Oost-Europese vrachtwagens domineren Nederlands goederenvervoer

Door Nationale Transportgids / Johanne Levinsky
3 min
Buitenlandse vrachtwagens vervoerden in 2023 meer goederen van en naar Nederland dan Nederlandse vrachtwagens. In totaal ging het om 103 miljoen ton, waarvan 55,4 procent door vrachtwagens uit Oost-Europa werd vervoerd. Vooral Poolse transporteurs speelden een grote rol. Dit meldt CBS.

Het aantal goederen dat Oost-Europese vrachtwagens vervoerden is de afgelopen jaren explosief gestegen. In 2007 vervoerden zij nog 15 miljoen ton, terwijl dat in 2023 was opgelopen tot 57 miljoen ton. Poolse vrachtwagens vervoerden het meeste: 30 miljoen ton, bijna drie keer zoveel als in 2007. Ook Roemeense en Litouwse vrachtwagens vervoerden meer.

West-Europese en Nederlandse vrachtwagens verliezen terrein

Terwijl Oost-Europese vrachtwagens hun marktaandeel vergrootten, vervoerden West-Europese vrachtwagens juist minder goederen. Duitse en Belgische vrachtwagens zagen hun aandeel halveren. Nederlandse vrachtwagens vervoerden in 2023 nog 91 miljoen ton goederen, een daling van 30,5 procent ten opzichte van 2007.

Meer kilometers, jongere vrachtwagens

Buitenlandse vrachtwagens reden in 2023 gezamenlijk ruim 975 miljoen kilometer op Nederlandse wegen, een stijging van 40 procent sinds 2013. Vooral vrachtwagens uit Oost-Europa reden meer kilometers dan ooit: hun aandeel groeide van 36 procent in 2013 naar 57 procent in 2023. Poolse vrachtwagens voerden de lijst aan met bijna 280 miljoen kilometer.

De meeste buitenlandse vrachtwagens in Nederland zijn relatief jong. Bij 86,7 procent van de ritten reed een vrachtwagen van zeven jaar of jonger. Bij Oost-Europese vrachtwagens was bijna de helft zelfs drie jaar of jonger. In hun eigen landen rijden vervoerders juist vaker met oudere vrachtwagens.