Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Mobiliteit van nu: is het bezitten van een auto straks verleden tijd?

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 11 min
location_on [xx]km
Het vervoer van A naar B ziet er in Nederland heel anders uit dan een aantal jaar geleden. Naast de traditionele middelen zoals de auto, bus, trein, metro en fiets komen er steeds meer (deel)middelen bij die de mobiliteit veranderen. Bovendien zijn er plannen en projecten die alle mobiliteitsvormen aan elkaar koppelen zodat reizen voor de consument steeds makkelijker wordt. De Nationale Transportgids is graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en praat je bij.

Het hebben van een eigen fiets, scooter of auto is de laatste jaren steeds minder vanzelfsprekend geworden. Op straat zie je daar de voorbeelden van. Het wemelt van de OV-fietsen, deelscooters en leenauto’s die bestemd zijn voor algemeen gebruik. Het zijn de mobiliteitsvormen die passen in de trend waarbij vooral de jongere consument bezit, zoals dat van een eigen auto, minder belangrijk is gaan vinden. Daarnaast nemen files toe, raken binnensteden voller en wordt parkeren steeds duurder en lastiger. Duurzame deelconcepten in mobiliteit zijn de toekomst, of je nu wil of niet.

Deelscooters

Zoals gezegd zie je daarom in grote steden in Nederland steeds vaker de elektrische deelscooters. Aanbieders als Go Sharing, Felyx en Check bieden mensen duurzaam en snel vervoer. Je logt in met een app en kunt de scooter bijna overal achterlaten. Hoewel sommige mensen zich groen en geel ergeren aan de zomaar op de stoep geparkeerde scooters, is dit een trend die niet meer te stoppen lijkt. Bovendien lijkt het aantal scooters overal te groeien.

OV-fietsen

De afgelopen jaren kwamen niet alleen deelscooters op, ook deelfietsen zijn steeds meer in het straatbeeld te zien. Uiteraard ken je de geel/blauwe OV-Fiets van NS. Maar wist je dat ook Arriva een eigen deelfietsoncept kent? Deze deelfiets die je huurt via de Hello-Bike app is te vinden in Maastricht op verschillende locaties. Leek het de eerste jaren lastig, nu heeft bijna iedereen er wel eens een gehuurd of gebruikt. En dat het gebruik stijgt blijkt uit de berichtgeving.

Vier wielen en meer

Niet alleen voor korte afstanden zijn nieuwe mobiliteitsconcepten succesvol, ook voor langere afstanden kiezen mensen voor deelconcepten. Voorbeelden zijn GreenWheels of ShareNow. Of de Ubertaxi die ook niet meer weg te denken is. Maar zelfs in het OV zijn veranderingen gaande. Zo introduceerde Arriva het mobiliteitsconcept Vlinder waarbij je de mogelijkheid hebt om zelf te bepalen wanneer je reist en eenvoudig te reserveren en te betalen via iDeal, pin of OV-chipkaart. Minutenlang op je bus wachten is er dus niet meer bij.

Mobility as a Service

Alle verschillende deelconcepten in Nederland worden steeds meer aan elkaar gekoppeld aan de hand van het MaaS-concept. MaaS staat voor Mobility as a Service, en is een app die je straks kan helpen met kiezen tussen verschillende mogelijkheden om van A naar B te reizen. De app geeft informatie over alle vervoerstypen: (deel)auto's, openbaar vervoer, (deel)fietsen en taxi's. Je plant, boekt en betaalt je reis via de app. Voordeel is dat je als consument vooraf alle onderdelen van je reis kunt boeken en betalen met één abonnement. Bovendien worden eventuele tussentijdse aanpassingen (bij ov-uitval of files) automatisch geregeld. Dat klinkt mooi, maar één werkzame app is op dit moment nog toekomstmuziek.

Proefprojecten

In samenwerking met verschillende vervoersbedrijven werkt de overheid daarom in verschillende regio’s met proefprojecten die werken met de MaaS-technologie. Bijvoorbeeld in Utrecht met de reisapp Gaiyo en in Maastricht met app Via-Go. De komende jaren worden deze apps uitvoerig getest, daarna moet blijken hoe de apps landelijk toegepast kunnen worden. Hoe deze ontwikkelingen verder gaan moeten we afwachten. De Nationale Transportgids houdt het in de gaten.

