VeiligheidNL wil dat fatbikewet breder en strenger wordt

Door ANP
4 min
VeiligheidNL blijft pleiten voor een strengere en bredere wetgeving rondom elektrische fietsen dan waarvoor de Tweede Kamer dinsdag stemde. Een meerderheid van de politici in Den Haag is voor een minimumleeftijd van 14 jaar, maar volgens het kenniscentrum voor letselpreventie moet dit 16 jaar worden. Ook zou de leeftijdsgrens moeten gelden voor alle e-bikes en niet alleen voor fatbikes.

Naast de leeftijdsgrens van 14 jaar, stemde de Tweede Kamer dinsdag voor een helmplicht op de fatbike. Het ministerie voor Infrastructuur en Veiligheid gaat de invulling van die motie verder onderzoeken. Minister Barry Madlener was net als VeiligheidNL al niet voor een onderscheid tussen fatbikes en andere e-bikes, onder andere omdat fabrikanten snel zouden inspelen op nieuwe wetgeving door aanpassingen te doen en handhaving lastig zou zijn.

Letselgegevens

VeiligheidNL verzamelde letselgegevens via rapportages van veertien ziekenhuisafdelingen spoedeisende hulp (SEH). Uit die cijfers bleek deze week dat het aantal ernstige ongelukken fors toenam de laatste maanden. Vooral jongeren van 12 tot en met 15 jaar blijken slachtoffer. Zij houden relatief veel vaker hersenletsel over aan ongelukken met elektrische fietsen dan aan ongelukken met gewone fietsen. VeiligheidNL doet dinsdag dan ook "de oproep aan ouders om goed na te denken over de aanschaf van zo'n fiets voor je kinderen".

Nieuwe registratieweek

Samen met de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen, de Nederlandse Vereniging voor Traumachirurgie en Artsen voor Veilig Fietsen start 30 september een nieuwe registratieweek waarin fietsongelukken worden bijgehouden. Dan doen 79 ziekenhuizen met hun SEH-afdelingen mee, de cijfers moeten een completer beeld geven van fietsongelukken. Er wordt gekeken welke fiets betrokken was bij het ongeluk, en naar de leeftijd, helmdracht en ernst van het letsel van de slachtoffers.