Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Recreatievaarders vinden gedrag andere pleziervaarders meest storend

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Recreatievaarders vinden gedrag andere pleziervaarders meest storend
Recreatievaarders ergeren zich op het water het meest aan het gedrag van andere pleziervaarders. Alcoholgebruik aan boord, te hard varen, voorkruipen bij een sluis en gebrek aan kennis van vaarregels worden veel genoemd als reden voor ergernissen op het water. Dat staat in een belevingsonderzoek dat Rijkswaterstaat heeft laten uitvoeren. Rijkswaterstaat gaat de vaarregels deze zomer nog eens extra goed uitleggen, aldus een woordvoerster.

Het weekend na Hemelvaart is traditiegetrouw de start van het pleziervaartseizoen in Nederland. Acht op de tien recreatievaarders in Nederland zijn tevreden over de waterbeheerders. De pleziervaarders noemen de veiligheid van de inrichting van de waterwegen als positief punt (86 procent) en ook de beschikbaarheid van vaarwegen (89 procent). Er is wel behoefte aan meer en betere aanlegplaatsen met schone sanitaire voorzieningen. Ook vinden sommigen de wachttijd bij sluizen te lang, maar dat komt volgens Rijkswaterstaat omdat er soms storingen zijn die voor grote vertraging zorgen.

Rijkswaterstaat gaat deze zomer aandacht aandacht vragen voor de ongeschreven, maar bij ervaren schippers welbekende vaaretiquette. "Samen de sluiskolk passeren, elkaars lijnen vasthouden of vastmaken, netjes op je beurt wachten bij de sluis. Het gaat ook om het gebaar naar elkaar. Als je bijvoorbeeld even naar de ander zwaait zorgt dat niet alleen voor een betere sfeer, het geeft ook een seintje aan de andere schipper dat je elkaar hebt gezien. Die positie en dat overzicht op de vaarweg zijn superbelangrijk, zeker nu het steeds drukker wordt op het water", aldus de zegsvrouw van de dienst.

Etiquetteregels

Kennis van de etiquetteregels is volgens de dienst ook belangrijk voor de veiligheid op het water. "Anderen snijden met een jetski is levensgevaarlijk. Met een sloep voor een vrachtschip gaan dobberen ook. Binnenvaartschepen hebben een grote dode hoek en kunnen een klein vaartuig zomaar niet zien. Zo'n groot schip kan ook niet snel uitwijken of remmen als er ineens een sup opduikt."

De mobiele verkeersleiders van Rijkswaterstaat gaan deze zomer extra letten op met name te hard varen en gaan ook handhaven. Rijkswaterstaat zet ook weer stewards in op drukke sluizen, zoals al enkele jaren de gewoonte is.

14 januari '25 ( 9:28)

Spoorbrug over Oude Maas bij Dordrecht gestremd voor hoge schepen

De spoorbrug over de Oude Maas bij Dordrecht is van dinsdag 14 januari tot en met zondag 16 februari 2025 gestremd voor de hoge scheepvaart. Dat meldt ProRail. 

08 januari '25 (10:15)

Werkonderbrekingen bij Hutchinson Ports ECT Rotterdam wegens werk(on)zekerheid

Vakbond FNV kondigt werkonderbrekingen aan bij Hutchison Ports ECT Rotterdam, het grootste containeroverslagbedrijf van Europa. Volgens de vakbond weigert de onderneming akkoord te gaan met een werkzekerheidsgarantie voor het personeel, terwijl er de laatste jaren veel te weinig zou zijn geïnvesteerd in de locatie in het Rotterdamse havengebied.

