Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Nog even wachten op toiletten in Gelderse treinen

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Nog even wachten op toiletten in Gelderse treinen
Tientallen Gelderse treinen krijgen toiletten. Een voorstel daartoe werd woensdag aangenomen door de Provinciale Staten van Gelderland. Het gaat om de treinen tussen Amersfoort en station Ede-Wageningen (de Valleilijn) en die in de Achterhoek. Het kan wel nog jaren duren voor mensen hierin daadwerkelijk naar de wc kunnen.

In de Achterhoek moeten 33 dieseltreinen een wc krijgen. In het voorstel staat dat op z'n vroegst in 2025 begonnen kan worden met de hele operatie, waarna het tot zeven jaar kan duren tot alle treinen een wc hebben. Meerdere fracties vroegen zich woensdag af of dit niet sneller kan. Maar een woordvoerster van de provincie legt uit dat het een complexe operatie is. Elke trein die een wc krijgt, moet daarvoor naar de bouwer in het buitenland worden gebracht. Intussen moet er een reservetrein worden ingezet. Dieseltreinen zijn echter schaars in Nederland en buitenlandse treinen mogen hier niet rijden, aldus de woordvoerster.

Voor de Valleilijn gaat het om een handvol elektrische treinen. Hoelang het bouwen van toiletten daar gaat duren, is nog niet bekend.

16,7 miljoen euro

Voor toiletten in de Gelderse treinen wordt al langere tijd aandacht gevraagd door actievoerders. In totaal gaat het plaatsen van wc's in beide regio's de provincie ruim 16,7 miljoen euro kosten. Het onderhoud en de schoonmaakkosten naar verwachting een kleine 2 miljoen euro per jaar.

Toegankelijkheid

Toiletten in de treinen moeten bijdragen aan de toegankelijkheid van het openbaar vervoer voor mensen met bijvoorbeeld darmproblemen. Het college van Gedeputeerde Staten wijst er wel op dat de wc's ten koste gaan van het aantal zitplaatsen in de trein. Een toilet kost tien tot dertien zitplaatsen. "Dit betekent dat de capaciteit van de trein kleiner wordt en dat sommige reizigers niet meer kunnen zitten, of bij extreme drukte er eerder sprake is van overvolle treinen en reizigers die niet meer mee kunnen."

02 januari '25 (11:55)

Treinen rijden niet tussen Beilen en Assen

Er rijden geen treinen tussen Beilen en Assen. De NS zegt dat dit komt door een sein- en overwegstoring. Dat meldt RTV Drenthe.

31 december '24 (12:11)

Treinen rijden niet tussen 20.00 uur en 10.00 uur

Op oudejaarsavond rijden er, net als ieder jaar, geen treinen meer na 20.00 uur. Op dat tijdstip zijn de meeste mensen al op hun feestbestemming en anders zouden er treinen rijden die voornamelijk leeg zijn, aldus een woordvoerder van de NS. De dienstregeling wordt op nieuwjaarsdag vanaf 10.00 uur weer opgestart. Dat meldt Hart van Nederland.

30 december '24 (11:45)

Treinen tussen Groningen en Assen rijden weer

De treinen tussen Groningen en Assen rijden weer, nadat politieonderzoek het treinverkeer tussen beide provinciehoofdsteden enkele uren had stilgelegd. De NS meldde rond 11.30 uur dat de beperkingen op het spoor voorbij zijn en dat de vertraging op het traject afneemt.

30 december '24 ( 9:30)

Tussen Groningen en Assen geen treinen door politieonderzoek

Tussen Groningen en Assen rijden maandagochtend geen treinen in verband met een politieonderzoek. Naar verwachting duurt dat nog tot 12.00 uur, meldt NS in de reisplanner op basis van een prognose van ProRail.

20 december '24 ( 8:32)

Eerste lustrum station Zwolle Stadshagen: kerstkoeken voor reizigers

Vijf jaar geleden werd station Zwolle Stadshagen in gebruik genomen. Sindsdien maken steeds meer reizigers gebruik van dit station en wordt het als beste station van Overijssel gewaardeerd. NS, ProRail, Keolis, de provincie Overijssel en de gemeente Zwolle vonden dat reden voor een feestelijk gebaar. Dinsdag 17 december 2024 trakteerden zij reizigers 's ochtends op het station op kerstkoeken. Dat meldt NS.

19 december '24 (15:14)

Herinvoering spoorwegpolitie een stap dichterbij

Een pilot met het opnieuw invoeren van de spoorwegpolitie lijkt een stap dichterbij. JA21-Kamerlid Joost Eerdmans heeft onlangs voorgesteld om een proef te starten op het traject Zwolle – Emmen. De Tweede Kamer steunt dit voorstel. In het openbaar vervoer is de overlast sinds de afschaffing van de spoorwegpolitie in 2013 alleen maar toegenomen. Dat meldt Hart van Nederland.

19 december '24 (14:30)

Kamer blokkeert gebruik Lelylijn-geld voor Nedersaksenlijn

Het geld dat klaarstaat voor de aanleg van de Lelylijn, mag niet aan andere dingen worden besteed. Dat staat in een motie die donderdag steun heeft gekregen van een ruime meerderheid van de Tweede Kamer.

18 december '24 (14:45)

Storing bij informatieborden van NS verholpen

De storing bij NS die ervoor zorgde dat op borden geen actuele reisinformatie kon worden getoond op stations, is verholpen. Dat meldt de vervoerder ruim een uur nadat de technische storing rond 13.00 uur optrad.

17 december '24 ( 9:28)

NS luidt eerste rit Airport Sprinter feestelijk in

NS vierde maandag 16 december 2024 de start van de Airport Sprinter. Reizigers werden op de vertrekperrons op de stations Amsterdam Centraal en Schiphol Airport feestelijk ontvangen. Dat meldt NS.

16 december '24 (15:30)

Rover: hsl 'grote pijnpunt' in nieuwe dienstregeling

De hogesnelheidslijn (hsl) is het "grote pijnpunt" in de nieuwe dienstregeling waar de NS sinds zondag mee rijdt, meldde reizigersorganisatie Rover maandag. De Intercity direct gaat nu tot Lelystad of Amersfoort. Rover vindt het "mooi" dat de hsl-treinen nieuwe stations aandoen, maar zat "echt niet te wachten op nog meer paaltjes en nog meer onduidelijkheid".