Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

KLM moet aantal vliegbestemmingen beperken door krimp Schiphol

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
KLM moet aantal vliegbestemmingen beperken door krimp Schiphol
Door de krimpplannen voor Schiphol van het kabinet moet KLM zijn bestemmingennetwerk waarschijnlijk flink verkleinen. De luchtvaartmaatschappij denkt dat er dan zo'n 25 Europese plaatsen geschrapt moeten worden en zeker vijf verdere bestemmingen. Dat zou betekenen dat het netwerk ruwweg met bijna een vijfde moet slinken.

Het kabinet wil het totaal aantal vliegbewegingen op de luchthaven gaan terugbrengen van maximaal 500.000 naar 440.000 per jaar. Dat is om de geluidsoverlast en de milieu-uitstoot te beperken. KLM wordt daar als grootste gebruiker van Schiphol hard door geraakt.

In juni zei de maatschappij al te vrezen voor het voortbestaan van zijn netwerk zoals we dat nu kennen. KLM gaf ook al aan dat de hubfunctie van Schiphol zwaar zou worden ondermijnd. Maar concrete scenario's van de impact van het kabinetsbesluit ontbraken toen nog. Nu heeft KLM dat wel op papier gezet en naar leden van de Tweede Kamer gestuurd.

Aanzienlijke aantasting

Een mogelijk scenario is het schrappen van circa 25 Europese bestemmingen. Daarbij moet dan gedacht worden aan steden als Kiev, Porto en Belgrado. Bij de lange afstandsbestemmingen zouden bijvoorbeeld Montreal, Boston, Taipei en Osaka zomaar kunnen worden geschrapt.

De maatschappij spreekt van een "aanzienlijke aantasting" van zijn netwerk, te meer omdat het bedrijf het erg moet hebben van de vele overstappers die vanuit bijvoorbeeld Azië via Schiphol doorvliegen naar een andere bestemming in Europa. "We hebben de afgelopen jaren juist unieke verbindingen toegevoegd om de Europa-operatie winstgevend te krijgen en om KLM financieel gezond te maken."

Onnodig

De KLM wijst erop dat krimp eigenlijk ook onnodig is. Vlootvernieuwing leidt volgens de maatschappij tot betere uitkomsten als het gaat om geluids- en emissiereductie. Door oude vliegtuigen te vervangen voor zuinigere toestellen zou het mogelijk zijn om de hoeveelheid geluid te halveren in 2030. De nieuwere vliegtuigen zouden ook zorgen voor een vermindering van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van 15 procent.

Met het gepresenteerde plan hoopt KLM de politiek in Den Haag op andere gedachten te brengen. Daarbij hamert de maatschappij er ook op dat eigenlijk het hele Nederlandse bedrijfsleven erop achteruit zou gaan als het krimpplan doorgezet wordt. "De rijen op Schiphol laten zien dat mensen willen blijven reizen. En als het niet vanaf Schiphol kan, dan vertrekken mensen vanuit de buurlanden."

Door: ANP

04 februari '25 (14:45)

Studie: minder vluchten Schiphol schaden vestigingsklimaat niet

Het aantal vliegbewegingen via Schiphol kan fors omlaag, zonder dat het Nederlandse vestigingsklimaat in het geding komt. Dat schrijven onderzoekers Walter Manshanden en Hans Buursma in het economenblad ESB. Volgens hen kan het aantal vliegbewegingen naar 345.000 in plaats van de 452.500 waar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat nu naar streeft.

03 februari '25 (13:15)

Provincie Utrecht uit bij minister zorgen over vierde aanvliegroute Schiphol

De provincie Utrecht maakt zich grote zorgen over de gevolgen van de luchtruimherziening, en dan vooral over het plan een vierde aanvliegroute naar Schiphol in te stellen. In een brief aan minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) schrijft gedeputeerde Huib van Essen dat het "niet acceptabel" is als er door de extra aanvliegroute meer hinder ontstaat voor de huidige en toekomstige bewoners van de provincie. Ongeveer twintig Utrechtse gemeenten hebben hun handtekening onder de brief gezet.

