Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Treinreiziger die zich onveilig voelde kreeg geen hulp via Whatsapp NS

Door Johanne Levinsky
schedule 5 min
location_on [xx]km
Treinreiziger die zich onveilig voelde kreeg geen hulp via Whatsapp NS
De NS gaat kijken hoe het team van het Whatsapp-alarmnummer voor reizigers die zich onveilig voelen beter hulp kan bieden. Aanleiding is een onlineklacht van iemand die zich onveilig voelde in de trein, maar via het Whatsapp-nummer van de NS geen hulp kreeg.

Via een speciaal nummer kunnen mensen die zich onveilig voelen in de trein of overlast ervaren contact opnemen met de NS. Mensenrechtenorganisatie Free a Girl deelde via sociale media een uitwisseling tussen iemand die zich onveilig voelde in de trein en een medewerker van het Whatsapp-team. Volgens Free a Girl liet de reiziger weten gefilmd te worden door een man en zich bang, bedreigd en onveilig te voelen. Ook durfde de reiziger niet op te staan. De medewerker van de Whatsapp-hulplijn reageerde volgens Free a Girl dat het nummer alleen bedoeld is voor situaties waar de hulpdiensten bij moeten ingrijpen. De reiziger kreeg het advies een conducteur op te zoeken of in een andere coupé te gaan zitten.

De NS reageert via het account ns_online onder het bericht op Instagram van Free a Girl. "We zijn niet tevreden over hoe we hebben gereageerd en ook niet over hoe deze melding is afgehandeld", schrijft de NS. "We vinden het belangrijk dat iedereen zich prettig voelt in de trein. Daarom gaan we met het team van Whatsapp Alert bespreken hoe reizigers in de toekomst beter geholpen kunnen worden."

Hulplijn

Een woordvoerster van de NS bevestigt dat de reactie op het account inderdaad van de organisatie komt. "Elke melding moet serieus worden genomen", zegt ze. "In dit geval had er wellicht een melding gemaakt moeten worden bij de conducteur, zodat die naar deze persoon toe kon." De Whatsapp-hulplijn is juist opgetuigd om het makkelijk en toegankelijk te maken om hulp te vragen voor wie zich onveilig voelt, benadrukt ze.

Afgelopen lente werd een jonge vrouw in de trein tussen Amsterdam Centraal en Alkmaar langdurig aangerand in een verder lege coupé. Naar aanleiding van dit soort incidenten met grensoverschrijdend gedrag in de trein vroeg de NS dit jaar aandacht voor het speciale Whatsapp-alarmnummer, dat sinds 2020 bestaat. Als er met spoed hulp nodig is moet 112 gebeld worden, zo staat op de NS-website.

Door: ANP

20 december '24 ( 8:32)

Eerste lustrum station Zwolle Stadshagen: kerstkoeken voor reizigers

Vijf jaar geleden werd station Zwolle Stadshagen in gebruik genomen. Sindsdien maken steeds meer reizigers gebruik van dit station en wordt het als beste station van Overijssel gewaardeerd. NS, ProRail, Keolis, de provincie Overijssel en de gemeente Zwolle vonden dat reden voor een feestelijk gebaar. Dinsdag 17 december 2024 trakteerden zij reizigers 's ochtends op het station op kerstkoeken. Dat meldt NS.

19 december '24 (15:14)

Herinvoering spoorwegpolitie een stap dichterbij

Een pilot met het opnieuw invoeren van de spoorwegpolitie lijkt een stap dichterbij. JA21-Kamerlid Joost Eerdmans heeft onlangs voorgesteld om een proef te starten op het traject Zwolle – Emmen. De Tweede Kamer steunt dit voorstel. In het openbaar vervoer is de overlast sinds de afschaffing van de spoorwegpolitie in 2013 alleen maar toegenomen. Dat meldt Hart van Nederland.

19 december '24 (14:30)

Kamer blokkeert gebruik Lelylijn-geld voor Nedersaksenlijn

Het geld dat klaarstaat voor de aanleg van de Lelylijn, mag niet aan andere dingen worden besteed. Dat staat in een motie die donderdag steun heeft gekregen van een ruime meerderheid van de Tweede Kamer.

18 december '24 (14:45)

Storing bij informatieborden van NS verholpen

De storing bij NS die ervoor zorgde dat op borden geen actuele reisinformatie kon worden getoond op stations, is verholpen. Dat meldt de vervoerder ruim een uur nadat de technische storing rond 13.00 uur optrad.

17 december '24 ( 9:28)

NS luidt eerste rit Airport Sprinter feestelijk in

NS vierde maandag 16 december 2024 de start van de Airport Sprinter. Reizigers werden op de vertrekperrons op de stations Amsterdam Centraal en Schiphol Airport feestelijk ontvangen. Dat meldt NS.

16 december '24 (15:30)

Rover: hsl 'grote pijnpunt' in nieuwe dienstregeling

De hogesnelheidslijn (hsl) is het "grote pijnpunt" in de nieuwe dienstregeling waar de NS sinds zondag mee rijdt, meldde reizigersorganisatie Rover maandag. De Intercity direct gaat nu tot Lelystad of Amersfoort. Rover vindt het "mooi" dat de hsl-treinen nieuwe stations aandoen, maar zat "echt niet te wachten op nog meer paaltjes en nog meer onduidelijkheid".

16 december '24 (11:25)

Kapotte liften op treinstations zorgen voor veel stress bij mensen met een beperking

Op verschillende treinstations in Nederland zijn de liften regelmatig stuk. Mensen met een beperking krijgen daar veel stress van. Het openbaar vervoer laten zij links liggen en reizen niet meer. Dat zorgt weer voor een sociaal isolement, aldus belangenorganisatie IederIn. Dat meldt RTL Nieuws.

16 december '24 ( 8:30)

Nieuwe dienstregeling: eerste spits verloopt goed op Utrecht CS

Op station Utrecht Centraal verloopt het treinverkeer op de eerste werkdag van de nieuwe dienstregeling grotendeels probleemloos. Er zijn nauwelijks vertragingen en reizigers weten de weg naar hun trein goed te vinden, ziet een ANP-verslaggever. Het is op het station niet drukker dan gebruikelijk op maandagochtend.

13 december '24 (13:00)

ProRail-baas waarschuwt: hinder treinverkeer zal nog jaren duren

Treinreizigers zullen nog jaren hinder ondervinden door werkzaamheden op het spoor, waarschuwt ProRail-topman John Voppen. Projecten duren langer omdat de spoorbeheerder treinen ook tijdens de werkzaamheden wil blijven laten rijden. Daarnaast kampt ProRail met een tekort aan technisch personeel, zei hij in een interview in het radioprogramma Sven op 1.

13 december '24 ( 8:48)

In tien maanden half miljoen NS PrijsTijd Deals verkocht

In februari 2024 startte NS met de verkoop van het landelijke vroegboektreinkaartje. Sindsdien zijn een half miljoen van deze NS PrijsTijd Deals verkocht. De vroegboekkorting is geldig in rustige treinen. De hoogte van de korting wordt bepaald door het moment waarop het kaartje is gekocht en de verwachte drukte tijdens het moment van reizen. Dat meldt NS.