Treinverkeer in 2025 vaker plat vanwege werkzaamheden, ook overdag en buiten de vakanties

Door Nationale Transportgids / Femke van Arendonk
5 min
Treinreizigers die in 2024 zat werden van alle werkzaamheden op en rondom het spoor zullen ook in 2025 nog op de blaren zitten. Spoorbeheerder ProRail gaat dit jaar aan meer dan 400 projecten werken. ProRail geeft aan dat er vanwege personeelsgebrek ook steeds vaker overdag, in de weekenden en buiten de vakanties om aan het spoor gewerkt gaat worden. “En dat zorgt voor overlast.”  Dat meldt RTL Nieuws.

Reizigers die vaak gebruikmaken van het spoor rondom Groningen krijgen een hele lastige zomer. Het hoofdstation zou 51 dagen buiten gebruik zijn, maar ProRail meldde eerder al dat die periode langer zal duren. Aannemer Strukton heeft al aangegeven dat die 51 dagen niet lang genoeg zijn om al het werk te kunnen uitvoeren.

Den Haag Centraal

De dienstregeling in Den Haag gaat binnenkort al op de schop. Op Den Haag Centraal wordt er vanaf 15 februari twee weken gewerkt. Het station is drie weekenden lang gesloten.

Punctualiteit

Hoewel er veel overlast zal zijn, zijn de werkzaamheden wel noodzakelijk. De betrouwbaarheid van het spoor liet eind 2023 en medio 2024 te wensen over. ProRail kan dit zien aan de punctualiteit. Daarmee wordt gekeken naar het aantal treinen dat op tijd komt.

Toekomstbestendig

Ook wordt er onderhoud gepleegd aan het netwerk en het treinverkeer toekomstbestendig gemaakt. ProRail geeft aan dat het aantal spoorprojecten de afgelopen jaren fors is gestegen. 

ProRail wil wel eerder laten weten aan de reizigers wanneer de dienstregeling veranderd vanwege werkzaamheden. Reizigers en vervoerders kunnen dan op tijd maatregelen treffen. 

Duitse spoor

ProRail krijgt tijdens het plannen van de werkzaamheden ook te maken met moeilijkheden van buitenaf. Net over de Duitse grens staan er grote werkzaamheden op de planning en die hebben ook impact op de planning van ProRail. Via het Nederlandse spoor gaan er dan een aantal goederentreinen rijden. ProRail kan dus niet overal in 2025 aan het werk. Het goederen- en reizigersvervoer moet wel door kunnen rijden. 

Maar op honderden andere plekken in Nederland wordt er wel aan het spoor gewerkt. Sommige trajecten worden meerdere keren afgesloten voor onderhoud. ProRail probeert de treinen bij Vught, waar een project langere tijd duurt, zo veel mogelijk te laten rijden. Een tijdelijk spoor zal daarvoor aangelegd worden.