Door: Nationale Transportgids
Bronnen: Rijksoverheid, NS, Arriva Trouw, Otar, OV Magazine, RTV Noord
Beeld: Rijksoverheid, Arriva

 

13 maart '25 (12:26)

NAVO-top: deel Johan de Wittlaan in Den Haag lange tijd dicht

Vanwege de voorbereidingen voor de NAVO-top (24 en 25 juni 2025) is de Johan de Wittlaan in Den Haag van 14 april tot begin augustus in beide richtingen dicht tussen de Eisenhowerlaan en het begin van de President Kennedylaan. Van 7 tot en met 13 april is in beide rijrichtingen één rijbaan afgesloten. Daarover bericht de gemeente Den Haag

12 maart '25 (11:46)

Elektrische auto blijft splijtzwam in debat auto-industrie EU

Partijen in het Europees Parlement blijven verdeeld over de elektrische auto, zo is woensdag duidelijk geworden in het debat over het plan van de Europese Commissie over de toekomst van de Europese auto-industrie. De Commissie kondigde vorige week aan dat autofabrikanten langer de tijd krijgen om hun emissiedoelstelling te halen, maar ze blijft erbij dat vanaf 2035 alleen uitstootvrije auto's mogen worden geproduceerd.

12 maart '25 ( 6:22)

Toyota lanceert negen nieuwe elektrische modellen in Europa

Toyota lanceert voor het einde van 2026 vijf nieuwe elektrische modellen op de Europese markt, meldt de Japanse autofabrikant. Het gaat om drie SUV-modellen tegen eind 2025: de compacte Urban Cruiser, een elektrische versie van de middelgrote CH-R+ en een geactualiseerde versie van de bZ4X, Toyota's eerste elektrische model. Drie andere elektrische voertuigen volgen tegen eind 2026. Lexus, het premiummerk van de groep, lanceert drie elektrische auto's in 2025, waaronder een nieuwe versie van de SUV RZ.

11 maart '25 ( 8:12)

Verkeershinder door weekendafsluitingen A4 bij Amsterdam

In de weekenden van 14 tot 17 maart en 21 tot 24 maart 2025 is er veel verkeershinder aan de zuidkant van Amsterdam. Rijkswaterstaat is dan bezig met werkzaamheden, waardoor de A4 volledig afgesloten is voor verkeer richting Amsterdam tussen de knooppunten Badhoevedorp en De Nieuwe Meer. Dit kan leiden tot extra reistijd van een uur. Dat meldt de gemeente Amsterdam.

10 maart '25 (13:19)

Bouw grootste autovrije stadswijk van Nederland van start

De bouw van Merwede, de grootste autovrije stadswijk van Nederland, is afgelopen week officieel gestart. In deze duurzame nieuwbouwwijk in Utrecht worden zesduizend woningen gebouwd. Daarover bericht de gemeente Utrecht.

10 maart '25 ( 9:43)

Files op A16 vanwege werkzaamheden in Drechttunnel

Rondom Dordrecht verloopt de maandagochtendspits behoorlijk chaotisch. De Drechttunnel richting Rotterdam is voor een gedeelte afgesloten. Daardoor zijn er lange files ontstaan op de A16, de N3 en op binnenwegen. Dat meldt Rijnmond. 

06 maart '25 (16:45)

Madlener wil vergunningen voor laadpalen bij snelweg veilen

Vergunningen voor laadpalen en winkels langs de snelweg moeten worden geveild. Dat staat in een wetsvoorstel dat minister Barry Madlener (Infrastructuur) donderdag heeft opengesteld voor reacties. Tankstations worden al geveild.

06 maart '25 (14:00)

CNV: honderden autogaragemedewerkers en fietsenmakers staken

Honderden medewerkers van motorvoertuigen- en tweewielerbedrijven hebben donderdag het werk neergelegd tijdens een staking in bijna heel Nederland, meldt vakbond CNV. Onder anderen automonteurs, fietsreparateurs, dealermedewerkers en motorreparateurs staken uit onvrede over het cao-bod van brancheorganisatie BOVAG, behalve in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.

06 maart '25 (11:18)

A9 bij Amstelveen gesloten voor verkeer tijdens verschillende weekenden

De snelweg A9 bij Amstelveen is tijdens het weekend van 8 en 9 maart afgesloten voor verkeer. Tussen knooppunt Badhoevedorp en Holendrecht is de weg in beide richtingen dicht. Dit vanwege het testen van de nieuwe Schipholbrug. Dat meldt NH Nieuws.

05 maart '25 (15:00)

Partijen verdeeld over innovatie in autoplan Europese Commissie

Partijen in het Europees Parlement (EP) zijn verdeeld over het actieplan voor de auto-industrie dat woensdag is aangekondigd door de Europese Commissie. In het plan is onder meer geld vrijgemaakt voor het maken van eigen batterijen voor auto-accu's, die essentieel zijn om de Europese auto-industrie te vergroenen, en voor innovatieve investeringen. De centrumrechtse Europese Volkspartij, de grootste partij in het EP, noemt het plan een "goede eerste stap".