Kapotte liften op treinstations zorgen voor veel stress bij mensen met een beperking

Door Nationale Transportgids / Femke van Arendonk
7 min
Op verschillende treinstations in Nederland zijn de liften regelmatig stuk. Mensen met een beperking krijgen daar veel stress van. Het openbaar vervoer laten zij links liggen en reizen niet meer. Dat zorgt weer voor een sociaal isolement, aldus belangenorganisatie IederIn. Dat meldt RTL Nieuws.

De 22-jarige Yira Bes zit vanwege een incomplete dwarslaesie en een genetische aandoening in een rolstoel. Regelmatig staat ze op een station en kan ze niet van het perron af omdat de lift kapot is. “Ik wacht dan op de volgende trein om naar het volgende station te gaan. Vervolgens pak ik dan de trein weer terug naar waar ik moet zijn.” 

'Oplossing'

De klantenservice van NS geeft deze ‘oplossing’ ook vaak aan mensen die vanwege een kapotte lift niet verder kunnen reizen. JongPIT, een stichting die zich inzet voor jongeren met een chronische aandoening of beperking, herkent dit beeld. Kapotte liften komen regelmatig voor en daardoor missen leden van de stichting een trein of ze kunnen niet van het perron af. De NS geeft aan dat het ‘net een keer te veel gebeurt.’ 

Op het station Rotterdam Blaak ervaart Yira vooral problemen. Daar is een bepaalde lift minimaal een keer peer maand een aantal dagen kapot, zeker in 2024 gebeurde dat regelmatig. 

Geen melding in de app

Kart Lovers, die ook in een rolstoel zit, vindt het vooral vervelend dat de NS er geen melding van maakt n de app. Station Geldermalsen had vorig jaar drie keer in een half jaar een defecte lift. Lovers moest toen telkens door andere reizigers van de trap worden getild. Station Culemborg heeft in de eerste zeven maanden van 2024 al acht keer een kapotte lift had.

Website met defecte liften

Stationslift Storingen is door Lovers in het leven geroepen. Het is een website waarop defecte liften gemeld kunnen worden. “De NS doet het niet, daarom is het mijn bedoeling geweest om reizigers die tegen dezelfde problemen aanlopen informatie hierover te geven.” 200 meldingen kwamen in 2024 al binnen, voornamelijk over de stations in Geldermalsen, Culemborg en Amersfoort Centraal.

ProRail laat aan RTL Nieuws weten dat van de 440 liften ongeveer 1,5 procent het een lange tijd niet doet. Liftproblemen vanwege technische problemen zijn de afgelopen twee jaar met 20 procent gedaald.

Compensatie aanvragen

De NS en ProRail delen wel wat goed nieuws, ze zijn bezig met het zichtbaar maken van defecte liften. De appbouwers van NS kunnen nu wel met de gegevens aan de slag. Wanneer de functie beschikbaar is voor reizigers is nog onbekend. De NS geeft aan dat reizigers met een beperking telefonisch contact kunnen opnemen als er problemen zijn tijdens de reis. Een woordvoerder van NS zegt dat iedere reiziger vanaf een half uur vertraging compensatie mag aanvragen. Dat geldt ook voor reizigers die moeten omreizen vanwege een kapotte lift en daardoor vertraging oplopen.