Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

NS vreest voor verder moeten afschalen dienstregeling door personeelstekort

Door Johanne Levinsky
schedule 4 min
location_on [xx]km
NS vreest voor verder moeten afschalen dienstregeling door personeelstekort
De Nederlandse Spoorwegen zijn bang dat de dienstregeling nog verder afgeschaald wordt als er niet op tijd extra personeel gevonden wordt, bevestigt de NS na berichtgeving van De Telegraaf. Topman Bert Groenewegen zei donderdagmiddag tegen personeel dat de komende weken "cruciaal" zijn voor het bedrijf.

Volgens Groenewegen wordt "met man en macht" gewerkt aan het terugdringen van het personeelstekort, maar staan er "alsnog 2200 vacatures" open. Groenewegen zegt met het personeel, de vakbonden en ondernemingsraden in gesprek te gaan en "geen onderwerp" uit de weg te gaan. "We hebben geen tijd te verliezen. Want als we zo doorgaan, moeten we wellicht besluiten om onze dienstregeling nog verder af te schalen." Dat noemt hij "onwenselijk".

In de toespraak voor het NS-personeel zei Groenewegen ook dat het spoorbedrijf in coronatijd veel heeft gevraagd van het personeel en dat de buffer weg is.

Kritiek

Groenewegen uitte in zijn toespraak ook kritiek op de overheid en het Programma van Eisen voor de voorwaarden waarop NS vanaf 2025 treinen mag laten rijden. Zo wil de overheid bijvoorbeeld de hogesnelheidslijnen naar internationale bestemmingen zoals Berlijn en Londen "aan de markt weggeven" en "nog meer binnenlandse lijnen van ons hoofdrailnet afknippen", aldus Groenewegen, die het "niet te volgen" noemt. "Het doemscenario van een groot commercieel experiment op het spoor wordt steeds waarschijnlijker", aldus de topman.

De NS liet eerder weten in 2023 fors te moeten snijden in het treinaanbod vanwege het personeelsgebrek. Ook wil het een tiende minder treinen laten rijden dan in 2019, het laatste jaar voor corona. De dienstregeling gaat in december in, maar vanaf september zijn al stapsgewijs aanpassingen gedaan. Reizigersorganisatie Rover vindt dat de NS te makkelijk kiest voor het schrappen van treinen om het personeelstekort aan te pakken en dat de spoororganisatie meer kan doen.

Door: ANP

02 januari '25 (11:55)

Treinen rijden niet tussen Beilen en Assen

Er rijden geen treinen tussen Beilen en Assen. De NS zegt dat dit komt door een sein- en overwegstoring. Dat meldt RTV Drenthe.

31 december '24 (12:11)

Treinen rijden niet tussen 20.00 uur en 10.00 uur

Op oudejaarsavond rijden er, net als ieder jaar, geen treinen meer na 20.00 uur. Op dat tijdstip zijn de meeste mensen al op hun feestbestemming en anders zouden er treinen rijden die voornamelijk leeg zijn, aldus een woordvoerder van de NS. De dienstregeling wordt op nieuwjaarsdag vanaf 10.00 uur weer opgestart. Dat meldt Hart van Nederland.

30 december '24 (11:45)

Treinen tussen Groningen en Assen rijden weer

De treinen tussen Groningen en Assen rijden weer, nadat politieonderzoek het treinverkeer tussen beide provinciehoofdsteden enkele uren had stilgelegd. De NS meldde rond 11.30 uur dat de beperkingen op het spoor voorbij zijn en dat de vertraging op het traject afneemt.

30 december '24 ( 9:30)

Tussen Groningen en Assen geen treinen door politieonderzoek

Tussen Groningen en Assen rijden maandagochtend geen treinen in verband met een politieonderzoek. Naar verwachting duurt dat nog tot 12.00 uur, meldt NS in de reisplanner op basis van een prognose van ProRail.

20 december '24 ( 8:32)

Eerste lustrum station Zwolle Stadshagen: kerstkoeken voor reizigers

Vijf jaar geleden werd station Zwolle Stadshagen in gebruik genomen. Sindsdien maken steeds meer reizigers gebruik van dit station en wordt het als beste station van Overijssel gewaardeerd. NS, ProRail, Keolis, de provincie Overijssel en de gemeente Zwolle vonden dat reden voor een feestelijk gebaar. Dinsdag 17 december 2024 trakteerden zij reizigers 's ochtends op het station op kerstkoeken. Dat meldt NS.

19 december '24 (15:14)

Herinvoering spoorwegpolitie een stap dichterbij

Een pilot met het opnieuw invoeren van de spoorwegpolitie lijkt een stap dichterbij. JA21-Kamerlid Joost Eerdmans heeft onlangs voorgesteld om een proef te starten op het traject Zwolle – Emmen. De Tweede Kamer steunt dit voorstel. In het openbaar vervoer is de overlast sinds de afschaffing van de spoorwegpolitie in 2013 alleen maar toegenomen. Dat meldt Hart van Nederland.

19 december '24 (14:30)

Kamer blokkeert gebruik Lelylijn-geld voor Nedersaksenlijn

Het geld dat klaarstaat voor de aanleg van de Lelylijn, mag niet aan andere dingen worden besteed. Dat staat in een motie die donderdag steun heeft gekregen van een ruime meerderheid van de Tweede Kamer.

18 december '24 (14:45)

Storing bij informatieborden van NS verholpen

De storing bij NS die ervoor zorgde dat op borden geen actuele reisinformatie kon worden getoond op stations, is verholpen. Dat meldt de vervoerder ruim een uur nadat de technische storing rond 13.00 uur optrad.

17 december '24 ( 9:28)

NS luidt eerste rit Airport Sprinter feestelijk in

NS vierde maandag 16 december 2024 de start van de Airport Sprinter. Reizigers werden op de vertrekperrons op de stations Amsterdam Centraal en Schiphol Airport feestelijk ontvangen. Dat meldt NS.

16 december '24 (15:30)

Rover: hsl 'grote pijnpunt' in nieuwe dienstregeling

De hogesnelheidslijn (hsl) is het "grote pijnpunt" in de nieuwe dienstregeling waar de NS sinds zondag mee rijdt, meldde reizigersorganisatie Rover maandag. De Intercity direct gaat nu tot Lelystad of Amersfoort. Rover vindt het "mooi" dat de hsl-treinen nieuwe stations aandoen, maar zat "echt niet te wachten op nog meer paaltjes en nog meer onduidelijkheid".