Mensen met kleine auto’s trekken bij rekeningrijden aan het kortste eind
Rekeningrijden is niks nieuws op de overheidsagenda. Al decennia praten opvolgende Kamerleden en het kabinet hierover. Het plan is nu om rekeningrijden in 2030 in te voeren, maar voor die tijd moeten er nog belangrijke keuzes worden gemaakt. Onder meer over het bijhouden van het aantal kilometers per autobezitter. En natuurlijk is de vraag welk tarief automobilisten per gereden kilometer gaan betalen.
Rekenmethodes
Probleem is: het kabinet heeft toegezegd dat de ‘gewone automobilist’ niet plots meer zou moeten betalen dan hij nu doet via de wegenbelasting. Wel is het doel van het kabinet om evenveel geld binnen te krijgen met rekeningrijden als met de motorrijtuigenbelasting. Op dit moment betalen eigenaren van de meest zware en meest vervuilende auto’s de meeste mrb. Maar als het kabinet dezelfde rekenmethode gebruikt voor rekeningrijden, zijn mensen met elektrische auto’s de dupe. Als het tarief gebaseerd is op de CO2-uitstoot zijn juist weer die diesel- en benzinewagens meer geld kwijt.