Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Dit zijn de mooiste treinroutes van Nederland!

Door Nationale Transportgids / Tijn Jansen
schedule 18 min
location_on [xx]km
Dit zijn de mooiste treinroutes van Nederland!
Door het ganse land zijn er mooie treinroutes te vinden. In dit artikel ga je van zee naar bos en van weiland naar stad. Sprinters (SPR), Intercity’s (IC) en internationale treinen komen aan bod. Dit zijn de toppers van het railvervoer die wij voor jou hebben geselecteerd.

Utrecht Centraal ---> Rhenen (SPR)

Deze spoorlijn is zo mooi, omdat de trein door veel verschillende landschappen heen rijdt. De rit start al in Breukelen en brengt je naar Utrecht. Vanaf daar wordt het pas écht interessant. Je rijdt namelijk richting de beboste omgeving van Driebergen-Zeist. Het in de Utrechtse Heuvelrug gelegen station is een station midden tussen de stad Zeist en het dorp Driebergen-Rijssenburg. In de buurt ligt een park en de bossen van de eerder genoemde Heuvelrug. Over de infrastructuur rondom dit gebied heeft NotJustBikes op YouTube een mooie video gemaakt, bekijk die hier.

Wellicht handig om te weten: deze trein zit altijd redelijk vol vanaf Breukelen. Op Driebergen-Zeist stappen veel mensen uit, vanwege de twee grote plaatsen en aansluitende bussen.

De trein beweegt zich voort in de richting van Maarn, ook een mooi plaatsje op de Heuvelrug. Hierna verlaat de sprinter de spoorlijn richting Arnhem en gaat zijn eigen lijn op richting Rhenen. De enige plaats die nog zal volgen is Veenendaal. In dit dorp zijn twee stations: Veenendaal West en Veenendaal Centrum.

Na deze twee stations is het echt rustig in de trein, de trein heeft tenslotte bijna z’n eindbestemming bereikt. Dit laatste stukje is het mooiste deel van de reis. Je rijdt over enkel spoor en aan de ene kant zie je typisch Nederlands landschap, aan de andere kant heb je uitzicht over de bossen van Landgoed Remmerstein en de stadsbossen van Rhenen, de stad waar de trein eindigt. Als je uitstapt, kijk je vanuit het bosachtige gebied neer op de Nederrijn. Deze spoorlijn is zeker een aanrader.

 Deze rit vanuit de ogen van een machinist zien? Bekijk de video van Machinist Stefan hier.

Roosendaal ---> Vlissingen (IC)

Het enige spoor in Zeeland dat volgens een dienstregeling rijdt. Deze trein heeft al een eindje gereden, hij komt namelijk uit Amsterdam en is ongeveer op de helft. Dit geldt overigens alleen voor de intercity, doordeweeks kun je ook een sprinter richting Vlissingen pakken. Deze route is uitgekozen vanwege de schoonheid van het Zeeuwse landschap en de bijzondere stationsnamen. Rilland-Bath? Kapelle-Biezelinge? Je kunt het allemaal vinden op de Staatsspoorlijn F.

Waar staat Zeeland om bekend? Je raadt het niet: zee! Daarom is het vooral leuk om in de zomer uit te stappen op Krabbendijke. Het is namelijk vanaf daar maar 15 minuten lopen naar het Krabbendijk Strandje. Je rolt dus zo vanuit de trein het strand op. Naast Zandvoort aan Zee en Vlissingen is ook Krabbendijke dus een leuke bestemming voor als je met de trein naar het strand wilt.

Na deze kleinere plaatsjes komt de trein aan in de steden van Zeeland. Allereerst de hoofdstad, Middelburg. Een mooie stad met veel water en grachten. De volgende stad is de eindbestemming alsmede het meest zuidelijkste station van Zeeland. Deze rit zien vanuit de ogen van een machinist? Kijk de video van Machinist Stefan hier.

 

Den Haag Centraal ---> Rotterdam Centraal ---> Dordrecht (SPR)

Deze keuze doet misschien wat wenkbrauwen fronsen, maar als je wat meer van ‘urban’ houdt, is dit een uitstekende keuze. Alhoewel deze rit bekend staat als probleemlijn, is het de moeite waard om deze sprinter eens van begin tot eind te nemen. Wil je niet op alle kleine stations stoppen? Stap dan over op Den Haag Hollands Spoor (HS) en neem de IC richting Vlissingen.

