Nationaal Laadonderzoek: steeds meer elektrische rijders willen laadkosten drukken
Inmiddels heeft ruim driekwart (77 procent) van de bestuurders van stekkerauto's deze panelen op het dak liggen. Volgens de onderzoekers is een "opvallend groot deel" van de thuisladers (20 procent) inmiddels overgestapt op een dynamisch stroomcontract met veelal veel lagere tarieven in de daluren. Het overige deel wil dit wel graag gaan doen. "Dynamische tarieven zijn niet alleen bij thuisladers steeds populairder. Bijna de helft van de elektrische rijders wil dat ook bij publieke laadpalen dynamische tarieven mogelijk worden."
Volgens de laatste cijfers wordt ruim 50 procent van de gereden kilometers thuis opgeladen, 25 procent bij openbare laadpalen, 13 procent op het werk en 9 procent bij een snellader onderweg.
Problemen met openbaar opladen
Veel mensen met elektrische auto's ervaren nog wel problemen met het openbaar opladen. Zo lopen ze tegen defecte laadpalen aan of de laadpaal is al bezet. Daarnaast komt het voor dat auto's met brandstofmotoren de laadplekken bezet houden. Ook op het werk is het vaak nog niet goed geregeld in de ogen van rijders van elektrische auto's, onder meer wegens een gebrek aan laadplekken.
Laden in het buitenland
De elektrische rijders zijn het meest ontevreden over het laden in het buitenland tijdens vakanties. "Vooral te weinig laadpalen (onderweg en op bestemming), defecte laadpalen en onduidelijkheid over de werking van de laadpas of laadapp in het buitenland zijn veel ervaren knelpunten", staat in het rapport.
Het onderzoek is een initiatief van ElaadNL, Vereniging Elektrische Rijders en Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).