Metro's en trams voorzien straks Rotterdam van stroom

Door Nationale Transportgids / Femke van Arendonk
2 min
Stadsvervoerder RET uit Rotterdam heeft een oplossing bedacht voor het overvolle stroomnet. Het bedrijf gaat vanaf maandag 20 januari vanuit het eigen elektriciteitsnetwerk stroom leveren aan andere partijen. Dat meldt Binnenlands Bestuur.

RET-directeur Linda Boot legt uit dat er veel meer stroom beschikbaar is dan dat de trams en metro’s nodig hebben. Het netwerk van RET is ongeveer 200 kilometer lang en daarlangs loopt 90.000 megawattuur aan elektriciteit. Daarmee kan je 36.000 huishoudens van stroom voorzien. 

700 volt

RET-technicus Leo Vliegenthart kwam met dit idee. RET heeft het plan in de afgelopen jaren verder uitgewerkt en een omvormer gebouwd. Trams en metro’s rijden op 700 volt en dat is ongeschikt voor andere toepassingen.

Laadpleinen

Voor twee nieuwe laadpleinen wil de gemeente Rotterdam 2000 megawattuur afnemen. Elektrische auto’s kunnen daar dan opladen. 

RET-directeur Boot denkt dat dit initiatief op meer plekken in Nederland ingezet kan worden. “In Amsterdam, Arnhem en Den Haag zijn ook veel metro-, tram- en trolleynetwerken. ProRail zou dit zelfs rondom het spoor kunnen toepassen.” 

Vergunning

RET ontving de vergunning om elektriciteit te leven in juli 2024 van toezichthouder ACM.