50 miljoen euro om veiligheid van fietsers te verbeteren
De afgelopen jaren wordt steeds meer gefietst. Over de periode 2010-2019 nam het aantal fietskilometers met 10 procent toe. Bovendien zijn meer ouderen gaan fietsen. Deze toenames brengt een stijging van het aantal fietsslachtoffers met zich mee. De Integrale Mobiliteitsanalyse 2021 voorspelde dat in 2040 het aantal fietsslachtoffers met 80 procent tot 100 procent al zijn toegenomen. Ook het nieuwe SWOV-onderzoek over de halvering van verkeersslachtoffers voorspelt een toename van het aantal fietsongevallen.
Veilig fietsen
De 50 miljoen euro voor fietsveiligheid komt uit de Investeringsimpuls Verkeersveiligheid. Het kabinet had daarmee 500 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de periode tussen 2020 en 2030, waarmee provincies, waterschappen en gemeenten financieel worden ondersteund bij hun plannen voor verkeersveiligheid. Bij de vaststelling van de investeringsimpuls is afgesproken dat 50 miljoen euro is bestemd voor ‘vernieuwende maatregelen’. Mede naar aanleiding van de laatste onderzoeken is met medeoverheden overeen gekomen dat deze middelen worden ingezet om de fietsveiligheid te bevorderen.
Veiliger fietsen moet worden behaald via vier focuspunten: ouderen (deze groep extra beschermd worden, omdat ze bovenmatig vertegengwoordigd zijn in de ongevalscijfers), enkelvoudige ongevallen (in 2019 was bij ruim 80 procent van de ernstige fietsongevallen geen motorvoertuig betrokken), school- en sportomgeving (kinderen zijn ook kwetsbaar en moeten daarom extra worden beschermd - circa 20 procent fietsers die na een ongeval de spoedeisende hulp bezochten, was jonger dan 17 jaar) en drukte op het fietspad (steeds meer mensen gebruiken het fietspad en ook nog met verschillende voertuigen met verschillende snelheden).
Het kabinet maakte vorige week bekend 780 miljoen euro te investeren in fietsinfrastructuur. Een belangrijk punt waarin geïnvesteerd is, is in de verdere aanleg van doorfietsroutes in het hele land. Dat zijn brede fietspaden waar geen of zo min mogelijk kruisend verkeer is, zodat fietsers vlot en veilig kunnen doorfietsen.
De grootste risico’s aanpakken
Het vandaag gepubliceerde SWOV-onderzoek concludeert dat het te ambitieus is om het aantal verkeersslachtoffers in 2030 te halveren. Zelfs met extra maatregelen zal die halvering niet worden gehaald, in het meest gunstige geval kan het aantal verkeersdoden wel worden gehalveerd.
Minister Harbers blijft zich onverminderd inzetten voor het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers. Daarom volgt hij het SWOV-advies om maatregelen te nemen op de grootste risico’s. Daaronder valt fietsveiligheid, maar ook meer 30 kilometer per uur rijden binnen de bebouwde kom.
Door: Nationale Transportgids