Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Arriva blijft strijd voeren om meer treinen in Noord-Nederland: Prorail houdt vast aan beperkingen

Door Nationale Transportgids / Fleur Zomer
schedule 7 min
location_on [xx]km
Station groningen met arriva trein
De strijd tussen vervoerder Arriva en spoorbeheerder Prorail om extra treinverbindingen in Noord-Nederland blijft onverminderd doorgaan. Arriva wil graag extra treinen inzetten op de lijnen tussen Zwolle en Groningen en Zwolle en Leeuwarden, maar stuit op weerstand van Prorail. De spoorbeheerder geeft aan dat er grote technische en veiligheidsbeperkingen zijn, terwijl Arriva volhoudt dat de tegenwerking onterecht is. Dit meldt RTL Nieuws.

Arriva heeft al meerdere klachten ingediend bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM), die de vervoerder grotendeels in het gelijk stelde. De ACM oordeelde in november dat Prorail beter moest onderbouwen waarom de aanvragen van Arriva deels werden afgewezen en verplichtte de spoorbeheerder om opnieuw naar de plannen te kijken. Prorail had tot 1 januari 2025 de tijd om een nieuw besluit te nemen, maar Arriva blijft gefrustreerd over het gebrek aan voortgang.

Beperkingen en struikelblokken

Prorail heeft de aanvraag van Arriva voor de lijn tussen Zwolle en Leeuwarden volledig afgewezen. Voor de verbinding tussen Zwolle en Groningen heeft Prorail slechts beperkt ruimte gevonden voor een klein aantal extra ritten per week, wat volgens Arriva niet rendabel is. De belangrijkste obstakels volgens Prorail zijn:

  1. Stroomvoorziening: De capaciteit zou onvoldoende zijn om meer treinen te ondersteunen.
  2. Baanstabiliteit: Het risico van slijtage en instabiliteit van het spoor bij intensiever gebruik.
  3. Overwegveiligheid: Het verhogen van het aantal treinen kan de veiligheid bij spoorwegovergangen in gevaar brengen.

Prorail benadrukt dat het eerst uitgebreid onderzoek wil doen voordat het meer treinen kan toelaten. Volgens de woordvoerder is dit een "kostbaar en tijdrovend proces" dat noodzakelijk is om de veiligheid en stabiliteit van het spoor te waarborgen.

Arriva is klaar om te rijden

Arriva stelt echter dat de beperkingen onterecht zijn en wijst erop dat op drukke trajecten in de Randstad wél veel treinen rijden. Het bedrijf heeft al geïnvesteerd in onderzoeken, het opleiden van machinisten en het plaatsen van incheckpalen op stations. "We worden afgeremd door Prorail," aldus een woordvoerder van Arriva.

Daarnaast hekelt Arriva het huidige proces van inchecken, waarbij sommige stations nog volledig zijn ingericht op reizigers van NS. Dit noemt het bedrijf "bureaucratisch" en stelt dat het efficiënter kan worden ingericht.

Een monopoliepositie van NS?

De discussie over de uitbreiding van Arriva’s treindiensten speelt zich ook af in een breder kader. Het Europese Hof van Justitie gaat zich buigen over de vraag of de monopoliepositie van NS op het hoofdrailnet is toegestaan. Europese wetgeving maakt het sinds enkele jaren mogelijk dat andere vervoerders ook op trajecten van het hoofdrailnet rijden, maar Arriva merkt dat de praktijk vaak anders is.

Toekomstige ontwikkelingen

Hoewel Arriva zich blijft verzetten, heeft Prorail vooralsnog het laatste woord. De spoorbeheerder benadrukt dat de veiligheid en stabiliteit van het spoor altijd vooropstaan. Ondertussen wordt met belangstelling gekeken naar de uitspraak van het Europese Hof over de positie van NS, wat mogelijk nieuwe kansen biedt voor vervoerders zoals Arriva.

Beeld: ANP / Hollandse Hoogte Venema Media

14 maart '25 ( 8:24)

ICE-trein Amsterdam gedoopt op Amsterdam Centraal

Woensdag 12 maart 2025 is de eerste ICE-trein met de naam ‘Amsterdam’ vertrokken vanaf Amsterdam Centraal naar München. De nieuwste ICE-trein draagt als eerste trein van dit type de naam van de hoofdstad. De Amsterdam vertrok 's ochtends om 08.30 uur naar München. Dat meldt NS.

