Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Bijna honderd miljoen voor elektrificeren twee dieselspoorlijnen in Overijssel en Gelderland

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Bijna honderd miljoen voor elektrificeren twee dieselspoorlijnen in Overijssel en Gelderland
Het kabinet heeft bijna 100 miljoen euro vrijgemaakt om twee spoorlijnen in de provincies Overijssel en Gelderland te elektrificeren. Tussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen. Het is de bedoeling dat het spoor hier binnen enkele jaren een bovenleiding krijgt, zodat er elektrisch aangedreven treinen kunnen rijden.

In de voorjaarsnota die het demissionaire kabinet maandag presenteerde, staat dat uit de klimaatfondsmiddelen 98 miljoen euro wordt vrijgemaakt voor de elektrificatie van deze twee dieselspoorlijnen. "Fantastisch nieuws voor de inwoners van Overijssel (en Gelderland)", schrijft de Overijsselse gedeputeerde Martijn Dadema (mobiliteit, GroenLinks) op X.

Koerswijziging

Amper een jaar geleden kreeg Overijssel nog de boodschap dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat door "een koerswijziging" voorlopig geen geld zou hebben om bij te dragen aan het vervangen van de dieseltreinen op beide lijnen. De provincie, die al jaren met ProRail en het Rijk werkt aan de plannen, voelde zich in de steek gelaten. Overijssel besloot eind vorig jaar om zelf 2,7 miljoen euro vrij te maken om in ieder geval de plannen voor de lijn Almelo-Hardenberg te laten uitwerken.

Verduurzamen

De provincie hoopte dat het Rijk alsnog in financieel opzicht wilde bijspringen voor de realisatie. Voor het spoor tussen de Gelderse plaats Zutphen en Oldenzaal heeft Overijssel ook de provincie Gelderland nodig. Het elektrificeren van beide lijnen kost naar schatting meer dan 200 miljoen euro. Het Rijk heeft nu alsnog toegezegd maximaal 98 miljoen euro bij te dragen.

"Zo verduurzamen we het spoor en maken we het klaar voor de toekomst", aldus staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA) van Infrastructuur en Waterstaat. Dieseltreinen stoten volgens haar veel CO2 en stikstof uit. Elektrische treinen zijn duurzamer, stiller en zorgen voor minder overlast door trillingen, aldus Heijnen. "Alleen maar voordelen dus voor de reiziger en de omgeving."

Veertien trajecten

Als deze projecten zijn afgerond, heeft Nederland volgens het ministerie nog veertien trajecten (van in totaal iets meer dan 400 kilometer) waar dieseltreinen rijden.

12 januari '25 ( 6:00)

NS: staking in België raakt internationale treinen Nederland

Een staking bij de Belgische Spoorwegen vanaf zondagavond raakt ook Nederlandse internationale treinverbindingen, meldt NS. Het gaat om de Eurocity, Eurocity Direct en de stoptreinen over de grens (via Roosendaal of Maastricht).

07 januari '25 ( 8:57)

Halve maantjes voor reizigers nachttreinen Arriva

Reizigers in de twee Arriva-nachttreinen vanuit Groningen en Maastricht naar Schiphol ontvingen in de nacht van 27 op 28 december 2024 een attentie: een half maantje. Beide treinverbindingen vierden namelijk hun tweejarig bestaan. Dat meldt Arriva.

07 januari '25 ( 7:15)

Komend weekend spoorwerkzaamheden rond Amsterdam en Schiphol

De NS waarschuwt voor werkzaamheden komend weekend rond Amsterdam en Schiphol. Bij de luchthaven wordt van vrijdag tot en met maandag 13 januari aan het spoor gewerkt, waardoor er minder sporen beschikbaar zijn. Daardoor rijden er minder treinen, en vertrekken treinen op station Schiphol ook van andere sporen.

06 januari '25 (10:12)

Weer treinverkeer tussen Bergen op Zoom en Kruiningen-Yerseke

De treinen tussen Bergen op Zoom en Kruiningen-Yerseke rijden weer. Door een aanrijding was enige tijd geen treinverkeer op dit traject mogelijk. Dat meldt Omroep Zeeland.

02 januari '25 (11:55)

Treinen rijden niet tussen Beilen en Assen

Er rijden geen treinen tussen Beilen en Assen. De NS zegt dat dit komt door een sein- en overwegstoring. Dat meldt RTV Drenthe.

31 december '24 (12:11)

Treinen rijden niet tussen 20.00 uur en 10.00 uur

Op oudejaarsavond rijden er, net als ieder jaar, geen treinen meer na 20.00 uur. Op dat tijdstip zijn de meeste mensen al op hun feestbestemming en anders zouden er treinen rijden die voornamelijk leeg zijn, aldus een woordvoerder van de NS. De dienstregeling wordt op nieuwjaarsdag vanaf 10.00 uur weer opgestart. Dat meldt Hart van Nederland.

30 december '24 (11:45)

Treinen tussen Groningen en Assen rijden weer

De treinen tussen Groningen en Assen rijden weer, nadat politieonderzoek het treinverkeer tussen beide provinciehoofdsteden enkele uren had stilgelegd. De NS meldde rond 11.30 uur dat de beperkingen op het spoor voorbij zijn en dat de vertraging op het traject afneemt.

30 december '24 ( 9:30)

Tussen Groningen en Assen geen treinen door politieonderzoek

Tussen Groningen en Assen rijden maandagochtend geen treinen in verband met een politieonderzoek. Naar verwachting duurt dat nog tot 12.00 uur, meldt NS in de reisplanner op basis van een prognose van ProRail.

20 december '24 ( 8:32)

Eerste lustrum station Zwolle Stadshagen: kerstkoeken voor reizigers

Vijf jaar geleden werd station Zwolle Stadshagen in gebruik genomen. Sindsdien maken steeds meer reizigers gebruik van dit station en wordt het als beste station van Overijssel gewaardeerd. NS, ProRail, Keolis, de provincie Overijssel en de gemeente Zwolle vonden dat reden voor een feestelijk gebaar. Dinsdag 17 december 2024 trakteerden zij reizigers 's ochtends op het station op kerstkoeken. Dat meldt NS.

19 december '24 (15:14)

Herinvoering spoorwegpolitie een stap dichterbij

Een pilot met het opnieuw invoeren van de spoorwegpolitie lijkt een stap dichterbij. JA21-Kamerlid Joost Eerdmans heeft onlangs voorgesteld om een proef te starten op het traject Zwolle – Emmen. De Tweede Kamer steunt dit voorstel. In het openbaar vervoer is de overlast sinds de afschaffing van de spoorwegpolitie in 2013 alleen maar toegenomen. Dat meldt Hart van Nederland.