Vertrekkend vanuit de ‘sjoelbak’ Den Haag Centraal, kom je na enkele minuten op Den Haag HS, het vroegere hoofdstation van de Hollandsche IJzeren Stoomtrein-Maatschappij. Eigenlijk is het station vanwege de unieke geschiedenis een heel eigen artikel waard. Maar voor nu rijden we verder met de lijn richting Dordrecht.

Na HS vervolgt de trein zijn route richting Moerwijk, waar je gegarandeerd de oranje huisjes aan het begin van het perron opmerkt. Hierna komt Rijswijk, het eerste van de vier ondergrondse stations op deze lijn. Niet gek, dat velen deze lijn een ‘opgewaardeerde metro’ noemen. Je zou de 5000 serie van NS kunnen vergelijken met het Duitse S-Bahn-systeem.

Na even uit de tunnel geweest te zijn, duik je de tunnel alweer in naar Delft, waar momenteel hard gewerkt wordt om nog twee andere sporen aan te leggen. Na Delft rijdt de trein verder door naar het enige echte stukje natuur, voordat je aankomt in Schiedam en dan Rotterdam.

 Deze sprinter gaat echter verder richting het zuiden van Rotterdam, een ware stedelijke omgeving. Rotterdam Blaak is het derde ondergrondse station van deze lijn en een perfect uitstappunt om de iconische Kubuswoningen te bezoeken. De Willemsspoortunnel wordt gebruikt om onder de Nieuwe Maas heen te gaan en we komen aan bij de laatste twee zuidelijke stations van Rotterdam: Zuid en Lombardijen.

De sprinter rijdt voort richting Barendrecht, het laatste ondergrondse station met een groot raam, waardoor er toch nog wat natuurlijke lichtval in de tunnel schijnt. Zwijndrecht zal het laatste station zijn, waarna de sprinter zijn eindbestemming bereikt: Dordrecht. Deze rit vanuit de ogen van een machinist zien (toen nog met SGMm)? Bekijk de video van Meester Paul hier.


Amersfoort Centraal ---> Hengelo (IC)

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: deze rit is befaamd door de mooie natuur. Je wordt namelijk getrakteerd op veel bos en weiland, terwijl je gewoon lekker zit. Comfort-tip: als je niet op tijd zit, neem de IC Berlijn. Om de twee uren vertrekt vanuit Amersfoort de IC-Berlijn. Deze trein wordt uitgevoerd in naam van NS International. Het is een lange trein met zachte zitplaatsen, ook in tweede klas. In de zomer kan deze trein verschrikkelijk druk zijn, dan is het misschien een beter idee om de reguliere IC te pakken.

De trein vertrekt vanuit Amersfoort richting Apeldoorn. Tussen Hoevelaken en Apeldoorn bevindt zich het langste stukje spoorlijn zonder tussenstop. De reden daarvoor: Het Nationaal Park de Hoge Veluwe. Over de lengte van 17 kilometer is er niks anders te zien dan bos en zandverstuivingen, een prachtig uitzicht.

Na Apeldoorn komen de landerijen in beeld totdat je via de spoorbrug de IJssel oversteekt naar Deventer. Een korte stop later en dan begint het Sallandse/Twentse landschap een rol te spelen; veel bomen maar afgewisseld met weilanden. Het mooiste stukje vind je toch wel bij Holten, waar je uitzicht hebt op de Sallandse Heuvelrug. Neem een keer de sprinter en stap uit bij dit station om te gaan wandelen, je zult geen spijt hebben. Enfin, de IC moet nog doorrijden naar Almelo voordat je Hengelo bereikt. Het laatste stukje voor Hengelo is ook zeer mooi, met hetzelfde Twentse landschap. Deze rit door de ogen van een machinist zien? Bekijk de video van Meester Paul hier.

Beeld: Tijn Jansen, HetDerdeSpoor

01 april '25 (11:12)

Landelijke storing informatieborden NS-stations weer voorbij

De landelijke storing van informatieborden op NS-stations is weer voorbij. Een woordvoerder van de NS laat weten dat alles weer naar behoren werkt. Vanaf dinsdagochtend rond 07.00 uur was er verkeerde informatie te zien op borden op perrons en in stationshallen.

01 april '25 ( 8:49)

Nieuwe fietsenstalling bij station Geldermalsen geopend

Donderdag 27 maart 2025 is bij station Geldermalsen een nieuwe fietsenstalling geopend. Deze stalling biedt ruim zeshonderd extra parkeerplekken voor fietsen. In mei 2024 begonnen spoorwegbeheerder ProRail en de gemeente West Betuwe aan de bouw, die een onderdeel is van het landelijke programma 'Fietsparkeren bij stations'. Dat meldt ProRail.

