Amsterdam steekt 7,5 miljoen extra in openbaar vervoer
In sommige buurten waar de afstand tot bushaltes best groot is worden wegen aangepast, zodat bussen goed de buurt in kunnen rijden. Ook worden meer haltes toegankelijker gemaakt en krijgt het vrijwilligersvervoer meer geld.
Buurten met veel nieuwbouw
In buurten waar sprake is van veel nieuwbouw groeit het aantal reizigers. Daar gaat de gemeente Amsterdam extra aan de slag. In Zuidoost bijvoorbeeld wordt de ruimte rond metrostations opgeknapt en in Nieuw-West wordt meer ruimte voor fietsen bij metrostations gemaakt. Ook wordt door bedrijven georganiseerd busvervoer naar Riekerpolder ondersteund. In Zuid wordt de trambaan op de Boelelaan geschikt gemaakt voor bussen en in de Sluisbuurt wordt een tramhalte verbreed.
Openbaar vervoer hard nodig
Melanie van der Horst, wethouder Verkeer en Vervoer: 'Veel mensen zijn afhankelijk van metro, bus en tram. Maar ook in de toekomst hebben we het openbaar vervoer hard nodig, omdat het steeds drukker wordt in de stad. Het openbaar vervoer is een heel efficiënte manier om mensen te vervoeren. Met deze nieuwe maatregelen wil ik zorgen dat meer mensen prettig met het openbaar vervoer kunnen reizen.'
Door: Nationale Transportgids / Richard Heeres