Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Dit zijn de mooiste treinroutes van Nederland!

Door Nationale Transportgids / Tijn Jansen
schedule 18 min
location_on [xx]km
Dit zijn de mooiste treinroutes van Nederland!
Door het ganse land zijn er mooie treinroutes te vinden. In dit artikel ga je van zee naar bos en van weiland naar stad. Sprinters (SPR), Intercity’s (IC) en internationale treinen komen aan bod. Dit zijn de toppers van het railvervoer die wij voor jou hebben geselecteerd.

Utrecht Centraal ---> Rhenen (SPR)

Deze spoorlijn is zo mooi, omdat de trein door veel verschillende landschappen heen rijdt. De rit start al in Breukelen en brengt je naar Utrecht. Vanaf daar wordt het pas écht interessant. Je rijdt namelijk richting de beboste omgeving van Driebergen-Zeist. Het in de Utrechtse Heuvelrug gelegen station is een station midden tussen de stad Zeist en het dorp Driebergen-Rijssenburg. In de buurt ligt een park en de bossen van de eerder genoemde Heuvelrug. Over de infrastructuur rondom dit gebied heeft NotJustBikes op YouTube een mooie video gemaakt, bekijk die hier.

Wellicht handig om te weten: deze trein zit altijd redelijk vol vanaf Breukelen. Op Driebergen-Zeist stappen veel mensen uit, vanwege de twee grote plaatsen en aansluitende bussen.

De trein beweegt zich voort in de richting van Maarn, ook een mooi plaatsje op de Heuvelrug. Hierna verlaat de sprinter de spoorlijn richting Arnhem en gaat zijn eigen lijn op richting Rhenen. De enige plaats die nog zal volgen is Veenendaal. In dit dorp zijn twee stations: Veenendaal West en Veenendaal Centrum.

Na deze twee stations is het echt rustig in de trein, de trein heeft tenslotte bijna z’n eindbestemming bereikt. Dit laatste stukje is het mooiste deel van de reis. Je rijdt over enkel spoor en aan de ene kant zie je typisch Nederlands landschap, aan de andere kant heb je uitzicht over de bossen van Landgoed Remmerstein en de stadsbossen van Rhenen, de stad waar de trein eindigt. Als je uitstapt, kijk je vanuit het bosachtige gebied neer op de Nederrijn. Deze spoorlijn is zeker een aanrader.

 Deze rit vanuit de ogen van een machinist zien? Bekijk de video van Machinist Stefan hier.

Roosendaal ---> Vlissingen (IC)

Het enige spoor in Zeeland dat volgens een dienstregeling rijdt. Deze trein heeft al een eindje gereden, hij komt namelijk uit Amsterdam en is ongeveer op de helft. Dit geldt overigens alleen voor de intercity, doordeweeks kun je ook een sprinter richting Vlissingen pakken. Deze route is uitgekozen vanwege de schoonheid van het Zeeuwse landschap en de bijzondere stationsnamen. Rilland-Bath? Kapelle-Biezelinge? Je kunt het allemaal vinden op de Staatsspoorlijn F.

Waar staat Zeeland om bekend? Je raadt het niet: zee! Daarom is het vooral leuk om in de zomer uit te stappen op Krabbendijke. Het is namelijk vanaf daar maar 15 minuten lopen naar het Krabbendijk Strandje. Je rolt dus zo vanuit de trein het strand op. Naast Zandvoort aan Zee en Vlissingen is ook Krabbendijke dus een leuke bestemming voor als je met de trein naar het strand wilt.

Na deze kleinere plaatsjes komt de trein aan in de steden van Zeeland. Allereerst de hoofdstad, Middelburg. Een mooie stad met veel water en grachten. De volgende stad is de eindbestemming alsmede het meest zuidelijkste station van Zeeland. Deze rit zien vanuit de ogen van een machinist? Kijk de video van Machinist Stefan hier.

 

Den Haag Centraal ---> Rotterdam Centraal ---> Dordrecht (SPR)

Deze keuze doet misschien wat wenkbrauwen fronsen, maar als je wat meer van ‘urban’ houdt, is dit een uitstekende keuze. Alhoewel deze rit bekend staat als probleemlijn, is het de moeite waard om deze sprinter eens van begin tot eind te nemen. Wil je niet op alle kleine stations stoppen? Stap dan over op Den Haag Hollands Spoor (HS) en neem de IC richting Vlissingen.

