Onderzoek provincie Utrecht naar fietsroutes en fietsgedrag scholieren
![Onderzoek provincie Utrecht naar fietsroutes en fietsgedrag scholieren](https://www.nationaletransportgids.nl/rails/active_storage/representations/proxy/eyJfcmFpbHMiOnsibWVzc2FnZSI6IkJBaHBBMlV1VlE9PSIsImV4cCI6bnVsbCwicHVyIjoiYmxvYl9pZCJ9fQ==--5d6c90b850e66aa8b5d0d4f7d9002d763d207d13/eyJfcmFpbHMiOnsibWVzc2FnZSI6IkJBaDdCem9MWm05eWJXRjBTU0lJYW5CbkJqb0dSVlE2RW5KbGMybDZaVjkwYjE5bWFYUmJCMmtDWUFScEFuWUMiLCJleHAiOm51bGwsInB1ciI6InZhcmlhdGlvbiJ9fQ==--7e7a2a35c597e790659a5b1a032ad58a9e044437/fiets%20(2).jpg)
Zestien procent van het fietsnetwerk in de provincie Utrecht is aangemerkt als een belangrijke scholierenroute. Van zo'n route is sprake bij minstens 150 fietsritten door scholieren per dag. Naast de routes zijn verkeersveiligheidsknelpunten in kaart gebracht, bijvoorbeeld smalle fietspaden en gevaarlijke kruispunten. Uit het onderzoek blijkt dat op een groot deel van de schoolfietsroutes de knelpunten relatief beperkt zijn, maar dat er toch nog locaties zijn waar verbetering gewenst en mogelijk is.
Specifieke problemen
Scholieren van twee middelbare scholen zijn bij het onderzoek betrokken om dit te verfijnen. Zij gaven aan zich doorgaans veilig te voelen op de fiets, maar noemden wel specifieke problemen, zoals gevaarlijke situaties bij gemengd verkeer of afleiding door telefoons.
Fietsgedrag
Behalve op infrastructuur richt de provincie Utrecht zich op fietsgedrag. Bijvoorbeeld lesprogramma’s die scholieren bewustmaken van veilig gedrag, zoals afleiding in het verkeer voorkomen en omgaan met groepsdruk. Vanaf 2025 start een project dat specifiek gericht is op jonge e-bikegebruikers.