Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Eerste Scania V8 770S gekocht door de Romein Group

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 11 min
location_on [xx]km
Eerste Scania V8 770S gekocht door de Romein Group
De Romein Group, specialist in civiele techniek voor onder andere leidingbouw en kabelwerken met hoofdvestiging in Veendam, nam onlangs de eerste Scania V8 770S in Nederland in gebruik die ingezet wordt als zwaar transporttrekker. De 8x4 met naafreductie is zeer compact gebouwd door alle tanks en een groot deel van de opbergruimte direct achter de cabine te plaatsen. Bijzonder is dat eigenaar Robin Meijer de truck puur op de goede naam van Scania ‘van papier’ kocht. Kort daarna bestelde het bedrijf nog twee Scania’s V8 trekkers met 660pk. Dit meldt Scania.

De Romein Group met nevenvestigingen in België, Frankrijk en Duitsland is een grote Europese speler op het gebied van kabel en pijpleiding infrastructuur. Maar het bedrijf voert ook veel projecten uit in de grond, weg- en waterbouw. “Wij zitten echt in een nichemarkt waarbij wij ons onderscheiden door een schat aan ervaring en knowhow. Dat kan gaan van het leggen van vele honderden kilometers kabel of pijpleidingen in gebieden waar verder niets is. Maar we doen ook civiele werken. Zo hebben we recent nog meegewerkt aan het upgraden van het TT-Circuit van Assen”, vertelt CFO Ina Burema. “Wij voeren niet alleen uit, maar doen ook alle engineering en dat volledig digitaal. We werken state of the art GPS-gestuurd met de modernste elektronica en onze eigen machines. Daarbij gaan we steeds verder. Binnenkort willen we onze opdrachtgevers realtime kunnen laten meekijken naar de voortgang op een site.”

Mensen

De Romein beschikt over een grote hoeveelheid specialistisch materieel. “Maar hoeveel machines wij ook in stelling kunnen brengen, bij De Romein gaat het toch in de eerste plaats om mensen”, meent Ina. “Wij zijn een platte organisatie met korte lijnen. Bij ons werken specialisten die een grote mate van zelfstandigheid en verantwoordelijkheid hebben. Dat werkt in een cirkel. Want wij vinden dat diezelfde mensen dan ook inbreng moeten hebben als het gaat om de aanschaf van materieel: zij moeten er mee werken.”

Duitse producten

En dat is waar Scania in beeld komt. “Voor het transport van ons eigen materieel hebben wij een 20-tal trucks. Daarmee vervoeren we niet alleen onze machines maar ook bouwmaterialen. Tot nu toe waren wij fervente gebruikers van Duitse producten. Maar zoals ik al aangaf, zijn de mensen ons kapitaal: dáár zit onze kracht. Dus als onze chauffeurs aangeven dat ze liever een Scania willen, dan nemen we dat zeker mee in de besluitvorming.”

Contract aangepast

De nieuwe 770S V8 8x4 is daarvan het resultaat. Evenals ook nog twee Scania V8’s met een 660pk motor die iets later werden besteld. “Eigenlijk gingen we eerst voor een Scania 650S. Alles was rond en Robin zou op de dag dat de accountmanager op vakantie zou gaan, tekenen”, vertelt Ina. “Dus die man komt hier zeg maar bij wijze van spreken al in zijn camper voorrijden en Robin zegt: ‘de koop gaat niet door’. Dat was even schrikken aan de Scaniakant. Wat Robin bedoelde was, dat hij de 650 niet meer wilde hebben omdat hij nét de dag tevoren geleerd had dat er inmiddels een nóg krachtiger motor met 770pk zou komen. En daar had hij zijn zinnen opgezet. Dus het contract moest even aangepast naar die nieuwe motor.”

“De truck is met 770 pk nog wel een beetje op de groei gekocht” meent Ina. “Op dit moment hebben we een overdaad aan kracht. Maar de komende drie jaar zie ik ons machinepark alleen maar zwaarder en groter worden. En dan kunnen we die Zweedse power echt wel gebruiken.” 

Zwaarste chassis

De nieuwe truck komt turn key af fabriek. Zelfs de belettering is al in Zweden gedaan. Het speciale deel is bij LAXA opgebouwd. Dat komt omdat de setup heel compact is gehouden voor een optimale manoeuvrability. Daardoor is er geen ruimte voor tanks en luchtketels aan het chassis. Dat zit nu allemaal op een speciaal rek achter de cabine. Het mooie is dat ook de fenders daarop zijn aangepast. De Romein koos voor het zwaarste chassis met een innerliner, een retarder met ACC en een schuifschotel met een 3,5 inch opening voor een zware kingpin. Dat is ook wel nodig want de truck heeft een ontheffing tot 180 ton. In de cabine ontbreekt het de chauffeur aan niets met onder meer een King of the Road-pakket.

