Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Waarschuwing van ANWB voor dure laadpalen in Europa

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Waarschuwing van ANWB voor dure laadpalen in Europa
Nederlanders die met een elektrische auto op vakantie gaan, moeten in het buitenland oppassen voor "excessief" dure laadpalen. De ANWB waarschuwt dat de stroomprijs per kilowattuur in veel Europese vakantielanden weliswaar niet uitzonderlijk is, maar dat op sommige plekken daarbovenop hoge tarieven worden gerekend voor iedere minuut of ieder uur dat de auto aan de laadpaal staat. Vakantiegangers kunnen daardoor te maken krijgen met extreem hoge rekeningen, aldus de toeristenbond.

Zo ontvingen tientallen mensen met een laadpas van de ANWB de afgelopen maanden een rekening van meer dan honderd euro voor een enkele laadsessie in het buitenland. In een geval ging het om een factuur van 480 euro, aldus de ANWB, voor iets meer dan een dag laden op een Franse camping. De automobilist in kwestie had in die tijd maar voor ongeveer 100 kilometer aan elektriciteit geladen, maar de laadpaalexploitant bleek daarbovenop 30 cent per minuut te rekenen.

Blokkeertarieven

Hoewel zulke tijdgebonden tarieven, ook wel bekend als blokkeertarieven, ook in Nederland voorkomen, zijn die volgens de ANWB in met name Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk veel gebruikelijker. "Veel Nederlandse elektrische rijders zijn daar nog niet aan gewend", legt een woordvoerster uit. De toeristenbond adviseert vakantiegangers met een elektrische auto dan ook om altijd van tevoren het tarief en de prijsopbouw van een laadpaal te controleren via bijvoorbeeld de app van het bedrijf waarvan ze een laadpas hebben. Anders kan een nacht de auto opladen bij een hotel "zomaar duurder zijn dan de daadwerkelijke overnachting", waarschuwt de ANWB.

Laadpas

In totaal zijn er ruim 200.000 mensen met een laadpas van de ANWB. "Maar ook enkele tientallen excessen zijn voor ons al reden om aan de bel te trekken", aldus de woordvoerster. "We willen voorkomen dat automobilisten met zulke uitschieters te maken krijgen."

De bond zegt niet in alle gevallen tegen blokkeertarieven te zijn, omdat die kunnen voorkomen dat auto's bij een laadpaal blijven staan terwijl de accu al vol is. Maar de tarieven moeten wel "redelijk" zijn, aldus de ANWB.

22 november '24 (15:18)

Vrijdagavond code geel in groot deel van Nederland vanwege gladheid

Een groot deel van Nederland krijgt 22 november code geel toegewezen vanwege een grote kans op gladheid. Dit geldt voor de provincies Noord-Brabant, Limburg, Gelderland, Utrecht, Flevoland, Overijssel, Drenthe, Friesland en Groningen. Het KNMI waarschuwt dat er kans is op gevaarlijk weer. Dat meldt Hart van Nederland.

22 november '24 (14:15)

Ook zaterdagochtend code geel om gladheid

In delen van Nederland geldt ook zaterdag code geel om gladheid. In alle provincies, behalve Zeeland en Noord- en Zuid-Holland, waarschuwt het KNMI opnieuw voor gladde wegen door "bevriezing van natte weggedeelten of een enkele winterse bui". De weerwaarschuwing geldt tot 10 uur.

22 november '24 (12:45)

Wegenwacht drukker met pechmeldingen door winters weer

Ook vrijdag heeft de Wegenwacht van de ANWB het drukker dan normaal. Dat meldt een woordvoerder. Op een normale vrijdag zouden er tussen de 3500 en 3800 meldingen binnenkomen, maar de verwachting is nu dat dat aantal deze vrijdag uitkomt op rond de 4500 meldingen. De meeste problemen gaan om accu's die het niet meer doen door het winterse weer.

22 november '24 (10:15)

Rijkswaterstaat: mijd Arnhem om lange files door winters weer

Rijkswaterstaat roept weggebruikers op de regio Arnhem te mijden. Vooral rond die Gelderse stad staan vrijdagochtend lange files door de winterse omstandigheden, meldt de organisatie op X.

22 november '24 ( 9:26)

E-gids ‘Leven zonder auto: hoe dan!?’ voor Uitgeesters

Inwoners van de gemeente Uitgeest kunnen gratis de e-gids 'Leven zonder auto: hoe dan!? aanvragen. In deze praktische gids vertelt auteur Petra van Kleef hoe mensen in acht stappen afscheid kunnen nemen van hun auto en zo meer ruimte, rust en vrijheid kunnen ervaren. Van Kleef leeft zelf al drie jaar autovrij met haar gezin en wil anderen inspireren om hetzelfde te doen. Daarover bericht de gemeente Uitgeest.

22 november '24 ( 9:09)

Nieuwe buurtbushalte verbindt Hellendoorn en Ommen

Al vele jaren rijdt buurtbuslijn 597 van station Nijverdal via Hellendoorn naar Krönnenzommer. Vanaf 16 december 2024 rijdt deze bus door naar Hancate, waar reizigers kunnen overstappen op een buurtbuslijn richting Lemele en Ommen of richting Lemelerveld. Dit zorgt voor een betere verbinding tussen deze kernen. Daarover bericht de gemeente Hellendoorn.

22 november '24 ( 8:45)

Infrastructuur 'piept en kraakt': logistieke sector eist actie

Het Nederlandse infrastructuurnetwerk dreigt vast te lopen als de overheid niet in actie komt. Daarvoor waarschuwt de Logistieke Alliantie, waarin brancheorganisaties in de logistieke sector en ondernemersverenigingen verenigd zijn. De alliantie wijst daarbij naar sluizen en bruggen die uitvallen, langere wachttijden voor binnenvaartschepen en dalende goederenstromen over het spoor.

22 november '24 ( 7:00)

Winters weer: geen code oranje meer in Groningen

De code oranje voor Groningen vanwege grote hinder door sneeuw en bevriezing van natte weggedeelten geldt niet meer. De code oranje, waarmee het KNMI aangeeft dat er een grote kans is op gevaarlijk weer, is om 05.21 uur beëindigd, meldt het weerinstituut. Voor het hele land, behalve het Waddengebied, geldt nog wel code geel.

21 november '24 (15:15)

Subsidiepot voor aanschaf nieuwe elektrische auto is leeg

De subsidiepot voor de aanschaf van een nieuwe elektrische auto is leeg. Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). In totaal was er 58 miljoen euro beschikbaar voor dit jaar, maar het agentschap heeft inmiddels meer aanvragen ontvangen dan dat er budget beschikbaar is.

21 november '24 (11:30)

Den Haag past honderden perrons bushaltes aan om schone bussen

Ruim tweehonderd perrons van bushaltes in Den Haag moeten in de komende jaren worden verbouwd. De stad krijgt vanaf volgend jaar nieuwe bussen die geen vervuilende stoffen uitstoten, en die zijn zes meter langer dan de huidige bussen. Daarom moeten de haltes langer worden. Dat kost de gemeente enkele honderdduizenden euro's.