Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Fatbike: petitie van tientallen gemeenten en organisaties

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Fatbike: petitie van tientallen gemeenten en organisaties
Zo'n vijftig gemeenten en meerdere organisaties roepen via een petitie de Tweede Kamer op om iets te doen aan opgevoerde fatbikes. Onder meer wethouders van Amersfoort, Amsterdam en Haarlem, artsen en een vertegenwoordiger van de Fietsersbond gaan dinsdag naar Den Haag om daarover een petitie aan te bieden aan de Tweede Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat. Zij vinden dat opgevoerde fatbikes op steeds meer plekken leiden tot grote onveiligheid in het verkeer.

De petitie is ook ondertekend door de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen, VeiligheidNL en Artsen Voor Veilig Fietsen. Zij zeggen de afgelopen maanden al meerdere keren demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) te hebben gevraagd om aanvullende maatregelen tegen de snelle fatbikes, ook om "om de grote risico's die worden veroorzaakt door de vaak jonge bestuurders".

Verbod opgevoerde fatbikes

De ondertekenaars zien graag een verbod op de verkoop van opgevoerde fatbikes. Ook willen ze een onderzoek naar de invoering van een minimumleeftijd voor de snelle fietsen en een landelijke campagne om ouders en kinderen te wijzen op de gevaren van een opgevoerde fiets. Volgens de petitie kunnen jonge kinderen "de gevaren van met 40 tot 50 kilometer per uur over straat rijden nog niet inschatten en kunnen ze daar de rest van hun leven gevolgen van moeten dragen. Daarnaast kunnen de financiële gevolgen voor hun ouders desastreus zijn, omdat berijders van een opgevoerde fatbike onverzekerd rondrijden en daardoor kunnen opdraaien voor de ziekenhuiskosten en schadevergoeding als ze iemand aanrijden."

Snel maatregelen

"Uit recente cijfers van VeiligheidNL blijkt dat het in meer dan de helft van de slachtoffers van ongelukken met fatbikes gaat om kinderen tussen de 10 en 14 jaar en dat een kwart met hersenletsel op de spoedeisende hulp belandt. Deze cijfers maken weer pijnlijk duidelijk dat er echt snel maatregelen moeten komen om kinderen en alle medeweggebruikers te beschermen tegen deze risico's", aldus de opstellers van de petitie.

22 november '24 (15:18)

Vrijdagavond code geel in groot deel van Nederland vanwege gladheid

Een groot deel van Nederland krijgt 22 november code geel toegewezen vanwege een grote kans op gladheid. Dit geldt voor de provincies Noord-Brabant, Limburg, Gelderland, Utrecht, Flevoland, Overijssel, Drenthe, Friesland en Groningen. Het KNMI waarschuwt dat er kans is op gevaarlijk weer. Dat meldt Hart van Nederland.

22 november '24 (14:15)

Ook zaterdagochtend code geel om gladheid

In delen van Nederland geldt ook zaterdag code geel om gladheid. In alle provincies, behalve Zeeland en Noord- en Zuid-Holland, waarschuwt het KNMI opnieuw voor gladde wegen door "bevriezing van natte weggedeelten of een enkele winterse bui". De weerwaarschuwing geldt tot 10 uur.

22 november '24 (12:45)

Wegenwacht drukker met pechmeldingen door winters weer

Ook vrijdag heeft de Wegenwacht van de ANWB het drukker dan normaal. Dat meldt een woordvoerder. Op een normale vrijdag zouden er tussen de 3500 en 3800 meldingen binnenkomen, maar de verwachting is nu dat dat aantal deze vrijdag uitkomt op rond de 4500 meldingen. De meeste problemen gaan om accu's die het niet meer doen door het winterse weer.

22 november '24 (10:15)

Rijkswaterstaat: mijd Arnhem om lange files door winters weer

Rijkswaterstaat roept weggebruikers op de regio Arnhem te mijden. Vooral rond die Gelderse stad staan vrijdagochtend lange files door de winterse omstandigheden, meldt de organisatie op X.

22 november '24 ( 9:26)

E-gids ‘Leven zonder auto: hoe dan!?’ voor Uitgeesters

Inwoners van de gemeente Uitgeest kunnen gratis de e-gids 'Leven zonder auto: hoe dan!? aanvragen. In deze praktische gids vertelt auteur Petra van Kleef hoe mensen in acht stappen afscheid kunnen nemen van hun auto en zo meer ruimte, rust en vrijheid kunnen ervaren. Van Kleef leeft zelf al drie jaar autovrij met haar gezin en wil anderen inspireren om hetzelfde te doen. Daarover bericht de gemeente Uitgeest.

22 november '24 ( 9:09)

Nieuwe buurtbushalte verbindt Hellendoorn en Ommen

Al vele jaren rijdt buurtbuslijn 597 van station Nijverdal via Hellendoorn naar Krönnenzommer. Vanaf 16 december 2024 rijdt deze bus door naar Hancate, waar reizigers kunnen overstappen op een buurtbuslijn richting Lemele en Ommen of richting Lemelerveld. Dit zorgt voor een betere verbinding tussen deze kernen. Daarover bericht de gemeente Hellendoorn.

22 november '24 ( 8:45)

Infrastructuur 'piept en kraakt': logistieke sector eist actie

Het Nederlandse infrastructuurnetwerk dreigt vast te lopen als de overheid niet in actie komt. Daarvoor waarschuwt de Logistieke Alliantie, waarin brancheorganisaties in de logistieke sector en ondernemersverenigingen verenigd zijn. De alliantie wijst daarbij naar sluizen en bruggen die uitvallen, langere wachttijden voor binnenvaartschepen en dalende goederenstromen over het spoor.

22 november '24 ( 7:00)

Winters weer: geen code oranje meer in Groningen

De code oranje voor Groningen vanwege grote hinder door sneeuw en bevriezing van natte weggedeelten geldt niet meer. De code oranje, waarmee het KNMI aangeeft dat er een grote kans is op gevaarlijk weer, is om 05.21 uur beëindigd, meldt het weerinstituut. Voor het hele land, behalve het Waddengebied, geldt nog wel code geel.

21 november '24 (15:15)

Subsidiepot voor aanschaf nieuwe elektrische auto is leeg

De subsidiepot voor de aanschaf van een nieuwe elektrische auto is leeg. Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). In totaal was er 58 miljoen euro beschikbaar voor dit jaar, maar het agentschap heeft inmiddels meer aanvragen ontvangen dan dat er budget beschikbaar is.

21 november '24 (11:30)

Den Haag past honderden perrons bushaltes aan om schone bussen

Ruim tweehonderd perrons van bushaltes in Den Haag moeten in de komende jaren worden verbouwd. De stad krijgt vanaf volgend jaar nieuwe bussen die geen vervuilende stoffen uitstoten, en die zijn zes meter langer dan de huidige bussen. Daarom moeten de haltes langer worden. Dat kost de gemeente enkele honderdduizenden euro's.