Noord-Holland, Flevoland en Utrecht krijgen duizenden laadpunten erbij
Projectbureau MRA-Elektrisch heeft namens alle 74 gemeenten in de drie provincies een aanbesteding gedaan. De plaatsing, het beheer en de exploitatie van de palen worden verzorgd door Shell ubitricity, Vattenfall InCharge en TotalEnergies.
"De gunning gaat naar drie partijen die ook goed gekeken hebben naar hoe de nieuwe generatie laadpalen moeten functioneren en eruit moeten zien", aldus de Noord-Hollandse gedeputeerde Jeroen Olthof. Volgens hem nemen ze minder plek in en passen ze in het straatbeeld. Gemeenten kunnen kiezen voor een specifieke kleur.
Op verzoek geplaatst
Met drukte op het stroomnet wordt rekening gehouden. Dat houdt in dat vooral wordt geladen als veel zonne- of windenergie wordt opgewekt en de stroomprijs laag is. Dit "slimme laden" gebeurt automatisch, zodat bijvoorbeeld 's nachts wordt geladen in plaats van 's avonds. Op plekken waar de vraag naar elektriciteit even te groot is, kunnen de exploitanten het vermogen van de laadpalen tijdelijk verminderen.
Om zeker te zijn dat de laadpalen worden gebruikt, worden ze neergezet op verzoek van automobilisten. Als blijkt dat een laadpaal drukbezet is, worden er in de buurt meer bijgeplaatst.
176 locaties
Het doel achter de aanbesteding is het stimuleren van elektrisch vervoer om de luchtkwaliteit te verbeteren en klimaatdoelen te halen. Afgelopen november regelde het projectbureau de aanbesteding van tot zeshonderd publieke snellaadstations in Noord-Holland, Flevoland en Utrecht in de komende zeven jaar. Gemeenten hebben 176 locaties aangewezen waar snel kan worden gebouwd, zowel op "strategische" locaties buiten de bebouwde kom, maar ook bij winkelgebieden, sportcentra en bedrijventerreinen.