Ook volgend jaar coronavergoeding voor ov-sector
Op dit moment vervoert het openbaar vervoer iets meer dan 50 procent van het aantal reizigers van voor de pandemie, terwijl er op verzoek van de overheid vrijwel een volledige dienstregeling wordt gereden. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) verwacht dat volgend jaar het ov-gebruik nog 6 procent tot 14 procent onder het niveau van 2019 ligt. Een beperkt financieel vangnet blijft dus nodig om het afschalen van het openbaar vervoer te voorkomen.
Openbaar vervoer 'hard nodig'
“Met de beschikbaarheidsvergoeding voor het openbaar vervoer zorgen we ervoor dat treinen, bussen, trams en metro’s blijven rijden. Tijdens de crisis, maar ook nu we de samenleving weer openstellen hebben we het openbaar vervoer hard nodig, zodat studenten weer naar college kunnen en mensen die wat vaker naar kantoor gaan, kunnen rekenen op trein, tram en bus", zegt Staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat. "Voor de ov-sector en de mensen die er werken is het belangrijk dat zij nu al duidelijkheid hebben over 2022 omdat bijvoorbeeld de dienstregelingen nu al worden gemaakt. Zo zorgen we ervoor dat reizigers van het openbaar vervoer gebruik kunnen blijven maken en er niet zwaar hoeft te worden gesneden in het aanbod of in de werkgelegenheid.”
Stads- en streekvervoer
De afgelopen maanden is onderzocht wat er met het stads- en streekvervoer zou gebeuren als de regeling niet zou worden doorgetrokken. Op veel plaatsen zou dit leiden tot een aanzienlijke verschraling van het aanbod en de dienstverlening. Door nu duidelijkheid te geven voor de eerste 8 maanden van 2022 kan dat worden voorkomen.
Dankzij de regeling kunnen ov-bedrijven tussen de 93 en 95 procent van hun kosten vergoed krijgen. De bijdrage van het Rijk wordt afgebouwd naarmate er meer reizigers terugkeren in het openbaar vervoer. Op basis van de prognoses van het KiM wordt voor de verlenging van de beschikbaarheidsvergoeding voor de eerste acht maanden van 2022 een bedrag van € 140 miljoen geraamd. Dat is fors lager dan de ongeveer 1,5 miljard euro die voor dit jaar beschikbaar is omdat de verwachting is dat volgend jaar alweer veel meer reizigers van het openbaar vervoer gebruik zullen maken.
Uiterlijk in het eerste kwartaal van 2022 wordt een besluit genomen over een regeling voor de laatste maanden van dat jaar.
Door: Nationale Transportgids