Vertrekkend vanuit de ‘sjoelbak’ Den Haag Centraal, kom je na enkele minuten op Den Haag HS, het vroegere hoofdstation van de Hollandsche IJzeren Stoomtrein-Maatschappij. Eigenlijk is het station vanwege de unieke geschiedenis een heel eigen artikel waard. Maar voor nu rijden we verder met de lijn richting Dordrecht.

Na HS vervolgt de trein zijn route richting Moerwijk, waar je gegarandeerd de oranje huisjes aan het begin van het perron opmerkt. Hierna komt Rijswijk, het eerste van de vier ondergrondse stations op deze lijn. Niet gek, dat velen deze lijn een ‘opgewaardeerde metro’ noemen. Je zou de 5000 serie van NS kunnen vergelijken met het Duitse S-Bahn-systeem.

Na even uit de tunnel geweest te zijn, duik je de tunnel alweer in naar Delft, waar momenteel hard gewerkt wordt om nog twee andere sporen aan te leggen. Na Delft rijdt de trein verder door naar het enige echte stukje natuur, voordat je aankomt in Schiedam en dan Rotterdam.

 Deze sprinter gaat echter verder richting het zuiden van Rotterdam, een ware stedelijke omgeving. Rotterdam Blaak is het derde ondergrondse station van deze lijn en een perfect uitstappunt om de iconische Kubuswoningen te bezoeken. De Willemsspoortunnel wordt gebruikt om onder de Nieuwe Maas heen te gaan en we komen aan bij de laatste twee zuidelijke stations van Rotterdam: Zuid en Lombardijen.

De sprinter rijdt voort richting Barendrecht, het laatste ondergrondse station met een groot raam, waardoor er toch nog wat natuurlijke lichtval in de tunnel schijnt. Zwijndrecht zal het laatste station zijn, waarna de sprinter zijn eindbestemming bereikt: Dordrecht. Deze rit vanuit de ogen van een machinist zien (toen nog met SGMm)? Bekijk de video van Meester Paul hier.


Amersfoort Centraal ---> Hengelo (IC)

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: deze rit is befaamd door de mooie natuur. Je wordt namelijk getrakteerd op veel bos en weiland, terwijl je gewoon lekker zit. Comfort-tip: als je niet op tijd zit, neem de IC Berlijn. Om de twee uren vertrekt vanuit Amersfoort de IC-Berlijn. Deze trein wordt uitgevoerd in naam van NS International. Het is een lange trein met zachte zitplaatsen, ook in tweede klas. In de zomer kan deze trein verschrikkelijk druk zijn, dan is het misschien een beter idee om de reguliere IC te pakken.

De trein vertrekt vanuit Amersfoort richting Apeldoorn. Tussen Hoevelaken en Apeldoorn bevindt zich het langste stukje spoorlijn zonder tussenstop. De reden daarvoor: Het Nationaal Park de Hoge Veluwe. Over de lengte van 17 kilometer is er niks anders te zien dan bos en zandverstuivingen, een prachtig uitzicht.

Na Apeldoorn komen de landerijen in beeld totdat je via de spoorbrug de IJssel oversteekt naar Deventer. Een korte stop later en dan begint het Sallandse/Twentse landschap een rol te spelen; veel bomen maar afgewisseld met weilanden. Het mooiste stukje vind je toch wel bij Holten, waar je uitzicht hebt op de Sallandse Heuvelrug. Neem een keer de sprinter en stap uit bij dit station om te gaan wandelen, je zult geen spijt hebben. Enfin, de IC moet nog doorrijden naar Almelo voordat je Hengelo bereikt. Het laatste stukje voor Hengelo is ook zeer mooi, met hetzelfde Twentse landschap. Deze rit door de ogen van een machinist zien? Bekijk de video van Meester Paul hier.

Beeld: Tijn Jansen, HetDerdeSpoor

28 juli '25 (13:31)

Rover kritisch op "onvlechten" metronet Amsterdam

De Amsterdamse tak van reizigersvereniging Rover uit stevige kritiek op de plannen van het Amsterdamse GVB en de Vervoerregio om het metronet te "ontvlechten". Dat houdt in dat er minder metrolijnen over hetzelfde stuk spoor rijden. Hoewel het doel is dat metro's vaker rijden en meer reizigers vervoerd kunnen worden, zouden zij volgens Rover vooral nadelen ondervinden.

