Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Ook fabrikanten willen meer controle op opgevoerde fatbikes

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
Ook fabrikanten willen meer controle op opgevoerde fatbikes
Fabrikanten zijn het eens met de oproep van gemeenten en meerdere organisaties om meer te doen tegen opgevoerde fatbikes. Brekr, Phatfour en Knaap kunnen zich ook vinden in het verhogen van de minimumleeftijd. "Ook wij willen geen ongelukken met ons product", zegt medeoprichter van Brekr Niels Willems over de in Nederland geproduceerde fatbikes. "Veiligheid gaat boven de verkoop. En bovendien krijgt de fatbike op deze manier een verkeerd imago."

In de Tweede Kamer werd dinsdagmiddag een petitie aangeboden waarmee zo'n vijftig gemeenten en onder meer de Fietsersbond en de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen pleiten voor actie. Opgevoerde fatbikes leiden volgens hen op steeds meer plekken tot grote onveiligheid in het verkeer. De ondertekenaars willen een verbod op de verkoop van opgevoerde fatbikes en een onderzoek naar de invoering van een minimumleeftijd voor de snelle fietsen.

Doorn in het oog

De fabrikanten van fatbikes wijzen erop dat zij de juiste certificaten hebben en zich aan de wet- en regelgeving houden. "Het probleem wordt erg bij de producent neergelegd, maar de instanties zouden beter moeten handhaven. Daar schort het aan", reageert de woordvoerder van Knaap. Ook voor Brekr zijn de opgevoerde fatbikes "een doorn in het oog". "Wij doen er van alles aan, maar onze rol is beperkt", zegt Willems.

Chinese modellen

Volgens de fabrikanten zijn de illegale, opgevoerde fatbikes het probleem. Deze worden vanuit onder meer China geïmporteerd zonder afdracht van importheffingen en zijn flink goedkoper, en daardoor populair bij jongeren. "Maar deze fietsen voldoen niet aan de normering en kunnen heel makkelijk opgevoerd worden", zegt medeoprichter Pieter van Beusekom van Phatfour. "Die import van illegale producten kunnen wij niet handhaven, dat ligt bij onder meer de NVWA, de douane en de politie." Ook Knaap en Brekr pleiten voor meer controle op de import. Het zou daarnaast voor de consument duidelijk moeten zijn welke merken voldoen aan de eisen en welke niet. Zelf doen ze er naar eigen zeggen alles aan om het gebruikers zo moeilijk mogelijk te maken de fatbikes op te voeren.

Brekr, Phatfour en Knaap zijn niet tegen het invoeren van een minimumleeftijd, maar willen dan wel dat die geldt voor alle e-bikes. "Anders verschuif je het probleem", zegt Willems. Voor dalende verkoopcijfers vrezen ze niet, omdat kopers van de drie genoemde fabrikanten veelal wat ouder zijn.

Maatregelen fabrikanten

In maart kwamen de fabrikanten Brekr, Phatfour, Knaap en Doppio zelf met maatregelen om het opvoeren tegen te gaan.

22 november '24 (15:18)

Vrijdagavond code geel in groot deel van Nederland vanwege gladheid

Een groot deel van Nederland krijgt 22 november code geel toegewezen vanwege een grote kans op gladheid. Dit geldt voor de provincies Noord-Brabant, Limburg, Gelderland, Utrecht, Flevoland, Overijssel, Drenthe, Friesland en Groningen. Het KNMI waarschuwt dat er kans is op gevaarlijk weer. Dat meldt Hart van Nederland.

22 november '24 (14:15)

Ook zaterdagochtend code geel om gladheid

In delen van Nederland geldt ook zaterdag code geel om gladheid. In alle provincies, behalve Zeeland en Noord- en Zuid-Holland, waarschuwt het KNMI opnieuw voor gladde wegen door "bevriezing van natte weggedeelten of een enkele winterse bui". De weerwaarschuwing geldt tot 10 uur.

22 november '24 (12:45)

Wegenwacht drukker met pechmeldingen door winters weer

Ook vrijdag heeft de Wegenwacht van de ANWB het drukker dan normaal. Dat meldt een woordvoerder. Op een normale vrijdag zouden er tussen de 3500 en 3800 meldingen binnenkomen, maar de verwachting is nu dat dat aantal deze vrijdag uitkomt op rond de 4500 meldingen. De meeste problemen gaan om accu's die het niet meer doen door het winterse weer.

22 november '24 (10:15)

Rijkswaterstaat: mijd Arnhem om lange files door winters weer

Rijkswaterstaat roept weggebruikers op de regio Arnhem te mijden. Vooral rond die Gelderse stad staan vrijdagochtend lange files door de winterse omstandigheden, meldt de organisatie op X.

22 november '24 ( 9:26)

E-gids ‘Leven zonder auto: hoe dan!?’ voor Uitgeesters

Inwoners van de gemeente Uitgeest kunnen gratis de e-gids 'Leven zonder auto: hoe dan!? aanvragen. In deze praktische gids vertelt auteur Petra van Kleef hoe mensen in acht stappen afscheid kunnen nemen van hun auto en zo meer ruimte, rust en vrijheid kunnen ervaren. Van Kleef leeft zelf al drie jaar autovrij met haar gezin en wil anderen inspireren om hetzelfde te doen. Daarover bericht de gemeente Uitgeest.

22 november '24 ( 9:09)

Nieuwe buurtbushalte verbindt Hellendoorn en Ommen

Al vele jaren rijdt buurtbuslijn 597 van station Nijverdal via Hellendoorn naar Krönnenzommer. Vanaf 16 december 2024 rijdt deze bus door naar Hancate, waar reizigers kunnen overstappen op een buurtbuslijn richting Lemele en Ommen of richting Lemelerveld. Dit zorgt voor een betere verbinding tussen deze kernen. Daarover bericht de gemeente Hellendoorn.

22 november '24 ( 8:45)

Infrastructuur 'piept en kraakt': logistieke sector eist actie

Het Nederlandse infrastructuurnetwerk dreigt vast te lopen als de overheid niet in actie komt. Daarvoor waarschuwt de Logistieke Alliantie, waarin brancheorganisaties in de logistieke sector en ondernemersverenigingen verenigd zijn. De alliantie wijst daarbij naar sluizen en bruggen die uitvallen, langere wachttijden voor binnenvaartschepen en dalende goederenstromen over het spoor.

22 november '24 ( 7:00)

Winters weer: geen code oranje meer in Groningen

De code oranje voor Groningen vanwege grote hinder door sneeuw en bevriezing van natte weggedeelten geldt niet meer. De code oranje, waarmee het KNMI aangeeft dat er een grote kans is op gevaarlijk weer, is om 05.21 uur beëindigd, meldt het weerinstituut. Voor het hele land, behalve het Waddengebied, geldt nog wel code geel.

21 november '24 (15:15)

Subsidiepot voor aanschaf nieuwe elektrische auto is leeg

De subsidiepot voor de aanschaf van een nieuwe elektrische auto is leeg. Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). In totaal was er 58 miljoen euro beschikbaar voor dit jaar, maar het agentschap heeft inmiddels meer aanvragen ontvangen dan dat er budget beschikbaar is.

21 november '24 (11:30)

Den Haag past honderden perrons bushaltes aan om schone bussen

Ruim tweehonderd perrons van bushaltes in Den Haag moeten in de komende jaren worden verbouwd. De stad krijgt vanaf volgend jaar nieuwe bussen die geen vervuilende stoffen uitstoten, en die zijn zes meter langer dan de huidige bussen. Daarom moeten de haltes langer worden. Dat kost de gemeente enkele honderdduizenden euro's.