Zorgen vakbond FNV over verkoop vervoersbedrijf Arriva
De belangrijkste vraag is volgens Kuiper hoe de investeringsmaatschappij omgaat met het openbaar vervoer, een publieke voorziening die eerder geld kost dan oplevert. "Ik ben benieuwd hoe I Squared Capital aankijkt naar de bereikbaarheid van dorpen en steden in Nederland. Willen zij er zoveel mogelijk geld uit halen en strookt dat wel met hoe wij het openbaar vervoer georganiseerd hebben?"
Kostenpost
De vakbond noemt het voorbeeld van een buslijn die niet rendabel is, "maar wel al zeventig jaar een lijn heeft gereden". Het Amerikaanse investeringsbedrijf zal daar anders naar kijken dan eerdere eigenaren, denkt Kuiper. "We zitten nu in een tijd dat commerciële bedrijven geld willen verdienen aan het ov, maar het ov is ook een kostenpost." Hij verwacht dat "een aantal dingen" kan gaan botsen bij de overname.
Veel vragen
Het leidt er toe dat er nog veel vragen zijn, zegt Kuiper. Ook is nog onduidelijk of er banen op het spel staan. In Nederland werken ongeveer 5500 werknemers bij het vervoersbedrijf.
Reizigersvereniging Rover, dat zich inzet voor de belangen van reizigers in het openbaar vervoer, vindt het nog te vroeg voor uitspraken.