Auto-industrie zorgt voor verdere groei TomTom

Door ANP
1 min
Navigatiedienstverlener TomTom is vorig jaar verder gegroeid omdat het bedrijf steeds meer werk heeft vanuit de auto-industrie. TomTom profiteerde daarbij van een toegenomen autoverkoop en hogere productie van autofabrikanten die zijn kaarten en navigatiediensten afnemen.

TomTom verdient zijn geld nu vooral door zijn kaarttechniek te verkopen aan autoconcerns als Volkswagen, Renault, Hyundai en Peugeot die de kaarten in de infotainmentsystemen van voertuigen inbouwen.

De jaaropbrengst kwam in totaal bijna een tiende hoger uit op een kleine 585 miljoen euro. De omzet die te linken is aan het werk voor de auto-industrie steeg met 32 procent en is inmiddels goed voor meer dan de helft van alle inkomsten.

Consumententak krimpt

Daarentegen liet de verkoop van navigatieapparaten aan consumenten een verdere omzetdaling zien, van 6 procent. De consumententak is al jaren aan het krimpen, want veel mensen gebruiken geen los navigatieapparaat meer.