Pakketbezorgers DHL en PostNL passen duurzaamheidsclaims aan na actie ACM
Volgens de toezichthouder werd het onderzoek vorig jaar begonnen omdat bij pakketbezorging veel groene claims worden gedaan terwijl deze sector nog altijd vervuilend is. Nadat de ACM DHL en PostNL had gesproken, hebben ze toegezegd claims te verwijderen of aan te passen.
Claims
Zo heeft PostNL de claim 'Je pakket wordt duurzaam bezorgd' aangepast naar 'Het laatste stuk tot aan je voordeur rijden we steeds vaker elektrisch of op biobrandstof'. DHL heeft toegezegd claims als 'GoGreen' en 'Natuurlijk onderweg' te verwijderen. Uiterlijk medio volgend jaar zijn alle betreffende groene claims verwijderd, ook die op de bezorgbusjes.
Impact
"Consumenten kopen steeds vaker online. Daarmee neemt het bezorgen en versturen van pakketten ook enorm toe. Consumenten zien vooral de laatste kilometers van de verzending, maar pakketbezorging heeft een veel grotere impact op het milieu dan die laatste kilometers. Gelukkig zijn deze bedrijven zich daarvan bewust en passen zij hun claims nu aan. Alleen specifieke claims die gebaseerd zijn op echte duurzaamheidsinspanningen helpen consumenten om een goede keuze te maken", zegt Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM.