Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Garnalenverwerker Heiploeg zat toch fout met 'flitsbankroet'

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
Garnalenverwerker Heiploeg zat toch fout met 'flitsbankroet'
De failliete garnalenverwerker Heiploeg ging waarschijnlijk toch in de fout met de snelle doorstart in 2014. Tientallen werknemers gingen direct over naar het 'nieuwe' bedrijf, maar tegen veel slechtere arbeidsvoorwaarden. FNV en CNV spanden daarop een al jaren voortdurende rechtszaak aan. Een belangrijke adviseur van de Hoge Raad is het eens met belangrijke bezwaren van die bonden.

Heiploeg ging bij het 'flitsfaillissement' door met 210 van de in totaal 300 medewerkers. De gebleven werknemers moesten volgens de bonden onder meer vrije dagen, eindejaarsuitkeringen en toeslagen voor onregelmatige werktijden inleveren. FNV en CNV betichtten het bedrijf er daarom van via zo'n tot in de puntjes voorbereide doorstart na een bankroet een goedkope reorganisatie uit te voeren.

Arbeidsvoorwaarden overgebleven personeel mocht verslechteren 

Na twee nederlagen bij Nederlandse rechters belandde de kwestie bij de Hoge Raad, die de zaak aan het Europese Hof van Justitie voorlegde. Die oordeelde dat bij faillissementen in principe geldt dat de arbeidsvoorwaarden van overgebleven personeel mogen verslechteren. Bij een zeer snelle doorstart, ook bekend als pre-packfailissement, geldt die uitzondering dus ook. Maar dat is alleen zo als er een wettelijke regeling is voor zulke procedures.

Advocaat-generaal Berend Jan Drijber stelt in een advies aan de Hoge Raad dat zo'n wettelijke regeling ontbreekt, dus de versobering van de arbeidsvoorwaarden niet mocht. De regering en de Eerste en Tweede Kamer hebben namelijk nooit bepaald wat wel en niet mag bij de omstreden pre-packfaillissementen. "De bal ligt nu bij de wetgever", stelt de advocaat-generaal.

November uitspraak 

De Hoge Raad is vrij om het advies wel of niet op te volgen en doet naar verwachting in november uitspraak. Vaak neemt de hoogste rechter van Nederland de aanbevelingen van de advocaat-generaal over, maar niet altijd.

Pre-packs zijn een controversiële kwestie in het faillissementsrecht, reden voor de vakbonden om de zaak hoog op te spelen. Zo kreeg FNV van de hoogste rechtbank van de EU al gelijk toen medewerkers van kinderopvangketen Smallsteps erop achteruitgingen na een flitsfaillissement. Maar in zijn advies over Heiploeg stelt de advocaat-generaal dat er waarschijnlijk niet snel nieuwe pre-packprocedures bij komen, omdat daar nog geen nationale wetgeving voor is.

Door: ANP 

14 januari '25 ( 9:28)

Spoorbrug over Oude Maas bij Dordrecht gestremd voor hoge schepen

De spoorbrug over de Oude Maas bij Dordrecht is van dinsdag 14 januari tot en met zondag 16 februari 2025 gestremd voor de hoge scheepvaart. Dat meldt ProRail. 

08 januari '25 (10:15)

Werkonderbrekingen bij Hutchinson Ports ECT Rotterdam wegens werk(on)zekerheid

Vakbond FNV kondigt werkonderbrekingen aan bij Hutchison Ports ECT Rotterdam, het grootste containeroverslagbedrijf van Europa. Volgens de vakbond weigert de onderneming akkoord te gaan met een werkzekerheidsgarantie voor het personeel, terwijl er de laatste jaren veel te weinig zou zijn geïnvesteerd in de locatie in het Rotterdamse havengebied.

