Maatregelen ProRail en NS na storing Verkeersleidingpost Amsterdam
Ongeveer vierduizend reizigers strandden door de storing in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Den Haag en op Schiphol. NS heeft voor veel reizigers een taxi of hotelovernachting kunnen regelen, met de mogelijkheid om de kosten hiervan te declareren. Ook heeft een groot aantal reizigers de nacht doorgebracht op Amsterdam Centraal of op opvanglocaties in Utrecht en Amsterdam.
Kans verkleinen
De kans op een ICT-storing is nooit volledig uit te sluiten. Wel wil ProRail die kans zoveel mogelijk verkleinen. Uit de evaluatie blijkt dat de hardwarestoring niet werd opgemerkt door monitoringsoftware. ProRail gaat daarom betere monitoringsoftware gebruiken die dit type hardwarestoringen kan signaleren.
Meer maatregelen
Dit is slechts een van de vele maatregelen. Ook wil ProRail onder andere onderzoeken of met de Verkeersleidingpost sneller uitgeweken kan worden naar een andere locatie. En NS onderzoekt bijvoorbeeld de mogelijkheden om tijdens een grote, langdurige verstoring de capaciteit van treinvervangend vervoer te vergroten en gestrande reizigers beter te kunnen bereiken en beter op te vangen.
Door: Nationale Transportgids / Richard Heeres