Elektrisch rijden en hybrides domineren autoverkoop in 2024
In 2024 werden in totaal 381.277 personenauto's geregistreerd, een stijging van 3,1 procent ten opzichte van 2023. Hybrides vormden de grootste groep, terwijl volledig elektrische voertuigen een tweede plek innamen. Benzineauto’s en dieselmodellen zagen hun marktaandeel verder krimpen.
- Hybride: 159.705 registraties (41,9% marktaandeel, +4,8% t.o.v. 2023)
- Volledig elektrisch (EV): 132.166 registraties (34,7% marktaandeel, +3,9%)
- Benzine: 83.408 registraties (21,9% marktaandeel, -8,5%)
- Diesel: 3.763 registraties (1,0% marktaandeel, -0,1%)
- LPG: 2.185 registraties (0,6% marktaandeel, gelijk aan 2023)
De groei van elektrisch rijden wordt voornamelijk toegeschreven aan de populariteit onder leaserijders, wat ten koste ging van de benzineauto.
Topmodellen van 2024
Tesla domineerde opnieuw de verkooplijsten met de Model Y als bestverkochte auto van het jaar. Kia en Volvo scoorden ook goed met diverse modellen.
- Tesla Model Y - 19.058 registraties (5,0% marktaandeel)
- Kia Niro - 10.914 registraties (2,9% marktaandeel)
- Volvo EX30 - 10.802 registraties (2,8% marktaandeel)
- Tesla Model 3 - 10.702 registraties (2,8% marktaandeel)
- Kia Picanto - 8.370 registraties (2,2% marktaandeel)
Uitdagen elektrisch rijden
Hoewel de verkoop van elektrische auto's groeide, blijft hun aandeel in het totale wagenpark beperkt. Van de ruim 9 miljoen geregistreerde personenauto's in Nederland rijden er nog bijna 7,7 miljoen op benzine of diesel, wat neerkomt op een marktaandeel van 82,5 procent. Volledig elektrische auto's hebben een aandeel van slechts 5,4 procent, terwijl hybrides op 11 procent staan.
De afbouw van stimuleringsmaatregelen kan de groei van elektrisch rijden in 2025 onder druk zetten. De aanschafsubsidie voor nieuwe EV’s is stopgezet en de bijtelling en wegenbelasting worden verhoogd. Dit kan gevolgen hebben voor het behalen van de klimaatdoelen.
Bestelbusjes in opkomst
Een ander opvallend feit uit 2024 was de forse stijging in de verkoop van bestelbusjes, met bijna 130.000 registraties – een toename van 87 procent. Dit wordt toegeschreven aan twee factoren: de invoering van bpm op bestelbusjes in 2025 en strengere milieuregels in stadscentra. Veel bedrijven kochten vooruitlopend op deze maatregelen schonere busjes.