Zakelijke rijders switchen vaker van elektrisch naar benzine
Ook particulieren lijken af te haken, omdat een aantal voordeelregelingen voor elektrische auto's komen te vervallen. Zo worden deze auto's in 2026 niet meer vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting, waardoor de maandelijkse kosten mogelijk fors omhoog zullen gaan. Deze belasting kan oplopen tot 100 euro extra per maand of meer.
Onzekerheid
Volgens VNA was in de eerste helft van vorig jaar bijna een derde (32 procent) van de nieuwe private leaseauto's nog volledig elektrisch. In de tweede helft van het jaar zakte dit echter naar 24 procent. "De onzekerheid rond private lease van nieuwe en gebruikte elektrische auto's neemt toe. Mensen weten niet waar ze qua kosten aan toe zijn. Komt er nog compensatie op de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto's of niet", vraagt de koepelorganisatie zich af.
Relatief duur
Volgens onderzoek van VNA verwacht maar 31 procent van de leaserijders bij een volgende auto voor een elektrisch exemplaar te kiezen. Ook is ruim twee derde van de leaserijders niet van plan te switchen naar een "te dure" elektrische auto.
Nieuwe elektrische auto's blijven relatief duur. Dat heeft gevolgen voor de kosten van de werkgever en de fiscale bijtelling die zakelijke rijders betalen. Voor mensen met een auto van de zaak geldt dat de korting op de bijtelling de afgelopen jaren is teruggeschroefd. Vanaf 2026 vervalt deze geheel voor een nieuwe elektrische (lease)auto van de zaak. "Gezien de prijsverschillen tussen elektrische auto's en brandstofauto's zal het dan financieel minder aantrekkelijk zijn om elektrisch te kiezen", concludeert de vereniging.