Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Arriva blijft strijd voeren om meer treinen in Noord-Nederland: Prorail houdt vast aan beperkingen

Door Nationale Transportgids / Fleur Zomer
schedule 7 min
location_on [xx]km
Station groningen met arriva trein
De strijd tussen vervoerder Arriva en spoorbeheerder Prorail om extra treinverbindingen in Noord-Nederland blijft onverminderd doorgaan. Arriva wil graag extra treinen inzetten op de lijnen tussen Zwolle en Groningen en Zwolle en Leeuwarden, maar stuit op weerstand van Prorail. De spoorbeheerder geeft aan dat er grote technische en veiligheidsbeperkingen zijn, terwijl Arriva volhoudt dat de tegenwerking onterecht is. Dit meldt RTL Nieuws.

Arriva heeft al meerdere klachten ingediend bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM), die de vervoerder grotendeels in het gelijk stelde. De ACM oordeelde in november dat Prorail beter moest onderbouwen waarom de aanvragen van Arriva deels werden afgewezen en verplichtte de spoorbeheerder om opnieuw naar de plannen te kijken. Prorail had tot 1 januari 2025 de tijd om een nieuw besluit te nemen, maar Arriva blijft gefrustreerd over het gebrek aan voortgang.

Beperkingen en struikelblokken

Prorail heeft de aanvraag van Arriva voor de lijn tussen Zwolle en Leeuwarden volledig afgewezen. Voor de verbinding tussen Zwolle en Groningen heeft Prorail slechts beperkt ruimte gevonden voor een klein aantal extra ritten per week, wat volgens Arriva niet rendabel is. De belangrijkste obstakels volgens Prorail zijn:

  1. Stroomvoorziening: De capaciteit zou onvoldoende zijn om meer treinen te ondersteunen.
  2. Baanstabiliteit: Het risico van slijtage en instabiliteit van het spoor bij intensiever gebruik.
  3. Overwegveiligheid: Het verhogen van het aantal treinen kan de veiligheid bij spoorwegovergangen in gevaar brengen.

Prorail benadrukt dat het eerst uitgebreid onderzoek wil doen voordat het meer treinen kan toelaten. Volgens de woordvoerder is dit een "kostbaar en tijdrovend proces" dat noodzakelijk is om de veiligheid en stabiliteit van het spoor te waarborgen.

Arriva is klaar om te rijden

Arriva stelt echter dat de beperkingen onterecht zijn en wijst erop dat op drukke trajecten in de Randstad wél veel treinen rijden. Het bedrijf heeft al geïnvesteerd in onderzoeken, het opleiden van machinisten en het plaatsen van incheckpalen op stations. "We worden afgeremd door Prorail," aldus een woordvoerder van Arriva.

Daarnaast hekelt Arriva het huidige proces van inchecken, waarbij sommige stations nog volledig zijn ingericht op reizigers van NS. Dit noemt het bedrijf "bureaucratisch" en stelt dat het efficiënter kan worden ingericht.

Een monopoliepositie van NS?

De discussie over de uitbreiding van Arriva’s treindiensten speelt zich ook af in een breder kader. Het Europese Hof van Justitie gaat zich buigen over de vraag of de monopoliepositie van NS op het hoofdrailnet is toegestaan. Europese wetgeving maakt het sinds enkele jaren mogelijk dat andere vervoerders ook op trajecten van het hoofdrailnet rijden, maar Arriva merkt dat de praktijk vaak anders is.

Toekomstige ontwikkelingen

Hoewel Arriva zich blijft verzetten, heeft Prorail vooralsnog het laatste woord. De spoorbeheerder benadrukt dat de veiligheid en stabiliteit van het spoor altijd vooropstaan. Ondertussen wordt met belangstelling gekeken naar de uitspraak van het Europese Hof over de positie van NS, wat mogelijk nieuwe kansen biedt voor vervoerders zoals Arriva.

Beeld: ANP / Hollandse Hoogte Venema Media

28 januari '25 (12:37)

Kaartautomaten NS door heel Nederland in storing

Treinkaartjes worden steeds vaker online aangeschaft, maar op stations zijn er nog altijd NS-kaartautomaten te vinden voor iedereen die liever fysiek een ticket koopt. Bij de automaten is het vandaag vanwege een landelijke storing niet mogelijk om met de pinpas een kaartje te kopen. Dat meldt Hart van Nederland.

28 januari '25 ( 9:09)

Geen treinen tussen Utrecht en Amersfoort door defecte bovenleiding

Op het spoor tussen Utrecht en Amersfoort is momenteel sprake van een defecte bovenleiding. De oorzaak van het defect is vooralsnog onduidelijk. Verwacht wordt dat de rest van de ochtend geen treinen op dit traject kunnen rijden. Dat meldt RTL.nl.

27 januari '25 (13:50)

Reizigers blijven Nederlandse stations waarderen

Uit een onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van NS en ProRail blijkt dat reizigers stations in Nederland nog steeds waarderen. Net als een jaar eerder kregen de stations van reizigers gemiddeld een 7,2. Dat meldt NS.

27 januari '25 (13:43)

Komend jaar veel overlast door weg- en spoorwerkzaamheden in Zuid-Holland

Het komende jaar wordt een uitdagend jaar voor Zuid-Holland, met grootschalige werkzaamheden aan wegen, bruggen en spoor die aanzienlijke overlast zullen veroorzaken. Volgens Rijkswaterstaat, de provincie Zuid-Holland en ProRail is dit noodzakelijk om de infrastructuur veilig en operationeel te houden. De impact zal echter groot zijn. Dit meldt Omroep West.

23 januari '25 (15:00)

Hele dag hinder op spoor Den Haag-Rotterdam door stroomstoring

De stroomstoring die er donderdagochtend voor zorgde dat er veel minder treinverkeer mogelijk was tussen Den Haag HS en Rotterdam Centraal, levert de rest van de dag nog problemen op. Tot 20.00 uur rijden er minder sprinters tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal, meldt de NS.

23 januari '25 (12:45)

Recordaantal onlinetreinkaartjes verkocht in 2024

De NS heeft in 2024 ongeveer 20 miljoen treinkaartjes verkocht via de website en de app. Dat is een record, meldt de vervoerder. In 2019 ging het nog om ongeveer 12 miljoen online verkochte tickets. Bij de automaten op de stations werden vorig jaar zo'n 13 miljoen kaartjes verkocht.

23 januari '25 (12:14)

Spitstrein gaat weer rijden tussen Harderwijk en Amersfoort

Met ingang van maandag 7 april 2025 rijden tussen Harderwijk en Amersfoort weer extra treinen tijdens de spits. Vanaf die dag rijden elke week van maandag tot en met donderdag drie extra treinen in de ochtend- en avondspits. Er is een tussenstop in Nijkerk. Dat meldt NS.

23 januari '25 (11:15)

Op station Maarheeze vonden 3.150 ongewenste situaties voor

Beveiligers van de NS hebben vorig jaar ruim 3150 keer een "ongewenste situatie" op station Maarheeze gemeld. Dat heeft staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer) in een brief aan de Tweede Kamer geschreven. Het ging onder meer 1372 keer om problemen met treinkaartjes, 365 keer om beledigingen van medewerkers en 18 keer om bedreigingen.

23 januari '25 (10:30)

Stroomstoring: veel minder treinen op traject Den Haag-Rotterdam

Door een stroomstoring rijden er donderdagochtend veel minder treinen tussen Den Haag HS en Rotterdam Centraal. NS verwacht dat de problemen tot zeker 11.15 uur duren. Het spoorbedrijf rijdt een aangepaste dienstregeling.