Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Wegen en sporen nog niet geschikt voor vervoer oorlogsmateriaal bij escalatie

Door Nationale Transportgids / Femke van Arendonk
schedule 5 min
location_on [xx]km
Wegen en sporen nog niet geschikt voor vervoer oorlogsmateriaal bij escalatie
Bruggen en viaducten met scheurtjes in de constructie, verzakkingen bij het spoor. Het mag allemaal wel wat beter bij de infrastructuur in Nederland. Het probleem werd urgenter dankzij de dreiging vanuit Rusland. Wegen en sporen waar oorlogsmaterieel en -personeel over moeten worden vervoerd, zijn volgens deskundigen nog lang niet op orde. Dat meldt Nieuwsuur.

Het oorlogsmaterieel gaat nu al via Nederland richting Oekraïne. Via de havens van Rotterdam, Vlissingen en Eemshaven komen defensiespullen Nederland binnen. Met vrachtwagen of treinen gaat het materieel richting Oekraïne.

Vervoer tijdens de Koude Oorlog

“We zijn veel vergeten van hoe het vervoer van materieel tijdens de Koude Oorlog ging”, zo stelt Hans Damen, brigadegeneraal buiten dienst, maar vroeger leider van de Defensie Taskforce Logistiek. De infrastructuur in Nederland staat volgens Damen er redelijk voor, maar er moet nog wel heel veel gebeuren.

Het vervoer van defensiematerieel gaat via stroken land waarbinnen je verschillende routes kan kiezen, corridors genaamd. Nederland heeft drie van deze stroken, in het midden, noorden en zuiden van het land. Om het vervoer soepel te laten verlopen, zijn er aanpassingen op deze routes noodzakelijk.

Gewicht van pantservoertuigen

Bruggen moeten het gewicht van pantservoertuigen wel kunnen houden, wegen moeten breed genoeg zijn en spoortunnels hoog genoeg. “In overleg met Rijkswaterstaat praat je dan over de investeringen in de infrastructuur die noodzakelijk zijn”, aldus Rons Sensen, kolonel bij de Landmacht. Als er drie bruggen op een route verbeterd worden, en de vierde brug niet, dan is de route alsnog niet bruikbaar.

Verbeteringen aan het spoor

Op het spoor zijn er ook verbeteringen nodig. Spoortunnels zijn niet altijd hoog genoeg en bruggen moeten breder. De Waalhaven in Rotterdam is een belangrijke plek waar oorlogsmaterieel vanuit schepen op treinen wordt geladen en richting het oosten wordt vervoerd. Treinen van 740 meter moeten daarvoor beschikbaar zijn, maar de Waalhaven heeft maar één spoor dat daar geschikt voor is.

Personeelstekort

Het vinden van genoeg personeel en vrachtwagens die de spullen naar het oosten willen brengen, is volgens Damen nog altijd de grootste uitdaging voor Nederland. Gevorderde vrachtwagens en dienstplichtigen waren daarvoor beschikbaar tijdens de Koude Oorlog. Nu heeft Nederland volgens Damen commerciële vervoerders en logistieke ecosystemen nodig om alles voor elkaar te krijgen. 

18 april '25 (12:18)

Oever van Valkenburgse Meer ingezakt door slappe zandlaag

Na ruim twee weken weet het Hoogheemraadschap van Rijnland waardoor een deel van de oever van het Valkenburgse Meer bij Leiden is ingezakt. Op 1 april verdween aan de zuidkant van het meer, over een lengte van ongeveer 200 meter, zo'n 20 meter van de oever in het water. Volgens onderzoeksinstituut Deltares zakte de kade in door zettingsvloeiing: een slappe zandlaag die als een soort drijfzand wegstroomt.

18 april '25 ( 7:51)

Dinsdag door tests verkeershinder bij Vlotbrug ’t Zand

Dinsdag 22 april 2025 voert de provincie Noord-Holland een softwareaanpassing door bij Vlotbrug ’t Zand. Die aanpassing moet zorgen voor minder storingen. Wegverkeer moet deze dag rekening houden met oponthoud bij de brug vanwege de tests. Daarover bericht de provincie Noord-Holland.

18 april '25 ( 6:41)

Grote brand in parkeergarage Haarlem

In het centrum van Haarlem heeft in de nacht van donderdag op vrijdag een zeer grote brand gewoed in een parkeergarage. De veiligheidsregio meldde in eerste instantie dat er meerdere voertuigen vlam hadden gevat, maar tijdens het blussen bleek dat te gaan om slechts één auto.

17 april '25 (15:20)

Zeeweg: proef voor minder verkeer en minder veiligheid

Zomer 2026 verandert de inrichting van de Zeeweg tijdelijk. De provincie Noord-Holland test samen met gemeenten uit de regio hoe het verkeer op drukke dagen beter kan doorstromen. Daarover bericht de gemeente Haarlem.

17 april '25 (13:38)

Buschauffeurs gezocht voor in het Rivierengebied en de Achterhoek

Meer bussen gaan er in 2026 rijden in het Rivierengebied en de Achterhoek. Arriva wil het openbaar vervoer uitbreiden en comfortabeler maken. Er is alleen een klein probleem, er zijn te weinig chauffeurs. Dat meldt Omroep Gelderland.

17 april '25 ( 9:13)

In 2024 675 verkeersdoden, meeste slachtoffers zaten op de fiets

Bij ongevallen in het verkeer zijn er in 2024 675 mensen omgekomen. Dat zijn negen mensen minder dan in 2023. Het verkeer is, als men het vergelijkt met een kwart eeuw geleden, wel veiliger geworden. Er waren namelijk 1166 doden in het verkeer in het jaar 2000. Dat meldt RTL Nieuws.

17 april '25 ( 9:11)

Fastned boekt recordomzet en ziet verkoopgroei elektrische auto's

Fastned, een uitbater van laadstations voor elektrische auto's, heeft in het eerste kwartaal een recordomzet geboekt. Het Nederlandse bedrijf meldt een "aanzienlijke" groei te zien van de verkochte energie en aantal laadsessies in januari, februari en maart. Er werden volgens Fastned daarnaast weer meer elektrische auto's verkocht in Europa, waar het bedrijf direct van profiteert.

17 april '25 ( 7:15)

Automobilist komt om bij ongeval op A12

Afgelopen nacht is op de A12 ter hoogte van Nieuwerbrug een personenauto op een vrachtauto gebotst. Daarbij is de 33-jarige automobilist uit Rotterdam overleden. De vrachtwagenchauffeur bleef ongedeerd. Dat meldt 112HM.nl.

16 april '25 (12:43)

Man die auto in brand stak op de Dam in Amsterdam overleden

De 50-jarige man uit Noord-Holland die begin deze maand zijn auto in brand stak op de Dam in Amsterdam, is overleden. Dat bevestigt de politie na berichtgeving door Hart van Nederland. De politie gaat uit van zelfdoding.

16 april '25 (11:51)

Verkeersbord 130 km/u bij Afsluitdijk door Greenpeace meegenomen

Het nieuwe verkeersbord aan de Afsluitdijk, waarop een snelheidslimiet van 130 kilometer per uur is aangegeven, is gestolen door Greenpeace. Het bord is door de milieuorganisatie verplaatst naar Drunen. Daar woedde afgelopen weekend nog een grote brand. Dat meldt NH Nieuws.