Dinner Train sluit definitief de deuren: 3.420 klanten met waardeloze tickets
Na het faillissement in augustus is er de afgelopen maanden onderzocht of er kansen waren voor een doorstart. Helaas blijkt uit de laatste berichten van curator Fred Froger dat deze opties niet haalbaar zijn.
De problemen voor Dinner Train begonnen al tijdens de coronapandemie, toen de lockdowns de treindiners onmogelijk maakten. De situatie verergerde verder door de energiecrisis die volgde op de Russische inval in Oekraïne. Door de stijgende stroomprijzen in 2022 kon Dinner Train de verhoogde kosten voor het rijden van de treinen niet doorberekenen aan de klanten die al tickets hadden gekocht.
Eerder beschikte Dinner Train over eigen treinstellen, maar deze zijn verkocht, waardoor het bedrijf nu genoodzaakt was om treinen te huren. Volgens de curator is het gebrek aan activa een belangrijke reden voor het falen van de doorstart.
Voor de 3.420 klanten betekent dit dat hun tickets, gezamenlijk goed voor een bedrag van 870.000 euro, niets meer waard zijn. Dit geld is hoogstwaarschijnlijk niet terug te vorderen. Daarnaast hebben ook de Belastingdienst en leveranciers nog openstaande vorderingen op Dinner Train.