Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Provincie Zuid-Holland maakt werk van verduurzaming watersport

Door Richard Heeres
schedule 3 min
location_on [xx]km
Provincie Zuid-Holland maakt werk van verduurzaming watersport
Waterrecreatie kan in ons land op veel belangstelling rekenen. 25 procent van alle Nederlanders beoefent een vorm van watersport. Met in totaal duizend kilometer aan vaarverbindingen komen zij ook in de provincie Zuid-Holland op dit vlak volop aan hun trekken. In samenwerking met lokale en regionale overheden, kennisinstellingen, maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven werkt deze provincie voortdurend aan versterking van haar recreatieve, regionale vaarnetwerk. Dit meldt de Provincie Zuid-Holland.

Samen met Gouda Sterk aan de IJssel organiseerde de provincie hierover het gesprek tijdens de 3e Zuid-Hollandse waterconferentie in het IJsselhuis in Gouda. Gesproken werd over de laatste ontwikkelingen, innovaties voor attractieve routenetwerken en manieren om de watersport verder te verduurzamen.

Zelfbedieningsovertoom

Een van de innovaties die aan bod kwamen is de ‘zelfbedieningsovertoom’: een innovatief alternatief voor een sluis. De overtoom transporteert kleinere boten, zoals sloepen, horizontaal over de dijk. De boot blijft horizontaal en de bemanning kan aan boord blijven. Deze nieuwe innovatie maakt het mogelijk vaarroutes in Zuid-Holland met elkaar te verbinden. De eerste overtoom is inmiddels in aanleg bij Spakenburg. Door het plaatsen van deze overtoom is het straks mogelijk om vanaf de Rengerswetering naar de Randmeren te varen.

Beleefbaar waternetwerk

Gedeputeerde Jeanette Baljeu: "Wij zien graag dat mensen kunnen genieten van ons water. Met het beheer van onze vaarwegen zetten we daarom in op een gastvrij en beleefbaar waternetwerk. Nieuwe innovaties, zoals de zelfbedieningsovertoom, dragen daaraan bij. Dat we op de goede weg zijn bleek onlangs uit het onderzoek van platform Water ontmoet Water. 85 procent van de deelnemers aan dit onderzoek geeft aan tevreden te zijn over de provincie als vaarwegbeheerder."

17 oktober '24 (10:00)

Gestrand vrachtschip bij Maastricht ligt nog steeds vast

Ook de poging van woensdagavond om het bij Maastricht gestrande vrachtschip los te trekken, is niet gelukt. Laat in de avond is het werk gestaakt. De onderkant van het schip ligt nog steeds erg vast en het is niet gelukt er verdere beweging in te krijgen. Donderdagochtend volgt weer een poging, aldus Rijkswaterstaat. Een extra lier zal vanuit een andere hoek ook gaan meetrekken.

16 oktober '24 (19:15)

Woensdagavond nieuwe poging om schip bij Maastricht los te maken

Rijkswaterstaat gaat woensdagavond een nieuwe poging doen om het vrachtschip los te trekken dat zaterdag tegen de stuw bij Borgharen botste, zegt een woordvoerder. De eerste poging om het schip weg te halen mislukte dinsdag. Rijkswaterstaat heeft ondertussen verschillende stappen gezet om de tweede poging wel te laten slagen.

15 oktober '24 ( 9:08)

Baggerproject Lateraalkanaal op tijd afgerond

Het uitdiepen van de bodem van het Lateraalkanaal bij Linne-Buggenum is gereed. Daardoor blijft dit kanaal de komende jaren goed doorgankelijk voor de scheepvaart. Dat meldt Rijkswaterstaat.

09 oktober '24 ( 8:15)

Bedrijven Rotterdamse haven willen snellere verduurzaming

Bedrijven in de Rotterdamse haven dringen aan op "nieuwe onconventionele maatregelen" om de verduurzaming van de industrie in het havengebied te versnellen en de concurrentiekracht op niveau te houden. "Alleen zo kunnen we de klimaatdoelen halen en dreigende de-industrialisatie afwenden", waarschuwt ondernemersvereniging Deltalinqs in een brief aan de Tweede Kamer.

04 oktober '24 ( 9:00)

Workshops, tijdreis en meer bij FutureLand in herfstvakantie

Bij FutureLand, het informatiecentrum van Havenbedrijf Rotterdam op Maasvlakte 2, vinden ook tijdens de naderende herfstvakantie tal van activiteiten plaats. Van knutselworkshops tot een fossielenexpeditie. En van instappresentaties tot een reis door honderd jaar havenontwikkeling met de FutureLand Experience. Dat meldt Port of Rotterdam.

02 oktober '24 (12:15)

MSC Cruises moet reclames schrappen vanwege misleidende klimaatclaims

MSC Cruises mag in reclames geen omstreden beweringen over de duurzaamheid van cruisereizen doen. Claims dat passagiers op een verantwoorde en groene wijze kunnen cruisen, zijn volgens de Reclame Code Commissie (RCC) misleidend.

30 september '24 (15:15)

Nederland tekent voor nieuwe onderzeeboten

Nederland heeft het contract met het Franse Naval Group getekend voor de levering van vier nieuwe onderzeeboten. Die worden binnen tien jaar geleverd. Met het hele project is bijna 6 miljard euro gemoeid, waarvan ongeveer 1 miljard euro naar Nederlandse bedrijven gaat, aldus het ministerie van Defensie.

25 september '24 (10:30)

Raad van State: Amsterdam moet rondvaartbeleid aanpassen

Amsterdamse reders van rondvaartboten krijgen gelijk in hun verzet tegen het vergunningenstelsel van de gemeente. De Raad van State heeft in 28 zaken bepaald dat de wijziging van het systeem "onevenredig bezwarend" is voor met name kleine reders. De gemeente moet beter motiveren dat het stellen van een maximum aantal vergunningen voor de passagiersvaart noodzakelijk is, zo stelt de raad.

20 september '24 ( 8:45)

In Rotterdamse haven al vijfhonderdduizend containers vrijgegeven via Vertrouwensketen

Deze week is in de haven van Rotterdam de vijfhonderdduizendste importcontainer veilig en betrouwbaar digitaal vrijgegeven via de Vertrouwensketen. Een mijlpaal. Voor deze containers verstrekken rederijen geen fraudegevoelige pincodes meer. Dat meldt Port of Rotterdam.

18 september '24 (17:15)

Ook Nederlandse binnenvaartschippers vast in Oostenrijk door hoogwater

Tientallen binnenvaartschepen en riviercruiseschepen zitten vast in Oostenrijk door het hoge water in de Donau. Een deel van die rivier in Oostenrijk is afgesloten voor scheepvaart, meldt het Oostenrijkse ministerie voor Klimaatbescherming en Mobiliteit. Te hoge waterstanden kunnen voor gevaarlijke situaties zorgen in de scheepvaart, bijvoorbeeld doordat er te weinig ruimte onder bruggen blijft.