Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Vervolgonderzoeken voor de uitwerking van betalen naar autogebruik gepubliceerd

Door Nationale Transportgids
schedule 9 min
location_on [xx]km
Vervolgonderzoeken voor de uitwerking van betalen naar autogebruik gepubliceerd
In het coalitieakkoord is afgesproken dat in 2030 betalen naar gebruik wordt ingevoerd ter vervanging van de huidige motorrijtuigenbelasting. Vanaf 2030 betalen autobezitters van personen- en bestelauto’s geen vast bedrag meer voor autobezit, maar een bedrag per kilometer voor autogebruik. Om keuzes te kunnen maken voor de uitwerking van betalen naar gebruik is vervolgonderzoek gedaan naar een aantal onderwerpen. Deze vervolgonderzoeken over de mogelijkheden voor invulling van het kilometertarief, effecten op autobelastingen en inkomenseffecten en het nalevingsgedrag van autobezitters wanneer de kilometerteller wordt gebruikt voor het registreren van het aantal gereden kilometers, zijn nu gepubliceerd. Dit meldt Rijksoverheid.

Op dit moment liggen belangrijke onderdelen van Betalen naar Gebruik, zoals de manier waarop de tarieven worden bepaald (tariefstructuur), nog niet vast. De vervolgonderzoeken helpen het kabinet om inzicht te krijgen in de keuzes die nog te maken zijn en de gevolgen van deze keuzes.

Vervolgonderzoek tariefstructuur

Voor betalen naar gebruik moet worden bepaald wat een automobilist per kilometer gaat betalen. In het najaar van 2022 is onderzoek gedaan naar de effecten van verschillende opties voor de tariefstructuur. Dit vervolgonderzoek actualiseert het onderzoek uit 2022. Ook wordt in het vervolgonderzoek gekeken naar meer mogelijkheden voor de invulling van het kilometertarief. Zo is een mogelijkheid onderzocht waarbij het kilometertarief afhangt van het gewicht van de auto en of een auto elektrisch is. Ook is opnieuw onderzoek gedaan naar tarieven en effecten van de mogelijkheid van één kilometertarief voor personenauto’s en één kilometertarief voor bestelauto’s. 

Voor alle opties is gekeken naar de regionale effecten en naar de inkomenseffecten voor verschillende huishoudtypen, naar de effecten op overheidsinkomsten en op de uitstoot van schadelijke stoffen door autoverkeer. Een steeds groter deel van het wagenpark zal in de toekomst elektrisch zijn. Daarom is onderzocht hoe de tarieven en effecten daarvan zich op de langere termijn ontwikkelen.

Vervolgonderzoek nalevingsgedrag

Om te bepalen hoeveel belasting iemand betaalt, wordt van elke auto het aantal gereden kilometer per jaar bepaalt. In aanvulling op het onderzoek naar de verschillende manieren waarop je kilometers kunt registreren, geeft het rapport meer inzicht in de fraudegevoeligheid van kilometerregistratie op basis van de kilometerteller van de auto. Ook is daarbij onderzocht welke maatregelen kunnen worden genomen om het nalevingsgedrag te bevorderen en fraude te voorkomen. En er is gekeken hoe betrokken overheidsorganisaties betalen naar gebruik kunnen gaan uitvoeren en handhaven.

Internetconsultatie

Het kabinet neemt de onderzoeksresultaten mee bij het maken van keuzes voor de invulling van betalen naar gebruik. Zodra de besluiten zijn genomen start een internetconsultatie over de wetgeving voor betalen naar gebruik. Dan kunnen ook burgers en bedrijven hun ideeën inbrengen. Tegelijkertijd gaat het conceptwetsvoorstel voor advies en toetsing naar verschillende uitvoeringsorganisaties en adviesinstanties, zoals de Belastingdienst en de Autoriteit Persoonsgegevens. Alle inbreng wordt verwerkt in een nieuwe versie van het wetsvoorstel, die dit najaar voor advies naar de Raad van State gaat. In het voorjaar van 2024 wordt een wetsvoorstel bij de Tweede Kamer ingediend.