08 januari '25 (10:14)

Van sabotage verdachte olietanker vertoonde ook verdacht gedrag boven Waddeneilanden

De olietanker Eagle S die eind vorig jaar mogelijk kabels in de Oostzee kapotmaakte, bevond zich eind 2023 ook boven de trans-Atlantische datakabel Atlantic Corssing 1 boven de Waddeneilanden. Deze kabel verbindt Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk met de Verenigde Staten. Volgens NRC was er sprake van verdachte activiteiten in de buurt, omdat de tanker ongeveer 2 uur lang heel langzaam boven de zeekabel bleef dobberen. Dit meldt NOS.

07 januari '25 ( 9:03)

Scheepvaart en wegverkeer moeten rekening houden met werkzaamheden aan Julianasluizencomplex in Gouda

Van maandag 13 januari tot en met vrijdag 17 januari 2025 voert de provincie Zuid-Holland werkzaamheden uit aan de brugdekken van het Julianasluizencomplex in Gouda. De scheepvaart en het wegverkeer ondervinden hiervan hinder. Dat meldt Gouweijsselnieuws.nl.

31 december '24 ( 9:18)

Werkzaamheden Julianasluiscomplex in Gouda veroorzaken hinder voor verkeer en scheepvaart

Van maandag 13 tot vrijdag 17 januari vinden er reparatiewerkzaamheden plaats aan het Julianasluiscomplex in Gouda. Gedurende deze periode zal de westelijke sluiskolk gesloten zijn voor scheepvaart, en wordt één van de twee rijbanen tijdelijk afgesloten. Dit meldt het AD.

27 december '24 ( 9:30)

Boskalis denkt na over splitsing als Europese MVO-regels niet veranderen

Maritiem concern Boskalis denkt na over een splitsing van de onderneming als de voorgenomen EU-regels voor maatschappelijk verantwoord ondernemen niet veranderen. Dit heeft topman Peter Berdowski gezegd in een interview in De Telegraaf.

20 december '24 ( 8:41)

In maart opening van Portlantis op Maasvlakte 2

Zaterdag 22 maart 2025 gaan de deuren van Portlantis open voor bezoekers. In dit interactieve ervaringscentrum op Maasvlakte 2 kunnen zij de Rotterdamse haven ontdekken en beleven. Portlantis biedt nieuwe perspectieven op het haven- en industriegebied van Rotterdam. Dat meldt Port of Rotterdam.

17 december '24 ( 9:39)

Pilot geeft stimulans aan circulariteit in havengebied Rotterdam

Een pilot waarbij bedrijven hun afvalstromen in kaart brachten via het Afvalprofielplatform van geoFluxus heeft de circulaire economie in het Rotterdamse havengebied naar een hoger plan getild. Dit door Havenbedrijf Rotterdam gesponsorde project heeft bedrijven geholpen om hun afvalverwerking te optimaliseren. Dat meldt Havenbedrijf Rotterdam.

16 december '24 ( 6:00)

Havenbedrijf Rotterdam: vergroening moet van bedrijven zelf komen

Het Havenbedrijf Rotterdam doet er naar eigen zeggen alles aan om CO2-reductie bij gebruikers van de haven mogelijk te maken. Maar het zijn de bedrijven zelf die de benodigde investeringen in ombouw van fabrieken en in nieuwe productiefaciliteiten moeten doen om hun uitstoot terug te dringen. Dit stelt het havenbedrijf na het verschijnen van een nieuwe studie van onderzoeksbureau CE Delft.

13 december '24 (12:11)

Kans op brandstoftekorten door gebrek aan ontgassingsinstallaties

Vanaf 2026 kunnen tekorten aan benzine, brandstoffen en chemicaliën ontstaan door een verbod op de uitstoot van gevaarlijke restgassen. Binnenvaarttankers, cruciaal voor de brandstofvoorziening, raken hierdoor deels onbruikbaar. In Nederland is er momenteel slechts één locatie voor het ontgassen van schepen, namelijk in Moerdijk. Brancheorganisatie Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) waarschuwt dat er tussen de acht en tien installaties nodig zijn, waaronder in Amsterdam en de Rijnmond. Dit meldt het Parool.