Compleet dorp

“Toch slapen de jongens naar verhouding weinig in de auto”, vertelt Ina. “Ten eerste maken wij niet zoveel kilometers. En ook telt dat waar wij komen vaak helemaal niets is. Dus we brengen er onze eigen infra heen, inclusief slaapplaatsen, stroom en een uplink voor onze computers. Dat is vaak een compleet dorp. Nu is dat niet de primaire plaats voor onze chauffeurs. Die halen en brengen. Maar soms zijn ze wel een week op een project om allerlei materieel naar de juiste plaats te brengen. Want zo’n project kan wel 100 kilometer lang zijn. Dat is dan land over zand. En onze trucks blijven het liefst op de weg. Dat betekent dat de chauffeur vaak heel veel moet omrijden.” 

Door: Nationale Transportgids 

30 oktober '24 (10:15)

VVN: Specifieke regels noodzakelijk voor fatbikes om verkeersveiligheid te waarborgen

Er moeten specifieke regels komen voor fatbikes om de verkeersveiligheid te waarborgen. Dat meldt Veilig Verkeer Nederland (VVN) in reactie op het bericht van VeiligheidNL.

30 oktober '24 ( 6:30)

Dinsdagavond derde drukste avondspits van het jaar

Het was dinsdag tijdens de avondspits "zeer druk" op de weg. Op het hoogtepunt stond er 1050 kilometer file. Het gaat volgens de ANWB om de derde drukste avondspits van het jaar en dat terwijl het herfstvakantie is in het midden en het noorden van het land.

30 oktober '24 ( 6:00)

Bijna honderd fatbike-bestuurders in eerste week van oktober op SEH beland

In de eerste week van oktober zijn bijna honderd mensen die als bestuurder of passagier op een fatbike zaten na een ongeval op de spoedeisende hulp (SEH) beland. Dit meldt VeiligheidNL. Bij bijna de helft van de ongevallen was het slachtoffer tussen de 12 en 15 jaar. Een Tweede Kamermeerderheid steunde eerder een motie voor een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht voor fatbikes.

29 oktober '24 (14:00)

Verzoek dierenwelzijnsorganisatie: strengere handhaving op verbod vervoeren drachtige koeien

Dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier heeft landbouwminister Femke Wiersma dringend gevraagd om strengere handhaving van het verbod op het transporteren van koeien die op het punt staan een kalf te krijgen. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) pakte vorig jaar te weinig van dergelijke overtredingen stevig aan, vindt de club.

29 oktober '24 ( 6:15)

Verkoop bestelbusjes in Nederland fors toegenomen

De verkoop van nieuwe bestelbusjes in Nederland is fors toegenomen, maar elektrische varianten zijn minder gewild. In de eerste negen maanden van het jaar zijn bijna 71.000 bestelbusjes verkocht, volgens cijfers van de Europese autobrancheorganisatie ACEA. Dat is zo'n 32 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

29 oktober '24 ( 6:00)

Ebusco grote verliezer op Damrak

Ebusco was maandag een van de grote verliezers op de Amsterdamse aandelenbeurs en leverde een kwart van zijn beurswaarde in. Het aandeel van de noodlijdende bussenfabrikant veerde vrijdag nog op, nadat aandeelhouders hun goedkeuring hadden gegeven om geld op te halen met de uitgifte van nieuwe aandelen. Maar maandag ging Ebusco opnieuw fors onderuit.

28 oktober '24 ( 8:45)

Zo'n 25 deelnemers illegaal auto-evenement in Emmen krijgen boete van politie

De politie in Emmen heeft vrijdagavond ongeveer 25 bekeuringen uitgeschreven aan deelnemers van een illegaal auto-evenement. Op de Meerdijk in de Drentse plaats werd een zogenoemde car meeting gehouden, met zo'n zeshonderd auto's. De gemeente was daardoor verrast. Het evenement zorgde voor veel overlast, stelt de gemeente zaterdag.

28 oktober '24 ( 8:15)

Porsche wil miljarden besparen: overstap naar elektrisch trager dan verwacht

Sportwagenfabrikant Porsche wil de komende jaren miljarden besparen na een trager dan verwachte overstap naar elektrische auto's en aanhoudende zwakte in de Chinese markt. Een van de besparingsmaatregelen is het inkrimpen van het dealernetwerk in China, maakte het Duitse concern bekend.

25 oktober '24 (10:45)

Sinds invoering Duitse grenscontroles zijn bijna zo'n 1000 mensen de toegang geweigerd

In de maand sinds de invoering van de Duitse grenscontroles aan de westgrens met onder meer Nederland heeft het land ongeveer duizend mensen de toegang geweigerd en dertig mensensmokkelaars betrapt. In totaal zijn tussen 16 september en 20 oktober zo'n 1700 illegale grensoversteken geregistreerd, meldt het Duitse ministerie van Binnenlandse Zaken.

25 oktober '24 (10:00)

Tegenvallende resultaten dwingen Mercedes-Benz om te bezuinigen

Mercedes-Benz gaat meer doen om de kosten in het bedrijf te beteugelen. De Duitse autofabrikant heeft onder meer last van hevige concurrentie in China en van een aanhoudend zwakke vraag naar luxewagens en elektrische auto's.