Arriva blijft strijd voeren om meer treinen in Noord-Nederland: Prorail houdt vast aan beperkingen
Arriva heeft al meerdere klachten ingediend bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM), die de vervoerder grotendeels in het gelijk stelde. De ACM oordeelde in november dat Prorail beter moest onderbouwen waarom de aanvragen van Arriva deels werden afgewezen en verplichtte de spoorbeheerder om opnieuw naar de plannen te kijken. Prorail had tot 1 januari 2025 de tijd om een nieuw besluit te nemen, maar Arriva blijft gefrustreerd over het gebrek aan voortgang.
Beperkingen en struikelblokken
Prorail heeft de aanvraag van Arriva voor de lijn tussen Zwolle en Leeuwarden volledig afgewezen. Voor de verbinding tussen Zwolle en Groningen heeft Prorail slechts beperkt ruimte gevonden voor een klein aantal extra ritten per week, wat volgens Arriva niet rendabel is. De belangrijkste obstakels volgens Prorail zijn:
- Stroomvoorziening: De capaciteit zou onvoldoende zijn om meer treinen te ondersteunen.
- Baanstabiliteit: Het risico van slijtage en instabiliteit van het spoor bij intensiever gebruik.
- Overwegveiligheid: Het verhogen van het aantal treinen kan de veiligheid bij spoorwegovergangen in gevaar brengen.
Prorail benadrukt dat het eerst uitgebreid onderzoek wil doen voordat het meer treinen kan toelaten. Volgens de woordvoerder is dit een "kostbaar en tijdrovend proces" dat noodzakelijk is om de veiligheid en stabiliteit van het spoor te waarborgen.
Arriva is klaar om te rijden
Arriva stelt echter dat de beperkingen onterecht zijn en wijst erop dat op drukke trajecten in de Randstad wél veel treinen rijden. Het bedrijf heeft al geïnvesteerd in onderzoeken, het opleiden van machinisten en het plaatsen van incheckpalen op stations. "We worden afgeremd door Prorail," aldus een woordvoerder van Arriva.
Daarnaast hekelt Arriva het huidige proces van inchecken, waarbij sommige stations nog volledig zijn ingericht op reizigers van NS. Dit noemt het bedrijf "bureaucratisch" en stelt dat het efficiënter kan worden ingericht.
Een monopoliepositie van NS?
De discussie over de uitbreiding van Arriva’s treindiensten speelt zich ook af in een breder kader. Het Europese Hof van Justitie gaat zich buigen over de vraag of de monopoliepositie van NS op het hoofdrailnet is toegestaan. Europese wetgeving maakt het sinds enkele jaren mogelijk dat andere vervoerders ook op trajecten van het hoofdrailnet rijden, maar Arriva merkt dat de praktijk vaak anders is.
Toekomstige ontwikkelingen
Hoewel Arriva zich blijft verzetten, heeft Prorail vooralsnog het laatste woord. De spoorbeheerder benadrukt dat de veiligheid en stabiliteit van het spoor altijd vooropstaan. Ondertussen wordt met belangstelling gekeken naar de uitspraak van het Europese Hof over de positie van NS, wat mogelijk nieuwe kansen biedt voor vervoerders zoals Arriva.
Beeld: ANP / Hollandse Hoogte Venema Media