25 juli '25 ( 8:52)

Week geen treinen tussen Leeuwarden en Buitenpost

Van maandag 28 juli (01.00 uur) tot maandag 4 augustus (05.00 uur) rijden geen treinen tussen station Leeuwarden en station Buitenpost. Het spoor op dit traject wordt dan vernieuwd. Arriva verzorgt vervangend busvervoer. Dat meldt ProRail.

24 juli '25 (13:34)

NS viert diversiteit tijdens Amsterdam Pride

Tot en met 3 augustus viert Amsterdam Pride de diversiteit en inclusiviteit in de stad. NS sluit hier graag bij aan: vanaf 26 juli wappert de Progress Pride-vlag een week lang op het dak van station Amsterdam Centraal. Ook de digitale vertrekborden en de reisplanner van NS laten reizigers de regenboogkleuren zien, zodat iedereen zich welkom voelt op het station en onderweg in de trein. Tijdens de Canal Parade op 2 augustus kunnen bezoekers aan de Pride terecht bij de Change Station. Daarnaast rijdt NS extra lange treinen van en naar Amsterdam. Bovendien zijn er extra collega’s aanwezig om reizigers te assisteren en de drukte in goede banen te leiden. Dat meldt de NS.

24 juli '25 (11:29)

Rover snapt wapenstokken NS maar wil ook 'zachtere maatregelen'

Reizigersvereniging Rover zegt er begrip voor te hebben dat de NS zijn medewerkers wil uitrusten met een wapenstok, maar vindt ook dat het spoorwegbedrijf meer "zachtere maatregelen" moet nemen voor de veiligheid op stations en in treinen. Dat laat directeur Freek Bos weten.

24 juli '25 ( 9:39)

Geen treinen tussen Assen en Groningen vanwege een kapotte bovenleiding

Treinreizigers tussen Assen en Groningen komen niet ver met de trein. Het treinverkeer tussen Assen en Groningen Europapark ligt er vanwege een kapotte bovenleiding uit. Dat meldt RTV Drenthe.

24 juli '25 ( 8:37)

NS wil een proef met een wapenstok voor V&S-medewerkers

NS heeft bij het ministerie van Justitie en Veiligheid een aanvraag gedaan om bij wijze van proef tijdelijk 75 medewerkers Veiligheid & Service (V&S) uit te rusten met een wapenstok. Doel van deze proef is om te onderzoeken of het dragen en gebruiken van de 'korte wapenstok' bijdraagt aan de effectiviteit en veiligheid van het werk van V&S-medewerkers. Dat meldt NS.

23 juli '25 (13:47)

Raad van State: spoor tussen Alkmaar en Amsterdam mag op de schop

Het spoor tussen Alkmaar en Amsterdam mag worden aangepast, ondanks bezwaren van onder meer omwonenden, een agrarisch bedrijf en een natuurorganisatie. Volgens de Raad van State zijn al hun bezwaren ongegrond.

23 juli '25 (12:24)

ProRail mag het bestaande spoor tussen Alkmaar en Amsterdam aanpassen

ProRail mag het bestaande spoor tussen Alkmaar en Amsterdam aanpassen, zodat op dat traject in de toekomst meer reizigerstreinen kunnen rijden. Dat volgt uit een uitspraak van de Raad van State. Stichting De Hooge Weide, een melkveehouderij en zorgboerderij en enkele omwonenden kwamen in beroep tegen het tracébesluit ‘Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Alkmaar-Amsterdam’ van de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, maar de hoogste bestuursrechter verklaart alle bezwaren ongegrond. Dit betekent dat het besluit van de staatssecretaris daarmee definitief is geworden. Tegen de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak is geen hoger beroep mogelijk. Dit meldt de Raad van State.

23 juli '25 ( 8:59)

Minder suïcidepogingen op spoor door gecombineerde aanpak

Spoorwegbeheerder ProRail probeert met verschillende maatregelen suïcidepogingen op het spoor te voorkomen. Door een combinatie van fysieke maatregelen, zoals hekwerken en speciale matten, en de inzet van slimme camera’s is het aantal zelfdodingen op aangepakte locaties met 45 procent gedaald. De komende tijd breidt ProRail deze aanpak uit naar nog eens vijftig risicolocaties. Dat meldt ProRail.

22 juli '25 (14:59)

Geen treinen tussen Leiden, Den Haag en Rotterdam

Moet je met de trein reizen dinsdagavond 22 juli? Het is aan te raden om eerst de actuele dienstregeling te bekijken. Er rijden namelijk geen treinen tussen Leiden, Den Haag en Rotterdam vanwege een reparatie van het spoor. Dat meldt Hart van Nederland.