De Binnenring in Amsterdam wordt een doorgaande fiets- en ov-straat
De verkeersveiligheid en ruimte voor fiets en tram zijn de belangrijkste redenen om de Binnenring te vernieuwen. De gemeente Amsterdam wil een herkenbare, veilige en aantrekkelijke route maken met waar mogelijk groen. Om die reden komt er een fietsstraat waar auto’s ‘te gast’ zijn (30 kilometer per uur) en komen er toegankelijke tramhaltes en zoveel mogelijk vrij liggende trambanen.
Westelijk deel van de route
Een groot deel van de Sarphatistraat, de Weteringschans en een aantal kruispunten langs deze route is al opnieuw ingericht. De komende jaren is vooral het westelijk deel van de route aan de beurt: de Weteringschans tussen Weteringcircuit en Leidseplein en de Marnixstaat. Ook wordt gewerkt op de Czaar Peterstraat en in het noordelijk deel van de Sarphatistraat.
2026 klaar
Het project Binnenring kent verschillende deelprojecten met elk een eigen planning. De gemeente Amsterdam verwacht dat het hele project in 2026 klaar is.
Door: Nationale Transportgids / Richard Heeres