Kabinet streng toegesproken door Europese Commissie: gunning NS was niet eerlijk

Door Nationale Transportgids / Tijn Jansen
2 min
De onderhandse gunning van het hoofdrailnet (HRN) aan NS is onrechtvaardig. Dat oordeelt de Europese Commissie. Door tot en met 2033 het HRN aan NS te gunnen heeft het kabinet de Europese regels genegeerd.

Treinenweb.nl meldt dat het kabinet in 2020 besloot om het HRN onderhands te gunnen aan de NS. Eind december vorig jaar ging De Tweede Kamer daar ook mee akkoord, waardoor de gunning definitief werd.

De Eurocommissaris voor Transport, Adina Vălean, vindt dat het kabinet niet serieus naar andere alternatieven heeft gekeken en op z’n minst het HRN openbaar had moeten aanbesteden. Zo hadden andere vervoerbedrijven, zoals Keolis, Qbuzz en Arriva, de kans moeten krijgen om mee te dingen. Ook had het kabinet de moeite moeten doen om een marktanalyse uit te voeren.

De laatste stap die de Europese Commissie nu kan nemen, is een inbreukprocedure opstarten. Zo’n procedure kan opgestart worden als een lid zich niet aan de regels houdt en kan leden dwingen om alsnog de regels op te volgen. Zover zal het niet komen, verwacht treinenweb.nl. Inbreukprocedures worden vaak onderhands, hoe ironisch, opgelost tussen Brussel de lidstaten. 

Beeld: Tijn Jansen, HetDerdeSpoor