08 januari '25 (10:14)

Van sabotage verdachte olietanker vertoonde ook verdacht gedrag boven Waddeneilanden

De olietanker Eagle S die eind vorig jaar mogelijk kabels in de Oostzee kapotmaakte, bevond zich eind 2023 ook boven de trans-Atlantische datakabel Atlantic Corssing 1 boven de Waddeneilanden. Deze kabel verbindt Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk met de Verenigde Staten. Volgens NRC was er sprake van verdachte activiteiten in de buurt, omdat de tanker ongeveer 2 uur lang heel langzaam boven de zeekabel bleef dobberen. Dit meldt NOS.

07 januari '25 ( 9:03)

Scheepvaart en wegverkeer moeten rekening houden met werkzaamheden aan Julianasluizencomplex in Gouda

Van maandag 13 januari tot en met vrijdag 17 januari 2025 voert de provincie Zuid-Holland werkzaamheden uit aan de brugdekken van het Julianasluizencomplex in Gouda. De scheepvaart en het wegverkeer ondervinden hiervan hinder. Dat meldt Gouweijsselnieuws.nl.

31 december '24 ( 9:18)

Werkzaamheden Julianasluiscomplex in Gouda veroorzaken hinder voor verkeer en scheepvaart

Van maandag 13 tot vrijdag 17 januari vinden er reparatiewerkzaamheden plaats aan het Julianasluiscomplex in Gouda. Gedurende deze periode zal de westelijke sluiskolk gesloten zijn voor scheepvaart, en wordt één van de twee rijbanen tijdelijk afgesloten. Dit meldt het AD.

27 december '24 ( 9:30)

Boskalis denkt na over splitsing als Europese MVO-regels niet veranderen

Maritiem concern Boskalis denkt na over een splitsing van de onderneming als de voorgenomen EU-regels voor maatschappelijk verantwoord ondernemen niet veranderen. Dit heeft topman Peter Berdowski gezegd in een interview in De Telegraaf.

20 december '24 ( 8:41)

In maart opening van Portlantis op Maasvlakte 2

Zaterdag 22 maart 2025 gaan de deuren van Portlantis open voor bezoekers. In dit interactieve ervaringscentrum op Maasvlakte 2 kunnen zij de Rotterdamse haven ontdekken en beleven. Portlantis biedt nieuwe perspectieven op het haven- en industriegebied van Rotterdam. Dat meldt Port of Rotterdam.

17 december '24 ( 9:39)

Pilot geeft stimulans aan circulariteit in havengebied Rotterdam

Een pilot waarbij bedrijven hun afvalstromen in kaart brachten via het Afvalprofielplatform van geoFluxus heeft de circulaire economie in het Rotterdamse havengebied naar een hoger plan getild. Dit door Havenbedrijf Rotterdam gesponsorde project heeft bedrijven geholpen om hun afvalverwerking te optimaliseren. Dat meldt Havenbedrijf Rotterdam.

16 december '24 ( 6:00)

Havenbedrijf Rotterdam: vergroening moet van bedrijven zelf komen

Het Havenbedrijf Rotterdam doet er naar eigen zeggen alles aan om CO2-reductie bij gebruikers van de haven mogelijk te maken. Maar het zijn de bedrijven zelf die de benodigde investeringen in ombouw van fabrieken en in nieuwe productiefaciliteiten moeten doen om hun uitstoot terug te dringen. Dit stelt het havenbedrijf na het verschijnen van een nieuwe studie van onderzoeksbureau CE Delft.

13 december '24 (12:11)

Kans op brandstoftekorten door gebrek aan ontgassingsinstallaties

Vanaf 2026 kunnen tekorten aan benzine, brandstoffen en chemicaliën ontstaan door een verbod op de uitstoot van gevaarlijke restgassen. Binnenvaarttankers, cruciaal voor de brandstofvoorziening, raken hierdoor deels onbruikbaar. In Nederland is er momenteel slechts één locatie voor het ontgassen van schepen, namelijk in Moerdijk. Brancheorganisatie Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) waarschuwt dat er tussen de acht en tien installaties nodig zijn, waaronder in Amsterdam en de Rijnmond. Dit meldt het Parool.