Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Provincie Utrecht kijkt of OV vaker ondergronds kan

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 13 min
location_on [xx]km
Het Utrechts openbaar vervoer is toe aan een extra kwaliteitsimpuls. Vanaf december 2025 overweegt de provincie Utrecht fors te in te zetten op tal van vernieuwingen. Zo moeten ruim 500 bussen binnen enkele jaren elektrisch gaan rijden. Op de middellange afstanden wordt voorzien dat nieuwe snelbuslijnen - ‘U-liners’ - van start gaan. Het openbaar vervoer kan misschien ook vaker ondergronds. Dit meldt de provincie utrecht.
De lat ligt hoog als het gaat om de toekomstplannen voor de periode vanaf eind 2025. Dan breekt in de provincie Utrecht een nieuwe fase aan voor het regionaal openbaar vervoer. In de aanloop naar een nieuwe aanbesteding van het regionaal OV heeft het dagelijks bestuur van de provincie het Utrechts OV een belangrijke rol gegeven als motor van duurzame stedelijke ontwikkeling. Rode draad is het Utrechts openbaar vervoer te laten meegroeien met de toename van het aantal inwoners en reizigers dat wordt verwacht in de jaren 2025-2035 en daarna. De opgave is fors. Het Rijk becijferde eerder dit jaar dat de provincie Utrecht de sterkste OV-groei kent in Nederland. Dat vraagt om een stevige doorontwikkeling. 
 

Vernieuwd financieel model

 
Om deze groei te bekostigen, stelt het dagelijks bestuur van de provincie Utrecht voor om te kiezen voor een nieuw financieel model. De provincie wordt samen met de vervoerders verantwoordelijk voor de opbrengsten uit de exploitatie van het openbaar vervoer. Zo kan - aanvullend op de financiering uit de provinciale begroting - worden geïnvesteerd in nieuwe OV-projecten en voorzieningen voor reizigers.
 
Door geld uit de exploitatie van het regionaal openbaar vervoer terug te ploegen kan de provincie Utrecht in de nieuwe concessieperiode het openbaar vervoer verder stimuleren. In de Nota van Uitgangspunten die is vrijgegeven voor inspraak wordt ook voorgesteld om te gaan rijden met twee vervoerders in twee OV gebieden: Utrecht Binnen (stad Utrecht en omstreken) en Utrecht Buiten. Gezamenlijk presenteren zij zich naar de reizigers met één merk en één loket voor alle vragen, klachten en meldingen: U-OV. Het voorstel is om de nieuwe Utrechtse concessies af te geven voor een periode van minimaal tien jaar, dus voor de periode 2025-2035. Het is mogelijk dat deze contracten met vijf jaar worden verlengd.
 
De reizigersgroei die de provincie Utrecht mogelijk wil maken, is meer dan een kwestie van een paar bussen of trams bestellen. Dit soort groei kost serieus geld. Daarom wordt als eerste gekeken hoe in de periode tot 2035 de capaciteit op bestaande lijnen beter benut kan worden. Het OV-netwerkperspectief 2025-2035, dat ook in ontwerp voor consultatie is vrijgegeven, biedt daarvoor het handelingsperspectief. De Utrechtse schaalsprong OV wordt hierin uit de doeken gedaan voor de toekomstige ontwikkeling van het OV-systeem met een doorkijk richting 2050.
 

Snelle bussen, OV onder de grond

 
Eén van de voorstellen in het OV-netwerkperspectief is de meerwaarde te onderzoeken van snelbussen - ‘U-liners’ - die ontbrekende schakels in het landelijke spoornetwerk invullen. Op de middellange afstand in de provincie kunnen deze een serieus alternatief bieden voor de auto. Dat vraagt om een krachtige combinatie met bestaande en nieuwe P+R-locaties en de fiets.
 
Ook in steden gaat de provincie Utrecht aan de slag met bussen die snel en vaak rijden op de populaire routes. Het HOV-netwerk ‘U-link’ wordt uitgebreid naar de regio Amersfoort. Voor de langere termijn in het stadsgewest Utrecht wil de provincie een stapsgewijze introductie verkennen van een versterking van het lightrail netwerk dat Nieuwegein snel verbindt met de Utrechtse binnenstad en Zeist-Noord. Deze mogelijk deels ondergrondse tramoplossing vervangt bussen in de stad Utrecht, maakt gezonde groei mogelijk en geeft een impuls aan de leefbaarheid in de stad.
 

Basis OV-netwerk blijft op orde

 
De fijnmazige basis van het OV-netwerk blijft van hoge kwaliteit. Ook in gebieden waar weinig reizigers zijn, moet OV beschikbaar blijven. Bijvoorbeeld in de vorm van buurtbussen of regiotaxi. Het OV heeft ook een sociale functie en moet eraan blijven bijdragen dat zoveel mogelijk inwoners kunnen deelnemen aan de samenleving. Innovatie is hierbij een middel, en niet het doel.
 
