BOVAG pleit voor uitfaseren bpm: ‘Opbrengst door ev’s historisch laag’
Bij de import van auto’s leidt de bpm tot veel misbruik. Schadeclaims worden overdreven of verzonnen om minder belasting te betalen. Juristen specialiseren zich in naheffingen, waardoor de Belastingdienst overspoeld wordt met bezwaar- en beroepszaken. Bijna de helft van alle nieuwe fiscale rechtszaken in 2023 ging over bpm. De Raad voor de Rechtspraak waarschuwt bovendien dat dit de rechtspraak dreigt te verlammen.
Verouderd wagenpark
Door de bpm zijn nieuwe auto’s duurder en dat remt de vernieuwing van het wagenpark. Nederland heeft daardoor een van de oudste autovloten in West-Europa. Afschaffing van de bpm kan juist helpen bij de verduurzaming, aldus BOVAG
BOVAG stelt dat 2035 het moment is om de bpm uit te faseren. Vanaf dat jaar zijn alle nieuwe auto’s emissieloos en heeft de bpm geen functie meer. De opbrengsten kunnen dan via andere belastingen binnenkomen. Een verhoging van de bpm voor brandstofauto’s of een heffing op elektrische voertuigen, zoals nu in Den Haag wordt overwogen, zou de verduurzaming juist afremmen. “Onze oproep is helder: blaas de bpm niet nieuwe leven in, maar zorg voor uitfasering. Daarvan profiteren de overheid, de sector, de consument én het klimaat”, aldus algemeen directeur Peter Niesink van BOVAG.