01 april '25 ( 8:49)

Landelijke storing informatieborden op perrons van NS-stations

Er is een storing van de informatieborden op perrons van NS-stations. Een woordvoerder van de NS laat weten dat het gaat om een landelijke storing.

27 maart '25 (10:52)

Bussen in plaats van treinen vanwege werkzaamheden bij station Groningen

Van 10 mei 2025 tot en met 12 juli 2025 vinden grootschalige werkzaamheden aan het spoor in Groningen plaats. Gedurende deze periode rijden er in verschillende fases geen treinen van, naar en via station Groningen. NS en Arriva zetten vervangend busvervoer in. Het advies aan reizigers is om kort voor vertrek de NS of Arriva Reisplanner te checken voor actuele reisinformatie en rekening te houden met extra reistijd. Dat meldt de NS.

25 maart '25 ( 8:28)

ProRail ziet honderden dassensporen rond treinspoor

ProRail heeft de afgelopen twee jaar honderden dassensporen ontdekt langs het treinspoor, bevestigt een woordvoerder van de spoorwegbeheerder na berichtgeving van de NOS. Het gaat om onder meer uitwerpselen en graafsporen. In zo'n 10 procent van de gevallen gaat ProRail onderzoeken of er maatregelen nodig zijn bij het spoor.

24 maart '25 (14:13)

Slechtste station van Noord-Holland ziet er nu prachtig uit

Station Den Helder Zuid kreeg al jarenlang een slechte beoordeling van treinreizigers. Het station stond zelfs onderaan de ranglijst. ProRail besloot daarom om het station op te knappen. Tijdens de renovatie aan het gehele spoor in Noord- Holland Noord werd het station opgeknapt. Dat meldt NH Nieuws.

21 maart '25 ( 9:39)

Witte Wieven allereerste trein met nieuwe naam op traject ZHO

Treinen op het traject Zutphen-Hengelo-Oldenzaal (ZHO) krijgen in 2025 een naam. Het gaat om een naam die voor mensen in de regio betekenis heeft. Woensdag 19 maart 2025 reed de eerste trein met een nieuwe naam: Witte Wieven. Dat meldt Arriva.

20 maart '25 (12:12)

Rechtstreekse treindienst tussen Coevorden en Bad Bentheim

Vrijdag 14 maart 2025 heeft de Nederlands-Duitse stuurgroep een gezamenlijk besluit genomen over de start van de realisatiefase van een rechtstreekse treindienst tussen Coevorden en Bad Bentheim. Dit betekent dat de aanbestedingen voor de infrastructuur op korte termijn beginnen. De nieuwe verbinding zorgt naar verwachting vanaf 13 december 2026 voor een passagierstrein tussen Drenthe en Niedersachsen. Daarover bericht de provincie Drenthe.

20 maart '25 (11:45)

OV-fietsen bij Utrecht Centraal krijgen nu ook een elektrisch slot

Ook de OV-fietsen bij Utrecht Centraal krijgen op 24 en 25 maart het nieuwe OV-fietsslot. Dit betekent dat reizigers op 24 maart geen OV-fietsen kunnen huren in de stalling bij het Stationsplein en op 25 maart geen OV-fietsen beschikbaar zijn in de stallingen Jaarbeursplein en Knoop. Dat meldt de NS.

20 maart '25 (10:51)

Amsterdam Centraal gaat volgende bouwfase in

ProRail rondt binnenkort de eerste bouwfase op station Amsterdam Centraal af. Daarmee zijn het perron, de sporen 14 en 15 en de eerste spoorbrug vernieuwd. De tweede bouwfase start op 29 maart en duurt tot en met 23 april. De grootste impact voor reizigers zit in de eerste drie dagen. Op 29 maart kunnen er helemaal geen treinen rijden en 30 en 31 maart is er zeer beperkt treinverkeer mogelijk van en naar Amsterdam Centraal. NS past daarom de gehele periode de dienstregeling aan en zorgt voor omreisroutes en vervangend vervoer. Er zijn extra NS-collega’s aan het werk om reizigers op weg te helpen. Reizigers wordt geadviseerd zoveel mogelijk buiten de spits te reizen vanwege de drukte. Dat meldt de NS.