Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

ProRail en Thales sluiten overeenkomst voor invoering ERTMS-systeem

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Spoorberheerder ProRail en elektronicaonderneming Thales hebben dinsdag een overeenkomst gesloten over de aanbesteding van het Generiek ASsenTelsysteem voor ERTMS. Een assentelsysteem is een moderne vorm van treindetectie; het systeem telt het aantal wielassen van treinen die een sectie in- en uitgaan en bepaalt zo of een sectie treinvrij (geen assen in de sectie) of bezet is. Dit meldt ProRail.

Na een succesvolle ontwikkeling mag Thales gedurende maximaal acht jaar assentelsystemen leveren voor nieuwe ERTMS-baanvakken. De verwachting is dat in die periode ruim 600 kilometer spoor wordt voorzien van ERTMS en van het GAST-ERTMS assentelsysteem. De laatste levering van assentellers wordt verwacht in 2032, met daarna nog 25 jaar aan dienstverlening op de instandhouding van het systeem. De contractwaarde is maximaal 100 miljoen euro.

CEO John Voppen van ProRail en algemeen directeur John Alfrink van Thales zetten hun handtekening onder het contract. Tot voor kort was ERTMS een stip op de horizon. Inmiddels zijn de voorbereidingen voor de invoering in volle gang. “Daar maken we ons samen met en voor de spoorsector graag hard voor”, aldus  Voppen. “Met het contract voor het assentelsysteem zetten we weer een mooie stap op het spoor naar morgen.”

John Alfrink sloot zich daarbij aan: “Veiligheid is de rode draad in al onze oplossingen. We zijn trots dat wij met onze assentellers bijdragen aan de veiligheid van het Nederlandse spoor. Met de digitalisering van de spoorwegen en de toenemende drukte op het spoor is ERTMS onmisbaar.”

ERTMS

ProRail vervangt het huidige systeem beveiliggingssysteem ATB door het digitale treinbeveiligingssysteem ERTMS, dé Europese standaard in treinbeveiliging. ERTMS bestaat uit een systeem in de trein en een systeem in de infrastructuur. Beide systemen communiceren met elkaar door middel van bakens (‘balises’) tussen rail en telecommunicatie. Draadloos dus.

Door: Nationale Transportgids

04 september '24 (14:45)

Gezochte man in zaak dood treinschoonmaker meldt zich bij politie

De man die door de politie gezocht werd omdat hij mogelijk betrokken zou zijn bij de onwelwording van twee treinschoonmakers in juli, heeft zich gemeld bij de politie. De schoonmakers werden na hun werk op een NS-terrein bij Utrecht Centraal onwel nadat ze een onbekende drank hadden gedronken. Een van hen, een 49-jarige man uit Amsterdam, overleed een dag later.

03 september '24 (12:15)

ProRail vindt manier om weer stroom op havenspoorlijn te krijgen

Technici van spoorbeheerder ProRail hebben een manier gevonden om weer stroom te krijgen op de havenspoorlijn naar de Maasvlakte. "Na anderhalf uur starten we het elektrische treingoederenverkeer weer op", liet ProRail weten op X.

03 september '24 (11:45)

Geen metro's van en naar Hoek van Holland door storing

Tussen de stations Steendijkpolder in Maassluis en Hoek van Holland rijden geen metro's door een storing, meldt vervoerder RET. Reizigers van en naar Hoek van Holland kunnen gebruikmaken van bussen, zegt een woordvoerder.

03 september '24 ( 8:58)

Open Monumentendag: monumentale stations en treinen beleven

Dit jaar is 'Routes, netwerken en verbindingen' het thema van de Open Monumentendag in het weekend van 14 en 15 september 2024. Een thema dat ook NS aanspreekt. Daarom werkt de reizigersvervoerder samen met het grootste culturele evenement van Nederland. Dat meldt NS.

30 augustus '24 ( 8:39)

#posifiets-maand voor fijne stations

NS, spoorwegbeheerder ProRail en gemeenten zetten op 25 stations reizigers in het zonnetje die kiezen voor de combinatie van fiets en openbaar vervoer. Ook wordt extra aandacht gevraagd voor het parkeren van fietsen. Deze gezamenlijke inspanning, bekend als de #posifiets-maand, heeft als doel om de stationsomgeving netjes, prettig en toegankelijk te houden voor iedereen. Dat meldt NS.

29 augustus '24 (14:51)

Drukste perron van Nederland verbreed

Spoorwegbeheerder ProRail heeft aangegeven dat door veiligheids- en uitvoerbaarheidsredenen niet alle geplande werkzaamheden uitgevoerd kunnen worden. Het perron bij spoor 5 van station Utrecht Centraal zal tijdens de werkzaamheden van vrijdag 30 augustus tot en met zondag 8 september 2024 niet worden verbreed. Wel voert ProRail in deze periode voorbereidende en andere werkzaamheden uit. Het perron wordt op een ander moment verbreed. Dat meldt NS.

27 augustus '24 (13:58)

Nieuwe sporen tussen Rijswijk en Delft gereed

Spoorwegbeheerder ProRail en aannemer Strukton hebben vorig weekend een flink deel van PHS Rijswijk-Rotterdam afgerond. Over een lengte van circa vijf kilometer zijn twee nieuwe sporen in gebruik gegaan. Sinds vanochtend vroeg rijden treinen tussen Rijswijk en Delft Campus over vier in plaats van twee sporen. Dat meldt ProRail.

26 augustus '24 (12:15)

Geen treinen tussen Schiphol en Utrecht door wisselstoring

Tussen Schiphol Airport en Utrecht Centraal rijden geen treinen. Dat komt door een wisselstoring. De NS verwacht dat dat tot 14.00 uur duurt.

26 augustus '24 (11:00)

NS gebruikt historische treinen en uniformen op Monumentendag

De NS haalt ter gelegenheid van Open Monumentendag twee monumentale treinen van stal. De Mat '46 en de Mat '54 uit het Spoorwegmuseum worden zaterdag 14 september aan elkaar gekoppeld om als één trein een paar keer van Utrecht Maliebaan naar Den Dolder, Bilthoven en Amersfoort Centraal te rijden. Reizigers worden aan boord begeleid door medewerkers in historische uniformen. "Het gaat om historische treinen, er is dus geen airco aanwezig", aldus de NS.

25 augustus '24 (19:15)

NS meldt recordaantal reizigers naar F1 in Zandvoort

Een recordaantal racefans is dit weekend met de trein naar de Dutch Grand Prix in Zandvoort gekomen. Volgens de NS namen ruim 136.000 reizigers de trein naar de badplaats voor de Formule 1.