Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

TLN wil verandering in wachttijden voor containervervoer Rotterdamse haven

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Transport en Logistiek Nederland wil dat er een einde komt aan de lange wachttijden voor het containerwegvervoer in de Rotterdamse haven. Volgens de organisatie zijn vertragingen bij terminals en depots al té lang de normaalste zaak van de wereld, waardoor vrachtwagenchauffeurs urenlang stilstaan. Daar moet snel verandering in komen. Dit meldt TLN. 

Volgens Jeroen de Rijcke, secretaris van de TLN-deelmarkt Alliantie zeecontainervervoer gaat het op verschillende punten volledig mis: “Bij de terminals van APMT MVII en RWG werken ze met tijdsloten, maar die zitten overdag vol. Bij de ECT-terminal zijn de afhandeltijden buitenproportioneel lang. Daarnaast zijn er veel systeemverstoringen of vertragingen, waarbij iedereen de schuld bij een ander neerlegt. Maar uiteindelijk betaalt de vervoerder daar de prijs voor, want hun chauffeurs en wagens staan door al die problemen soms wel uren stil. Die gemaakte kosten zijn voor de transportondernemer, want de terminal betaalt geen wachturen uit.”

Onwerkbare situaties

In overleg met de terminals en de haven zijn de vertragingen meermaals aangekaart, maar zonder enig effect. “We hebben keer op keer aangegeven dat dit onwerkbare situaties voor chauffeurs, planners en ondernemers oplevert. Vervolgens wordt er beterschap beloofd, maar verandert er weer niets”, aldus De Rijcke. “Er is weinig incentive voor de terminals om dit probleem aan te pakken, want niet het wegvervoer, maar de rederijen zijn hun klant. Als er een vrachtwagenchauffeur urenlang stil staat voelen zij dat dus niet in hun portemonnee, maar de transportondernemers wel. En die zijn er klaar mee om steeds de rekening te betalen.”

Veranderingen

TLN doet daarom de dringende oproep aan alle partijen binnen de logistieke keten om verantwoordelijkheid te nemen. Iedereen is namelijk gebaat bij een efficiënte logistieke keten, aldus De Rijcke. “Als we op dezelfde voet verder gaan dreigt de Rotterdamse haven steeds minder aantrekkelijk te worden als mainport, met volumedalingen tot gevolg. En dat gaat iedereen aan. Maar om het tij te keren, moet er snel iets veranderen.”

Door: Nationale Transportgids
 

13 maart '25 (12:26)

NAVO-top: deel Johan de Wittlaan in Den Haag lange tijd dicht

Vanwege de voorbereidingen voor de NAVO-top (24 en 25 juni 2025) is de Johan de Wittlaan in Den Haag van 14 april tot begin augustus in beide richtingen dicht tussen de Eisenhowerlaan en het begin van de President Kennedylaan. Van 7 tot en met 13 april is in beide rijrichtingen één rijbaan afgesloten. Daarover bericht de gemeente Den Haag

12 maart '25 (11:46)

Elektrische auto blijft splijtzwam in debat auto-industrie EU

Partijen in het Europees Parlement blijven verdeeld over de elektrische auto, zo is woensdag duidelijk geworden in het debat over het plan van de Europese Commissie over de toekomst van de Europese auto-industrie. De Commissie kondigde vorige week aan dat autofabrikanten langer de tijd krijgen om hun emissiedoelstelling te halen, maar ze blijft erbij dat vanaf 2035 alleen uitstootvrije auto's mogen worden geproduceerd.

12 maart '25 ( 6:22)

Toyota lanceert negen nieuwe elektrische modellen in Europa

Toyota lanceert voor het einde van 2026 vijf nieuwe elektrische modellen op de Europese markt, meldt de Japanse autofabrikant. Het gaat om drie SUV-modellen tegen eind 2025: de compacte Urban Cruiser, een elektrische versie van de middelgrote CH-R+ en een geactualiseerde versie van de bZ4X, Toyota's eerste elektrische model. Drie andere elektrische voertuigen volgen tegen eind 2026. Lexus, het premiummerk van de groep, lanceert drie elektrische auto's in 2025, waaronder een nieuwe versie van de SUV RZ.

11 maart '25 ( 8:12)

Verkeershinder door weekendafsluitingen A4 bij Amsterdam

In de weekenden van 14 tot 17 maart en 21 tot 24 maart 2025 is er veel verkeershinder aan de zuidkant van Amsterdam. Rijkswaterstaat is dan bezig met werkzaamheden, waardoor de A4 volledig afgesloten is voor verkeer richting Amsterdam tussen de knooppunten Badhoevedorp en De Nieuwe Meer. Dit kan leiden tot extra reistijd van een uur. Dat meldt de gemeente Amsterdam.

10 maart '25 (13:19)

Bouw grootste autovrije stadswijk van Nederland van start

De bouw van Merwede, de grootste autovrije stadswijk van Nederland, is afgelopen week officieel gestart. In deze duurzame nieuwbouwwijk in Utrecht worden zesduizend woningen gebouwd. Daarover bericht de gemeente Utrecht.

10 maart '25 ( 9:43)

Files op A16 vanwege werkzaamheden in Drechttunnel

Rondom Dordrecht verloopt de maandagochtendspits behoorlijk chaotisch. De Drechttunnel richting Rotterdam is voor een gedeelte afgesloten. Daardoor zijn er lange files ontstaan op de A16, de N3 en op binnenwegen. Dat meldt Rijnmond. 

06 maart '25 (16:45)

Madlener wil vergunningen voor laadpalen bij snelweg veilen

Vergunningen voor laadpalen en winkels langs de snelweg moeten worden geveild. Dat staat in een wetsvoorstel dat minister Barry Madlener (Infrastructuur) donderdag heeft opengesteld voor reacties. Tankstations worden al geveild.

06 maart '25 (14:00)

CNV: honderden autogaragemedewerkers en fietsenmakers staken

Honderden medewerkers van motorvoertuigen- en tweewielerbedrijven hebben donderdag het werk neergelegd tijdens een staking in bijna heel Nederland, meldt vakbond CNV. Onder anderen automonteurs, fietsreparateurs, dealermedewerkers en motorreparateurs staken uit onvrede over het cao-bod van brancheorganisatie BOVAG, behalve in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.

06 maart '25 (11:18)

A9 bij Amstelveen gesloten voor verkeer tijdens verschillende weekenden

De snelweg A9 bij Amstelveen is tijdens het weekend van 8 en 9 maart afgesloten voor verkeer. Tussen knooppunt Badhoevedorp en Holendrecht is de weg in beide richtingen dicht. Dit vanwege het testen van de nieuwe Schipholbrug. Dat meldt NH Nieuws.

05 maart '25 (15:00)

Partijen verdeeld over innovatie in autoplan Europese Commissie

Partijen in het Europees Parlement (EP) zijn verdeeld over het actieplan voor de auto-industrie dat woensdag is aangekondigd door de Europese Commissie. In het plan is onder meer geld vrijgemaakt voor het maken van eigen batterijen voor auto-accu's, die essentieel zijn om de Europese auto-industrie te vergroenen, en voor innovatieve investeringen. De centrumrechtse Europese Volkspartij, de grootste partij in het EP, noemt het plan een "goede eerste stap".