Te weinig aandacht voor drugs- en mensenhandel op Eindhoven Airport
Huidige controles zijn vooral gericht op vuurwapens en explosieven en in mindere mate op drugs, mensenhandel of witwassen. Hiermee is er genoeg aandacht voor luchtvaartveiligheid, maar niet voor overige zaken die veel op Eindhoven Airport plaatsvinden. Hierdoor ontstaan blinde vlekken, blijkt uit onderzoek van de betrokken partijen.
Bagagehal is risicoplek
Onder meer de bagagehal is een plek waar onvoldoende toezicht is. Er zijn bijvoorbeeld geen alarmen geïnstalleerd op bagagebanden. Haalt iemand de bagage nog voor de controle van de band af, kunnen er zo ongemerkt andere spullen in worden gedaan. Ook ontbreekt daar cameratoezicht. De Marechaussee, Douane en beveiligingsdiensten noemen dit een belangrijk punt van verbeteringen.
Veel private en publieke partijen
Een ander probleem is de vele private en publieke partijen die op het vliegveld in Eindhoven werkzaam zijn. Hierdoor is niet duidelijk wie wat doet en waar de verantwoordelijkheid precies ligt. De opsporingsdiensten wisselen daarnaast onvoldoende informatie uit. De vele bedrijven op en rondom het terrein van het vliegveld kunnen ook nog eens worden ingezet voor criminaliteit. Vooral in de gebieden Eindhoven Airport, Park Forum en Flight Forum zijn bedrijven minder zichtbar en minder professioneel dan bedrijven die je bij het vliegveld in Amsterdam kunt vinden. Project ‘Knock and Talk’ moet meer inzicht geven in die bedrijven.
Een ander project dat wordt geleid door de douane, moet vliegveldpersoneel meer bewustwording brengen over ondermijning. Zo kunnen zij beter herkennen wanneer er sprake is van crimineel gedrag én zijn ze weerbaarder. Een derde project gaat over informatiedeling. Betrokkenen willen onderzoeken hoe alle cruciale informatie bij de juiste partijen belandt.
Foto: Eindhoven Airport