hollands Spoor (HS). Gedurende deze veertien dagen werkt ProRail aan het spoor. Er rijden geen nachttreinen en gedurende een groot deel van deze periode rijden er ook overdag geen treinen tussen Rotterdam Centraal en Delft Campus, meldt de spoorbeheerder.

18 oktober '24 ( 8:45)

Zuid-Hollandse politiek 'zeer ontstemd' over lange treinuitval tussen Leiden en Utrecht

De Zuid-Hollandse politiek is "zeer ontstemd" dat treinreizigers tussen Leiden en Utrecht een maandenlange stremming te wachten staat. ProRail kondigde onlangs aan de spoorbrug bij Alphen aan den Rijn eind 2026 te gaan vervangen, een project dat negen maanden duurt.

16 oktober '24 (12:30)

NS start vanaf december met nieuwe treindienst tussen Amsterdam en Brussel

De NS en de Belgische vervoerder NMBS gaan beginnen met een nieuwe treindienst van Amsterdam naar Brussel, genaamd EuroCity Direct. Deze trein gaat vanaf 15 december zestien keer per dag rijden tussen beide hoofdsteden. Onderweg wordt gestopt op Schiphol, Rotterdam en Antwerpen. De rit duurt iets meer dan 2 uur, aldus NS.

15 oktober '24 ( 8:56)

Werkzaamheden op station Den Helder Zuid: NS zet bussen in

Spoorwegbeheerder ProRail start deze herfst met het verbeteren van station Den Helder Zuid. Vanwege werkzaamheden rijden in de weekeinden van 19-20 oktober en 16-17 november 2024 geen treinen tussen de stations Den Helder en Schagen. Dat meldt Prorail.

11 oktober '24 (10:12)

Treinverkeer ligt stil door schip dat tegen spoorbrug Alphen aanvaart

Het is voorlopig niet mogelijk voor treinen om over de brug tussen Alphen en Bodegraven te rijden. Daarom ligt het treinverkeer stil. Reden hiervoor is een vrachtschip vol met grint dat tegen de spoorbrug is aangevaren en eronder vastzit. Dit meldt RTL.

10 oktober '24 (10:09)

Station Amsterdam Centraal viert dinsdag 135e verjaardag

Station Amsterdam Centraal viert dinsdag 15 oktober 2024 zijn 135e verjaardag. NS en ProRail nodigen reizigers en bezoekers uit om deze mijlpaal samen te vieren. Dat meldt NS.