Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Schiphol 'begrijpt zorgen medewerkers' over gezondheidsrisico's uitlaatgassen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 7 min
location_on [xx]km
Schiphol "begrijpt dat medewerkers zich zorgen maken" over gezondheidsrisico's die ze lopen door dagelijks in de uitlaatgassen van vliegtuigen en dieselvoertuigen te werken. Dat laat een woordvoerster van de luchthaven weten. De luchthaven zou sinds 2007 "veel maatregelen hebben genomen" om de uitstoot naar beneden te krijgen.

De luchthaven reageert op een publicatie van Zembla. Daarin wordt gesteld dat zowel Schiphol als KLM er al vijftien jaar van op de hoogte is dat platformmedewerkers een verhoogd risico hebben op hartproblemen en longkanker door de gassen. Aan een advies om blootstelling bij de ongeveer 20.000 medewerkers zoveel mogelijk terug te dringen, zou geen gehoor zijn gegeven.

'We blijven altijd onder de landelijke norm'

Schiphol bevestigt van de waarschuwing op de hoogte te zijn en zegt sinds dat jaar maatregelen genomen te hebben. "Zoals elektrische voertuigen op de platformen, uitbreiden van stroomvoorzieningen van vliegtuigen en we investeren in duurzaam taxiën", aldus de woordvoerster van Schiphol. Ook voeren Schiphol en KLM sinds 2007 metingen uit op het platform naar de uitstoot. "We blijven altijd onder de landelijke norm, en willen daarnaast de uitstoot verder naar beneden krijgen." Volgens een KLM-woordvoerder zou een neerwaartse trend in die waarden te zien zijn.

Ziek

Toch zeggen medewerkers tegen Zembla dat ze collega's ziek zien worden. "Ik ken geen collega of werknemer op Schiphol met een andere doodsoorzaak dan kanker", zegt Gerben de Jong, die voor KLM als leidinggevende dagelijks op het platform staat. Iemand anders meldt dat collega's "longkanker, maagkanker en stembandkanker" kregen, allemaal voor ze de pensioenleeftijd bereikten. Ook zou een "opvallend hoog" percentage platformmedewerkers hartklachten hebben. KLM zou met meldingen over onveilige werksituaties niets doen.

Een KLM-woordvoerder zegt dat die meldingen zijn ontvangen. "We zijn daarna gesprekken aangegaan en legden in bijzijn van deskundigen uit waar we mee bezig zijn. We nemen de zorgen zeer serieus." KLM is "hartstikke hard bezig de uitstoot terug te drukken, maar dat kan niet van vandaag op morgen".

Vervolgonderzoek

KLM zegt dat vervolgonderzoek opgezet wordt naar de blootstelling van medewerkers aan ultrafijnstof. Een in oktober verschenen onderzoek van TNO geeft volgens Schiphol inzicht "in de specifieke locaties waar we met voorrang actie moeten ondernemen. Daar gaan we nu mee aan de slag", staat in een schriftelijke verklaring.

Het TNO-onderzoek bevestigt voor vakbond FNV de schadelijkheid van ultrafijnstof. De bond eist nu van onder meer Schiphol en KLM dat de niveaus van blootstelling zeer snel omlaaggaan. "Ze kijken al jaren de andere kant op, we weten al jaren dat het slecht is. Met dit rapport hebben we voldoende bewijs om maatregelen af te dwingen", aldus een woordvoerder. Daarnaast gaat FNV de werkgevers aansprakelijk stellen voor geleden gezondheidsschade.

Door: ANP

04 februari '25 (14:45)

Studie: minder vluchten Schiphol schaden vestigingsklimaat niet

Het aantal vliegbewegingen via Schiphol kan fors omlaag, zonder dat het Nederlandse vestigingsklimaat in het geding komt. Dat schrijven onderzoekers Walter Manshanden en Hans Buursma in het economenblad ESB. Volgens hen kan het aantal vliegbewegingen naar 345.000 in plaats van de 452.500 waar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat nu naar streeft.