27 november '24 (11:45)

ANWB verwacht zeer zware avondspits door storm Conall

De ANWB verwacht een zeer zware avondspits woensdag door storm Conall. Normaal staat er op een woensdag in de avondspits op het hoogtepunt 650 kilometer file. Daar komt volgens een woordvoerder naar verwachting een paar honderd kilometer bij. Het KNMI heeft voor het noorden van het land code oranje afgegeven om de storm.

27 november '24 (10:30)

Code oranje voor noorden Nederland om storm Conall

Het KNMI geeft code oranje af voor het noorden van Nederland wegens storm Conall. De code oranje, waarmee het KNMI waarschuwt dat er grote kans is op gevaarlijk weer, geldt voor Noord-Holland, Flevoland, het IJsselmeergebied, het Waddengebied, Friesland, Overijssel, Drenthe en Groningen.

27 november '24 ( 9:00)

Uber Eats stopt met bezorg-zzp'ers in Nederland

Uber Eats stopt vanaf begin volgend jaar met de inhuur van zzp'ers voor de bezorging van maaltijden in Nederland. Voortaan maakt het bedrijf gebruik van uitzendkrachten voor dit werk, maakte Uber bekend. Volgens Uber Eats is dit nodig door "ontwikkelingen in de Nederlandse wet- en regelgeving" rond flexwerk.

27 november '24 ( 6:01)

Elektrische deelauto's in Utrecht ingezet als rijdende 'superbatterijen'

In Utrecht worden elektrische deelauto's van MyWheels binnenkort ingezet als rijdende 'superbatterijen'. Dankzij speciale accu's kunnen de voertuigen tijdelijk energie opslaan en vervolgens terugleveren aan het lokale net als er even heel veel vraag naar stroom is. Op die manier willen projectpartners MyWheels, Renault en We Drive Solar netcongestie tegengaan.

26 november '24 (14:00)

Weeronline: grote kans op storm Connall woensdag

Heel Nederland krijgt woensdag mogelijk te maken met storm Connall. Gedurende de middag en de avond draait de wind en nemen de windsnelheden toe, meldt Weeronline. De storm piekt naar verwachting tussen 18.00 uur en 21.00 uur.

26 november '24 (11:15)

Bromfietser in Amsterdam ernstig gewond na politieachtervolging

Een 25-jarige bromfietser in Amsterdam is ernstig gewond geraakt nadat hij ten val was gekomen bij een achtervolging door de politie. Het slachtoffer is overgebracht naar het ziekenhuis.

26 november '24 ( 9:15)

VVN: Nederlanders voorstander van strengere regels voor fatbike

Strengere regelgeving voor fatbikes kan rekenen op de steun van veel Nederlanders, stelt Veilig Verkeer Nederland (VVN) na een peiling onder ruim 6900 mensen. Negen op de tien respondenten willen een minimumleeftijd voor het gebruik van de elektrische fietsen met dikke banden, en ruim acht op de tien bepleiten een helmplicht.

26 november '24 ( 8:53)

Gammele kademuur: straat in Amsterdam afgesloten voor zwaarder verkeer

Bij de Oudeschans tussen de Oostersekade en de Keizersbrug in Amsterdam verkeert een groot deel van de kademuur in slechte staat. Daarom is de straat vanaf woensdag 27 november 2024 afgesloten voor voertuigen die zwaarder zijn dan 3,5 ton. Daarover bericht de gemeente Amsterdam.

26 november '24 ( 8:15)

Woensdag code geel in groot deel van het land

Het KNMI heeft voor meer provincies code geel afgekondigd op woensdagmiddag en -avond wegens verwachte zware windstoten. Maandagavond werd de waarschuwing afgegeven voor onder meer de kustprovincies, inmiddels is het gebied uitgebreid.

25 november '24 (16:08)

Oude Maasweg in gemeente Maasgouw binnenkort weer open voor verkeer

De gemeente Maasgouw heeft in samenwerking met BLM Wegenbouw sinds augustus gewerkt aan wegonderhoud en de aanleg van nieuwe fietspaden langs de Oude Maasweg en Schuttersweg. De werkzaamheden aan de reconstructie van de Oude Maasweg en Schuttersweg zijn zo goed als afgerond. Dit betekent dat de Oude Maasweg vrijdag 29 november 2024 wordt opengesteld voor doorgaand verkeer. Daarover bericht de gemeente Maasgouw.