Onderzoek Rijkswaterstaat naar laadpleinen voor elektrische vrachtwagens

Door Richard Heeres
3 min
Veel Nederlandse steden voeren in 2025 zero-emissiezones in. Daardoor zal de bevoorrading in principe plaatsvinden via elektrisch aangedreven transport, uitzonderingen daargelaten. Mede door die ontwikkeling is de verwachting dat in 2030 tien procent van de vrachtwagens in ons land elektrisch rijdt. Staatssecretaris Vivianne Heijnen wil dat Rijkswaterstaat een onderzoek naar laadpleinen start. Dat meldt Rijkswaterstaat.

Om de elektrische vrachtwagens te laten rijden is een landelijk dekkend netwerk van publieke en private laadpleinen cruciaal. Staatssecretaris Heijnen heeft daarom Rijkswaterstaat opdracht gegeven een kennisprogramma met betrekking tot laadpleinen voor elektrische vrachtwagens te ontwikkelen.

Laadvoorzieningen
In het project verzamelt Rijkswaterstaat samen met marktpartijen en kennisinstellingen data, kennis en ervaringen over laadvoorzieningen voor elektrisch aangedreven vrachtwagens. De uitkomsten van het onderzoek worden gebruikt om de inrichting en het gebruik van laadvoorzieningen voor elektrische vrachtwagens te verbeteren. Ook is het de bedoeling dat er meer duidelijkheid komt over investeringen in apparatuur, zoals een batterijsysteem.

Living Lab Heavy Duty Laadpleinen
Staatssecretaris Heijnen heeft op 23 oktober 2023 Living Lab Heavy Duty Laadpleinen officieel gestart in Rotterdam. Heijnen: ‘Toegang tot laadinfrastructuur is van groot belang om de transportsector draaiende te houden. We moeten leren van deze ervaringen, zodat we de kennis van de koplopers naar de hele sector kunnen brengen.’

Door: Nationale Transportgids / Richard Heeres