Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Tekort aan publieke laadpalen in Nederland neemt toe

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Het tekort aan laadpalen in Nederland neemt toe. Uit onderzoek van Enpuls, onderdeel van Enexis Groep, blijkt dat in ruim één op de drie buurten in Nederland de laadpalen overbezet zijn. Deze bevindingen staan in het rapport ‘De Nationale Laaddrukanalyse’. Dit meldt Enpuls.

Van de 13.208 buurten in Nederland zijn er bijna 5.000 voorzien van publieke laadinfrastructuur. Omdat in die 5.000 buurten ongeveer 70 procent van de Nederlandse bevolking woont, is het de vraag of elektrische rijders daar terecht kunnen bij een openbare laadpaal. Uit het onderzoek van Enpuls blijkt dat elektrische rijders in 36 procent van de buurten met openbare laadpalen steeds vaker misgrijpen omdat de laadpalen overbezet zijn.

Scheefgroei

Aanleiding voor het onderzoek is de ontstane scheefgroei tussen het aantal verkochte elektrische voertuigen en het aantal geplaatste publieke laadpalen. De scheefgroei neemt toe omdat de meeste gemeenten pas nieuwe laadpalen plaatsen als individuele autobezitters hier om vragen. En lang niet alle bezitters van een elektrische auto die een publieke laadpaal nodig hebben, doen een aanvraag.

Verkoop elektrische auto's

De aanwezigheid van voldoende laadpunten is voor particulieren één van de belangrijkste voorwaarden om elektrisch te gaan rijden. Enpuls wil voorkomen dat de verkoop van elektrische auto’s stagneert. De oplossing ligt volgens het bedrijf daarom in een datagedreven aanpak. Op basis van de bezetting van laadpalen in een buurt wordt besloten of het laadnetwerk moet worden uitgebreid. Dit zorgt ervoor dat er tijdig laadpalen worden bijgeplaatst op plaatsen waar dit ook echt nodig is. De datagedreven aanpak sluit goed aan op de bestaande werkwijze waarin buurtprognoses en plankaarten worden gemaakt bij gemeenten

Enpuls verwacht dat in 2025 elke Nederlander elektrisch wil rijden en dat alle nieuw verkochte auto’s elektrisch zijn.

Door: Nationale Transportgids

13 maart '25 (12:26)

NAVO-top: deel Johan de Wittlaan in Den Haag lange tijd dicht

Vanwege de voorbereidingen voor de NAVO-top (24 en 25 juni 2025) is de Johan de Wittlaan in Den Haag van 14 april tot begin augustus in beide richtingen dicht tussen de Eisenhowerlaan en het begin van de President Kennedylaan. Van 7 tot en met 13 april is in beide rijrichtingen één rijbaan afgesloten. Daarover bericht de gemeente Den Haag

12 maart '25 (11:46)

Elektrische auto blijft splijtzwam in debat auto-industrie EU

Partijen in het Europees Parlement blijven verdeeld over de elektrische auto, zo is woensdag duidelijk geworden in het debat over het plan van de Europese Commissie over de toekomst van de Europese auto-industrie. De Commissie kondigde vorige week aan dat autofabrikanten langer de tijd krijgen om hun emissiedoelstelling te halen, maar ze blijft erbij dat vanaf 2035 alleen uitstootvrije auto's mogen worden geproduceerd.

12 maart '25 ( 6:22)

Toyota lanceert negen nieuwe elektrische modellen in Europa

Toyota lanceert voor het einde van 2026 vijf nieuwe elektrische modellen op de Europese markt, meldt de Japanse autofabrikant. Het gaat om drie SUV-modellen tegen eind 2025: de compacte Urban Cruiser, een elektrische versie van de middelgrote CH-R+ en een geactualiseerde versie van de bZ4X, Toyota's eerste elektrische model. Drie andere elektrische voertuigen volgen tegen eind 2026. Lexus, het premiummerk van de groep, lanceert drie elektrische auto's in 2025, waaronder een nieuwe versie van de SUV RZ.

11 maart '25 ( 8:12)

Verkeershinder door weekendafsluitingen A4 bij Amsterdam

In de weekenden van 14 tot 17 maart en 21 tot 24 maart 2025 is er veel verkeershinder aan de zuidkant van Amsterdam. Rijkswaterstaat is dan bezig met werkzaamheden, waardoor de A4 volledig afgesloten is voor verkeer richting Amsterdam tussen de knooppunten Badhoevedorp en De Nieuwe Meer. Dit kan leiden tot extra reistijd van een uur. Dat meldt de gemeente Amsterdam.

10 maart '25 (13:19)

Bouw grootste autovrije stadswijk van Nederland van start

De bouw van Merwede, de grootste autovrije stadswijk van Nederland, is afgelopen week officieel gestart. In deze duurzame nieuwbouwwijk in Utrecht worden zesduizend woningen gebouwd. Daarover bericht de gemeente Utrecht.

10 maart '25 ( 9:43)

Files op A16 vanwege werkzaamheden in Drechttunnel

Rondom Dordrecht verloopt de maandagochtendspits behoorlijk chaotisch. De Drechttunnel richting Rotterdam is voor een gedeelte afgesloten. Daardoor zijn er lange files ontstaan op de A16, de N3 en op binnenwegen. Dat meldt Rijnmond. 

06 maart '25 (16:45)

Madlener wil vergunningen voor laadpalen bij snelweg veilen

Vergunningen voor laadpalen en winkels langs de snelweg moeten worden geveild. Dat staat in een wetsvoorstel dat minister Barry Madlener (Infrastructuur) donderdag heeft opengesteld voor reacties. Tankstations worden al geveild.

06 maart '25 (14:00)

CNV: honderden autogaragemedewerkers en fietsenmakers staken

Honderden medewerkers van motorvoertuigen- en tweewielerbedrijven hebben donderdag het werk neergelegd tijdens een staking in bijna heel Nederland, meldt vakbond CNV. Onder anderen automonteurs, fietsreparateurs, dealermedewerkers en motorreparateurs staken uit onvrede over het cao-bod van brancheorganisatie BOVAG, behalve in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.

06 maart '25 (11:18)

A9 bij Amstelveen gesloten voor verkeer tijdens verschillende weekenden

De snelweg A9 bij Amstelveen is tijdens het weekend van 8 en 9 maart afgesloten voor verkeer. Tussen knooppunt Badhoevedorp en Holendrecht is de weg in beide richtingen dicht. Dit vanwege het testen van de nieuwe Schipholbrug. Dat meldt NH Nieuws.

05 maart '25 (15:00)

Partijen verdeeld over innovatie in autoplan Europese Commissie

Partijen in het Europees Parlement (EP) zijn verdeeld over het actieplan voor de auto-industrie dat woensdag is aangekondigd door de Europese Commissie. In het plan is onder meer geld vrijgemaakt voor het maken van eigen batterijen voor auto-accu's, die essentieel zijn om de Europese auto-industrie te vergroenen, en voor innovatieve investeringen. De centrumrechtse Europese Volkspartij, de grootste partij in het EP, noemt het plan een "goede eerste stap".