14 maart '25 ( 8:16)

Werkzaamheden aan spooronderdoorgang in Heerhugowaard: paar dagen geen treinen

ProRail voert van 18 tot en met 23 maart 2025 werkzaamheden uit aan de toekomstige spooronderdoorgang Zuidtangent in Heerhugowaard. De spoorwegbeheerder werkt in deze periode 24 uur per dag om het spoordek op zijn plaats te leggen. In deze periode rijden er geen treinen. Dat meldt ProRail.

12 maart '25 (11:17)

ICE-trein 'Amsterdam' rijdt over de internationale treingrenzen

Vanochtend is de eerste ICE-trein met de naam ‘Amsterdam’ vertrokken vanaf Amsterdam Centraal naar München. De nieuwste ICE-trein draagt als eerste trein van dit type de naam van de hoofdstad. De ‘Amsterdam’ vertrok vanochtend om 08.30 uur naar München. Sinds december 2024 rijdt de rechtstreekse trein tussen Amsterdam en München. De trein rijdt dagelijks in zo'n 7 uur via Utrecht, Arnhem, Frankfurt Airport, Stuttgart naar München. De populariteit van de bestemming München neemt toe en zal komende jaren naar verwachting nog verder groeien. De stad is daarnaast een populaire overstapplek voor verdere treinreizen naar de Alpen en bijvoorbeeld Italië. Dat meldt de NS.

12 maart '25 ( 6:00)

Ruim twee weken hinder in treindienst Den Haag-Rotterdam

Reizigers die met de trein willen tussen Den Haag en Rotterdam moeten ruim twee weken rekening houden met hinder in de treindienst, omdat ProRail van 12 tot en met 27 maart aan het spoor tussen Delft Campus en Rotterdam Centraal werkt. Tussen die twee stations rijden gedurende de werkzaamheden helemaal geen treinen, NS zet bussen in.

11 maart '25 (13:02)

Breuk in bovenleiding verstoort treinverkeer Den Haag-Gouda

Door een breuk in een bovenleiding bij Den Haag Ypenburg is het treinverkeer tussen Den Haag en Gouda verstoord, meldt spoorbeheerder ProRail. Er rijden tot 14.00 uur geen intercity's tussen Utrecht en Den Haag Centraal. Sprinters rijden wel.

10 maart '25 (15:16)

Werkzaamheden aan het spoor bij station Amersfoort

ProRail werkt vanaf vandaag een week lang aan het spoor bij station Amersfoort. Ook later in 2025 worden hier werkzaamheden uitgevoerd, waarvan reizigers geen hinder zullen hebben. Dat meldt ProRail.

10 maart '25 ( 8:19)

Treinverkeer weer opgestart na wisselstoringen

Het treinverkeer rond Schiphol, Leiden, Den Haag en Rotterdam wordt langzaamaan weer opgestart na twee wisselstoringen. Een woordvoerder van de NS laat weten dat de storingen inmiddels verholpen zijn. "Reizigers moeten nog wel enige tijd rekening houden met vertraging", aldus de woordvoerder.

09 maart '25 (12:01)

Viertal aangehouden voor mishandelen NS-medewerkers

Twee mannen en twee vrouwen zijn zondagochtend in het Noord-Brabantse Deurne aangehouden voor het mishandelen van twee NS-medewerkers. Een politiewoordvoerder bevestigt berichtgeving hierover van Omroep Brabant.

07 maart '25 (11:10)

Treinen in de kop van Noord-Holland rijden een paar weken niet, bussen staan klaar

Het treinverkeer in de kop van Noord-Holland komt vanaf zaterdag 8 maart tijdelijk tot stilstand. ProRail voert van 8 tot 23 maart werkzaamheden uit op verschillende locaties aan het spoor. Bussen staan voor de reizigers klaar, maar men moet wel rekening houden met vertraging. Dat meldt NH Nieuws.

07 maart '25 (10:45)

Geen Eurostar-treinen vrijdag van en naar Parijs door vondst bom

Spoorbedrijf Eurostar schrapt alle treinritten van en naar station Gare du Nord in Parijs vrijdag, na de vondst van een vliegtuigbom in Parijs. De bom werd gevonden tussen de rails in Saint-Denis, vlak ten noorden van Parijs.