Steeds meer mensen kiezen voor elektrische auto

Door Redactie Nationale Transportgids
5 min
Steeds meer particulieren kiezen voor een elektrische auto, via aankoop op private lease. Afgelopen jaar groeide het aandeel particulier in de EV-registratie (electric vehicle) naar 21 procent, terwijl in 2019 dit aandeel nog op 12 procent lag. De groei is volgens BOVAG en RAI Vereniging te danken aan de invoering van de particulier aanschafsubsidie en de introductie van steeds meer betaalbare elektrische personenauto’s. Dit meldt BOVAG. 

De gemiddelde prijs van een volledig elektrische auto was in 2019 ruim 79.000 euro. Inmiddels is de prijs met ruim 28.000 euro gezakt naar gemiddeld 51.000 euro in 2021. De verwachting is dat dit jaar en komende jaren nog meer betaalbaardere modellen worden geïntroduceerd.

Daar waar tussen 2013 en 2018 het luxe segment auto’s dominant was in de registraties van elektrische auto’s, zijn nu vooral de middenklasse C- en D-segmenten het meest populair. In 2021 was 78 procent van de nieuw geregistreerde elektrische auto’s afkomstig uit een van deze segmenten. De top 3: ŠKODA ENYAQ iV, Kia Niro EV en de Volkswagen ID.4.

Verkochte elektrische auto’s 2022

Sinds begin 2022 kunnen particulieren weer gebruikmaken van een aankoopsubsidie, waardoor het aandeel particuliere registraties in de eerste twee maanden van 2022 naar 56 procent steeg. In totaal (zakelijk en particulier) werden 6.741 nieuwe elektrische auto’s geregistreerd ten opzichte van .375 in dezelfde periode afgelopen jaar. Een stijging van 183 procent. Tot 3 maart was al voor ruim 40 miljoen euro aan subsidie aangevraagd, oftewel voor 12.000 nieuwe EV’s.

Blijven stimuleren

De overgang naar elektrisch rijden helpt Nederland bij het behalen van zijn klimaatdoelstellingen. Eerder heeft RAI Vereniging samen met ANWB, BOVAG, VNA en Natuur en Milieu een autobelastingplan gepresteerd om via hervorming van de autobelastingen de aangescherpte Europese klimaatdoelen, van 55 procent minder uitstoot voor 2030, te behalen. Cruciaal hierbij is dat de nieuwverkoop voor zakelijk en particulier gebruik tot 2030 gestimuleerd blijft worden en dat de export van deze auto’s beperkt wordt. Hiermee ontstaat komende jaren ook een gezonde tweedehands markt in Nederland, waardoor elektrisch rijden voor nog meer particulieren betaalbaar wordt en meer CO2-winst kan worden behaald.

Door: Nationale Transportgids