De provincie Utrecht wil geen blauwdruk neerleggen. De gewenste ambities op de korte en lange termijn wil de provincie samen uitwerken met het Rijk, gemeenten en andere partners. Ook in de aanbesteding wil de provincie de markt uitdagen en zoveel mogelijk gezamenlijk optreden. De formele rol van opdrachtgever blijft bij de provincie maar in de uitvoering zullen beide partijen nadrukkelijk op een aantal terreinen een meer gezamenlijke verantwoordelijkheid krijgen. De gunningcriteria voor de nieuwe OV-contracten moeten overigens nog worden opgesteld. Duidelijk is al wel dat de provincie Utrecht niet alleen wil inzetten op een eerlijke prijs, maar de aanbiedingen van de vervoerders ook zal beoordelen op kwaliteit, betrouwbaarheid, duurzaamheid en flexibiliteit.
 
Door: Nationale Transportgids
29 oktober '24 (15:56)

NS behoudt alleenrecht op Nederlands hoofdspoor

NS hoeft voorlopig nog geen concurrentie te vrezen op het Nederlandse hoofdspoor. Ook als de rechter de vervoervergunning voor de belangrijkste spoortrajecten terugdraait, mag NS nog gewoon treinen laten rijden. Dat hebben de regionale spoorbedrijven laten weten tijdens een zitting bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) waarin zij het monopolie van de NS op het hoofdrailnet aanvechten.

29 oktober '24 (14:57)

Dinner Train sluit definitief de deuren: 3.420 klanten met waardeloze tickets

Het concept van Dinner Train, dat luxe diners in een trein aanbiedt, komt tot een abrupt einde. De curator heeft bevestigd dat er geen mogelijkheden zijn voor een doorstart, wat betekent dat de 3.420 klanten met een gekocht ticket hun geld waarschijnlijk niet terug zullen zien. Dit meldt de NOS.

22 oktober '24 (15:30)

Tot eind oktober geen rechtstreekse intercity's naar Berlijn

Door werkzaamheden aan het spoor in Duitsland rijden er tot het eind van de maand geen rechtstreekse intercity's naar Berlijn. Reizigers naar de Duitse hoofdstad moeten gebruikmaken van vervangend vervoer of omreizen, meldt een woordvoerder van de NS.

22 oktober '24 ( 8:34)

Enkele dagen geen treinen tussen Breda en Tilburg

ProRail verbetert van dinsdag 29 oktober tot en met donderdag 31 oktober 2024 het spoor tussen Breda en Tilburg. Vanwege de werkzaamheden rijden deze dagen geen treinen tussen beide Noord-Brabantse steden. Dat meldt NS.

22 oktober '24 ( 6:00)

Twee weken minder of geen treinen op spoortraject Rotterdam-Den Haag

Door werk aan het spoor rijden er tussen 22 oktober en 4 november geen of minder treinen tussen Rotterdam Centraal en Den Haag Hollands Spoor (HS). Gedurende deze veertien dagen werkt ProRail aan het spoor. Er rijden geen nachttreinen en gedurende een groot deel van deze periode rijden er ook overdag geen treinen tussen Rotterdam Centraal en Delft Campus, meldt de spoorbeheerder.

18 oktober '24 ( 8:45)

Zuid-Hollandse politiek 'zeer ontstemd' over lange treinuitval tussen Leiden en Utrecht

De Zuid-Hollandse politiek is "zeer ontstemd" dat treinreizigers tussen Leiden en Utrecht een maandenlange stremming te wachten staat. ProRail kondigde onlangs aan de spoorbrug bij Alphen aan den Rijn eind 2026 te gaan vervangen, een project dat negen maanden duurt.

16 oktober '24 (12:30)

NS start vanaf december met nieuwe treindienst tussen Amsterdam en Brussel

De NS en de Belgische vervoerder NMBS gaan beginnen met een nieuwe treindienst van Amsterdam naar Brussel, genaamd EuroCity Direct. Deze trein gaat vanaf 15 december zestien keer per dag rijden tussen beide hoofdsteden. Onderweg wordt gestopt op Schiphol, Rotterdam en Antwerpen. De rit duurt iets meer dan 2 uur, aldus NS.

15 oktober '24 ( 8:56)

Werkzaamheden op station Den Helder Zuid: NS zet bussen in

Spoorwegbeheerder ProRail start deze herfst met het verbeteren van station Den Helder Zuid. Vanwege werkzaamheden rijden in de weekeinden van 19-20 oktober en 16-17 november 2024 geen treinen tussen de stations Den Helder en Schagen. Dat meldt Prorail.

11 oktober '24 (10:12)

Treinverkeer ligt stil door schip dat tegen spoorbrug Alphen aanvaart

Het is voorlopig niet mogelijk voor treinen om over de brug tussen Alphen en Bodegraven te rijden. Daarom ligt het treinverkeer stil. Reden hiervoor is een vrachtschip vol met grint dat tegen de spoorbrug is aangevaren en eronder vastzit. Dit meldt RTL.

10 oktober '24 (10:09)

Station Amsterdam Centraal viert dinsdag 135e verjaardag

Station Amsterdam Centraal viert dinsdag 15 oktober 2024 zijn 135e verjaardag. NS en ProRail nodigen reizigers en bezoekers uit om deze mijlpaal samen te vieren. Dat meldt NS.