Prinses Margriettunnel mogelijk niet in 2024 hersteld
Het wegdek in een gedeelte van de tunnel kwam in december 2022 ineens omhoog. Rijkswaterstaat moest tientallen grote zakken met zand als ballast op het wegdek plaatsen. Onderzoek heeft uitgewezen dat het ontwerp van de tunnel uit de jaren zeventig van de vorige eeuw niet deugde. De trekpalen, die de fundering van de tunnel vormen, waren te licht en niet van goede kwaliteit. Er zijn er te weinig geplaatst en die zijn ook niet goed aangebracht.
Nieuwe trekpalen
Rijkswaterstaat is daarom begonnen met het plaatsen van ongeveer 1450 nieuwe trekpalen tussen de oude palen. Daarvoor wordt een methode gebruikt waarbij het niet nodig leek om op grote schaal grondwater weg te pompen. Maar in augustus bleek dat de waterspanning en de opwaartse druk onder de tunnelvloer toch te groot werden, waardoor opnieuw een tunnelmoot omhoog kwam. Op dat deel is meteen nieuwe ballast aangebracht. Volgens de wegbeheerder is de methode wel in orde, maar nog nooit op zo'n grote schaal toegepast. Het nieuwe probleem kon niet worden voorzien, aldus Rijkswaterstaat.
Grondwaterstand
De dienst gaat nu toch de grondwaterstand onder de tunnel tijdelijk verlagen op plekken waar wordt gewerkt. Holle ruimtes onder de grond worden opgevuld met een klei-cementmengsel. Daarvoor zijn pompen, aggregaten en filters geplaatst bij de A7. In en bij de tunnel is maar één rijstrook in beide richtingen open, waar maximaal 50 kilometer per uur mag worden gereden. Bij Joure en Sneek zijn omleidingsroutes aangegeven. De verkeersmaatregelen blijven gelden zolang het werk duurt.