Van auto tot motor en trekker tot speed-pedelec: 15 miljoen kentekens in Nederland
Het overgrote deel van het gekentekende wagenpark bestaat uit personenauto’s: bijna 9,5 miljoen auto’s zijn vastgelegd in het kentekenregister van de RDW. Op zeer ruime afstand volgen ruim 1,3 miljoen brom- en snorfietsen, bijna 1,3 miljoen bedrijfswagens (dit kunnen bestelbussen zijn, maar bijvoorbeeld ook vrachtwagens) en eveneens bijna 1,3 miljoen aanhangwagens en opleggers. De laatste categorie wordt sinds 2003 van een kenteken voorzien. Brom- en snorfietsen kregen vanaf 2005 een kenteken. Samen zorgen ze nu dus voor een flink aandeel.
Nieuw: registratie land(bouw)bouwvoertuigen
Een nieuwe eend in de bijt zijn de (land)bouwvoertuigen. Dit zijn trekkers, maar onder andere ook grondverzetmachines en allerlei getrokken werktuigen. Deze categorie kent sinds 1 januari 2022 een registratieplicht. De registratie van deze voertuigen zorgde wederom voor een fikse toename van het totaal aantal kentekens. Op het moment gaat het om ongeveer 720.000 voertuigen. Daarmee moet deze categorie het nog afleggen tegen de motorfietsen, waarvan er meer dan 800.000 in het kentekenregister van de RDW opgenomen zijn.
Elektrische invloed stijgt
De toename van elektrische voertuigen is niet nieuw. Op het totaal van 15 miljoen is het aandeel elektrische gekentekende voertuigen met 4% gering te noemen. Toch betekent dit meer dan 390.000 volledig elektrische personenauto’s. Opvallend is ook het aandeel elektrische autobussen. Van bijna 9.500 bussen zijn er 1.500 elektrisch, oftewel 16%. Ook is al bijna 10% (73.000 van de 762.000) van alle snorfietsen elektrisch aangedreven. En dan hebben we natuurlijk nog de elektrische speed-pedelecs. Daarvan rijden er nu meer dan 33.000 rond. Een weggebruiker die elektrisch rijden nog niet ontdekt heeft, is de motorrijder. Met slechts 1.600 stuks is de elektrische motorfiets nog een zeldzaamheid te noemen.