03 februari '25 (13:15)

Provincie Utrecht uit bij minister zorgen over vierde aanvliegroute Schiphol

De provincie Utrecht maakt zich grote zorgen over de gevolgen van de luchtruimherziening, en dan vooral over het plan een vierde aanvliegroute naar Schiphol in te stellen. In een brief aan minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) schrijft gedeputeerde Huib van Essen dat het "niet acceptabel" is als er door de extra aanvliegroute meer hinder ontstaat voor de huidige en toekomstige bewoners van de provincie. Ongeveer twintig Utrechtse gemeenten hebben hun handtekening onder de brief gezet.

31 januari '25 (11:10)

Raymond Reedijk is de nieuwe Sales Director Indirect Sales bij KLM

Vanaf 1 februari is Raymond Reedijk de nieuwe Sales Director Indirect Sales bij KLM Nederland. Hij is dan verantwoordelijk voor de ticketverkoop via de indirecte kanalen. Daarbij gaat het om zowel de zakelijke als de vrijetijdssector. Dat meldt Travelpro. 

30 januari '25 (16:00)

Belgisch luchtruim dicht door probleem bij luchtverkeersleiding

Het Belgische luchtruim is gesloten door een technisch probleem bij luchtverkeersleider skeyes, meldt het Belgische persbureau Belga. Mogelijk heeft dit ook gevolgen voor vliegverkeer van en naar Nederland, aangezien veel vluchten ook door het Belgische luchtruim gaan.

30 januari '25 (14:30)

Veel minder vakantieboekingen naar de VS: Azië populairder

Het aantal vakantieboekingen naar de Verenigde Staten is vorig jaar met meer dan 12 procent gedaald, meldt brancheorganisatie ANVR. De forse daling komt vooral door de dure dollar en de gestegen vliegtaks. "Mensen zeggen hierdoor vaker, laten we deze keer maar een andere bestemming kiezen", zegt een woordvoerster van de branchevereniging.

30 januari '25 (10:28)

Te weinig aandacht voor drugs- en mensenhandel op Eindhoven Airport

Eindhoven Airport is een makkelijke plek voor criminelen om drugs of mensen te verhandelen. Om dit én corruptie daar aan te pakken, intensiveren Defensie, gemeente Eindhoven, de luchthaven, RIEC en de Marechaussee hun samenwerking. Dit meldt Omroep Brabant.

29 januari '25 (18:15)

Air France vliegt vanaf zaterdag ook weer op Beiroet

Air France vliegt vanaf zaterdag ook weer op de Libanese hoofdstad Beiroet. De aankondiging volgt op het besluit van de luchtvaartmaatschappij om weer naar Tel Aviv te vliegen: die vluchten zijn afgelopen zaterdag hervat. Air France vloog niet langer naar beide steden vanwege de spanningen in de regio, waaronder de oorlog tussen Israël en Hamas.

29 januari '25 (14:59)

Groter aandeel Royal Schiphol Group in Brisbane Airport

Royal Schiphol Group vergroot haar aandeel in Brisbane Airport Corporation Holdings (BACH). Daarvan is het sinds 1997 aandeelhouder. Het belang is met 0,52% verhoogd tot 20,13%. Deze door de aankoop van aandelen van een andere aandeelhouder gerealiseerde stap zorgt ervoor dat Schiphol nu meer dan twintig procent bezit en daarmee recht houdt op een tweede bestuurszetel. Dat meldt Schiphol.

29 januari '25 (12:26)

Overeenkomst tussen Royal Schiphol Group en EIB voor investeringen in infrastructuur

Royal Schiphol Group en de Europese Investeringsbank (EIB) hebben een leenovereenkomst gesloten met een waarde van 175 miljoen euro. Dit betreft het eerste deel van een financiering ter waarde van 400 miljoen euro. Deze lening draagt bij aan de financiële stabiliteit van Schiphol. Een belangrijke mijlpaal om de uitvoering van de grote investeringsopgave van 6 miljard euro mogelijk te maken. Dat meldt Schiphol.

29 januari '25 (10:14)

Honderden kantoorbanen weg bij KLM

KLM kondigde in oktober 2024 een pakket maatregelen aan om de financiële en operationele prestaties van het bedrijf structureel te verbeteren. Vandaag werd bekend dat KLM een reductie van 250 arbeidsplaatsen in niet-operationele functies gaat doorvoeren. Dat meldt KLM.