31 januari '25 (11:10)

Raymond Reedijk is de nieuwe Sales Director Indirect Sales bij KLM

Vanaf 1 februari is Raymond Reedijk de nieuwe Sales Director Indirect Sales bij KLM Nederland. Hij is dan verantwoordelijk voor de ticketverkoop via de indirecte kanalen. Daarbij gaat het om zowel de zakelijke als de vrijetijdssector. Dat meldt Travelpro. 

30 januari '25 (16:00)

Belgisch luchtruim dicht door probleem bij luchtverkeersleiding

Het Belgische luchtruim is gesloten door een technisch probleem bij luchtverkeersleider skeyes, meldt het Belgische persbureau Belga. Mogelijk heeft dit ook gevolgen voor vliegverkeer van en naar Nederland, aangezien veel vluchten ook door het Belgische luchtruim gaan.

30 januari '25 (14:30)

Veel minder vakantieboekingen naar de VS: Azië populairder

Het aantal vakantieboekingen naar de Verenigde Staten is vorig jaar met meer dan 12 procent gedaald, meldt brancheorganisatie ANVR. De forse daling komt vooral door de dure dollar en de gestegen vliegtaks. "Mensen zeggen hierdoor vaker, laten we deze keer maar een andere bestemming kiezen", zegt een woordvoerster van de branchevereniging.

30 januari '25 (10:28)

Te weinig aandacht voor drugs- en mensenhandel op Eindhoven Airport

Eindhoven Airport is een makkelijke plek voor criminelen om drugs of mensen te verhandelen. Om dit én corruptie daar aan te pakken, intensiveren Defensie, gemeente Eindhoven, de luchthaven, RIEC en de Marechaussee hun samenwerking. Dit meldt Omroep Brabant.

29 januari '25 (18:15)

Air France vliegt vanaf zaterdag ook weer op Beiroet

Air France vliegt vanaf zaterdag ook weer op de Libanese hoofdstad Beiroet. De aankondiging volgt op het besluit van de luchtvaartmaatschappij om weer naar Tel Aviv te vliegen: die vluchten zijn afgelopen zaterdag hervat. Air France vloog niet langer naar beide steden vanwege de spanningen in de regio, waaronder de oorlog tussen Israël en Hamas.

29 januari '25 (14:59)

Groter aandeel Royal Schiphol Group in Brisbane Airport

Royal Schiphol Group vergroot haar aandeel in Brisbane Airport Corporation Holdings (BACH). Daarvan is het sinds 1997 aandeelhouder. Het belang is met 0,52% verhoogd tot 20,13%. Deze door de aankoop van aandelen van een andere aandeelhouder gerealiseerde stap zorgt ervoor dat Schiphol nu meer dan twintig procent bezit en daarmee recht houdt op een tweede bestuurszetel. Dat meldt Schiphol.

29 januari '25 (12:26)

Overeenkomst tussen Royal Schiphol Group en EIB voor investeringen in infrastructuur

Royal Schiphol Group en de Europese Investeringsbank (EIB) hebben een leenovereenkomst gesloten met een waarde van 175 miljoen euro. Dit betreft het eerste deel van een financiering ter waarde van 400 miljoen euro. Deze lening draagt bij aan de financiële stabiliteit van Schiphol. Een belangrijke mijlpaal om de uitvoering van de grote investeringsopgave van 6 miljard euro mogelijk te maken. Dat meldt Schiphol.

29 januari '25 (10:14)

Honderden kantoorbanen weg bij KLM

KLM kondigde in oktober 2024 een pakket maatregelen aan om de financiële en operationele prestaties van het bedrijf structureel te verbeteren. Vandaag werd bekend dat KLM een reductie van 250 arbeidsplaatsen in niet-operationele functies gaat doorvoeren. Dat meldt KLM.